چند روز دیگر برداشت ایران از میدان هنگام با عمان برابر می گردد؟

به گزارش مجله دور زمین، خبرنگاران: علی رغم انتشار اخباری در مورد برداشت سه برابری کشورمان از میدان نفتی مشترک هنگام، در مجموع ایران در برداشت نفت از این میدان بیش از یک میلیون بشکه از رقیب خود عقب است.

چند روز دیگر برداشت ایران از میدان هنگام با عمان برابر می گردد؟

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، روز گذشته رئیس جمهور کشورمان با حضور در استان هرمزگان، طرح افزایش فراوری میدان نفتی هنگام را رسما افتتاح کرد تا برداشت ایران از این میدان مشترک به 30 هزار بشکه در روز برسد.

با وجود اینکه رسانه ها برداشت 10 هزار بشکه ای عمان و رسیدن سقف برداشت ایران از نفت این میدان مشترک به 30 هزار بشکه در روز را با تیتر برداشت سه برابری ایران از نفت میدان مشترک هنگام و یا ایران در برداشت نفت از یک میدان مشترک از رقیب خود پیشی گرفت منتشر کردند اما با نگاهی به آنچه تاکنون در این میدان گذشته به این نتیجه می رسیم که هنوز پیشی دریافت ایران در مجموع برداشت نفت از میدان هنگام رخ نداده است.

طرح مطالعاتی میدان مشترک نفتی و گازی هنگام اسفند 1380 میان ایران و عمان به منظور امکان توسعه آن، با عملیات لرزه نگاری سه بعدی، فرآورش و تفسیر اطلاعات و حفاری 2 حلقه چاه توصیفی شروع شد.

در حالی که از سال 87 عمان با همکاری شرکت های نفتی انگلیسی فراوری روزانه نفت از میدان هنگام را به 10 هزار بشکه در روز رساند، ایران از سال 89 ابتدا با 5 هزار بشکه نفت در روز فراوری زودهنگام از این میدان مشترک را شروع کرد.

در سال 90 فراوری ایران در این میدان مشترک به 16 هزار بشکه در روز رسید، در سال 91 متوسط فراوری ایران از میدان مشترک هنگام حدود 21 تا 22 هزار بشکه در روز بود و اکنون فراوری میدان نفتی هنگام به 30 هزار بشکه در روز رسیده است.

با نگاهی اغماض آمیز و با فرض اینکه فراوری عمان از میدان هنگام به عکس پیشرفت ایران هیچ گونه پیشرفتی نداشته، عمان از سال 87 تاکنون از این میدان نفتی حدود 19 میلیون و 400 هزار بشکه نفت برداشت نموده در حالی که ایران تاکنون حدود 18 میلیون و 280 هزار بشکه نفت از این میدان نفتی مشترک برداشت داشته است.

با این حساب در 56 روز آینده به ترتیب 560 هزار بشکه نفت میدان هنگام توسط عمان و یک میلیون و 680 هزار بشکه نفت این میدان توسط ایران استخراج می گردد که مجموع برداشت دو کشور از این میدان مشترک نفتی را به 19 میلیون و 960 هزار بشکه می رساند.

از اینرو شانزدهم شهریور ماه سال جاری ایران در برداشت نفت از میدان مشترک هنگام از کشور عمان پیش می گیرد البته به شرطی که در این مدت شاهد افزایش فراوری نفت توسط عمانی ها نباشیم.

ذخیره نفت درجای این میدان بیش از 700 میلیون بشکه و ذخیره گازی آن نیز حدود 2 تریلیون فوت مکعب برآورد شده است.

نفت خام استحصالی از این میدان مشترک به خلاف رنگ مرسوم سیاه سایر نفت خامها، سبزرنگ است که با توجه به سبک بودن آن امکان فراوری حداکثری بنزین و گازوئیل با کمترین هزینه های پالایش از این نفت خام وجود دارد.

نفت فراوریی میدان هنگام از این جهت نسبت به دیگر نفت های فراوریی کشور اهمیت بیشتری دارد که از یک طرف در میدانی مشترک واقع شده که هرچه ما نسبت به برداشت از آن غفلت کنیم شاهد از دست رفتن منافع ملی خواهیم بود و از طرفی دیگر نفت این میدان با درجه API 46 یکی از مرغوب ترین نفت های فراوریی دنیا به شمار می رود.

منبع: تسنیم
انتشار: 4 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 341

به "چند روز دیگر برداشت ایران از میدان هنگام با عمان برابر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند روز دیگر برداشت ایران از میدان هنگام با عمان برابر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید