خرید و فروش عمده کالاها را با زودل تجربه کن

به گزارش مجله دور زمین، نیما رحیمی طهرانی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت پارسیان کسب وکار هم محله در رشته مدیریت استراتژیک از دانشگاه پلی تکنیک اوتاگو در نیوزلند فارغ التحصیل شده و تا به امروز تجربه کار در حوزه های مختلف داشته است.

خرید و فروش عمده کالاها را با زودل تجربه کن

او بیشتر در زمینه های بازاریابی، اینترنت و توسعه کسب و کار فعالیت نموده و هم در زمینه مهندسی با شرکت های مختلف در کشورهای منطقه همکاری نموده است اما به اقتضای کاری که در زمینه بازاریابی و توسعه تجاری داشت، بیشتر وقتش صرف استعلام قیمت و تأمین تجهیزات برای پروژه ها در حوزه های مختلف می شد.

از معدود مراجع خرید در آن موقع سایت علی بابا بود که فروشنده و خریدار را به هم مرتبط می کرد و می توانستند از آن استعلام قیمت بگیرند. بعد از بازگشت او به ایران در سال 94، به همراه شریکش که کارآفرین بود، به این فکر افتادند که در ایران شرایط مشابهی ایجاد کنند.

به گفته رحیمی، در آن موقع با توجه به اوضاع سیاسی، شرایط خوبی در کشور مهیا بود و کشورهای اروپایی علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه های مختلف بودند و توسعه کسب وکار بین المللی ممکن بود. بنابراین به فکر افتادند تا چند مدل تجاری را برای ایران پیاده کنند که یکی از آنها اجرای پروژه گردشگری بود و دو سالی ادامه داشت که بسیار پیروز بود. اما مهم ترین پروژه این شرکت که چند سالی است راه اندازی شده و تا به امروز پیروز هم عمل نموده، پروژه زودل است.

بنیانگذار شرکت پارسیان کسب وکار هم محله در مورد داستان شکل گیری زودل به جام جم می گوید: زودل، یک پلتفرم تجاری ارائه دهنده خدمات کسب وکار به کسب وکار (به صورت B2B) است که در زمینه عمده فروشی فعالیت می نماید.

این ایده از آنجا شکل گرفت که سعی کردیم چیزی مشابه علی بابا در ایران راه اندازی کنیم که خریداران بتوانند به وسیله آنلاین برای کالاهای مورد نظر خود استعلام قیمت گرفته و پس از مقایسه قیمت ها، برترین پیشنهاد را انتخاب کنند و از طرفی فراوریکنندگان هم بتوانند علاوه بر بازار داخل، کالاهای خود را به بازارهای خارجی و با هدف صادرات معرفی کنند. از این رو در اردیبهشت 94 شرکت را تأسیس کردیم و تا بهمن همان سال زیرساخت های فنی این کار را اجرا، تیم را تجهیز و بحث های قانونی را آماده کردیم.

رحیمی ادامه می دهد: شرکت پارسیان کسب و کار هم محله در 8 گروه مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، ماشین آلات و صنعت، متالورژی و مواد شیمیایی، نساجی، صنایع دستی، قطعات یدکی خودرو شروع به کار کرد تا فروشنده های داخلی را جذب نموده و براساس مدل ایرانی، آن را بومی سازی نماید. این حوزه ها بر اساس گروه کالاهای اصلی تقسیم بندی شده و هر کدام از آنها زیرمجموعه هایی را دربرمی گیرند. بهمن 94، این پلتفرم به طور رسمی رونمایی و همزمان هم روی امر صادرات متمرکز شد که بیشتر کشورهای حوزه جاده ابریشم یعنی کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، عمان، پاکستان و 10 کشور حوزه CIS را شامل می گردد.

بستری برای خرید و فروش بین المللی

در زودل اگر فردی از لبنان قصد کار یا خرید کالایی را از قزاقستان دارد، می تواند از پلتفرم زودل، کالایی را که شرکت قزاقی در زودل گذاشته ببیند و بعد از ارسال درخواست، به وسیله این پلتفرم با هم تعامل و همکاری داشته باشند. بنابراین، زودل امکاناتی را که شرکت های دو کشور برای برقراری این تعامل احتیاج دارند در اختیار هر دو طرف قرار می دهد. این شرکت از سال 95 کار عضوگیری از فروشنده های ایرانی را شروع کرد و توانست از 75هزار بانک اطلاعات فروشندگان فعال آن موقع، تیمی را تشکیل دهد که در حوزه محصول، نقطه اتصال به مشتریان باشد. نیروهای استخدامی در شرکت هم با مهارت ها و دانش مرتبط با 8 حوزه کاری بودند تا بتوانند کالاها و درخواست ها را از نظر تخصصی آنالیز کنند. اما به علت تحریم های سال های اخیر، بسیاری از شرکت ها در ادامه همکاری با شرکت ناکام ماندند و بعضی هم فعالیت خود را محدودتر کردند.

مدیر این شرکت دانش بنیان در ادامه می گوید: پس از مدتی، از 75 هزار داده ثبت شده در بانک اطلاعاتی، شرکت به 15 هزار تأمین کننده در گروه های کالای مختلف رسید که محصولاتشان را روی سایت زودل عرضه کردند. ما در ابتدا از آنها حق عضویت سالیانه می گرفتیم و در ازای آن خدماتی را در اختیار آنها گذاشتیم و حتی یک مرکز فراوری محتوا برای شرکت ها ایجاد کردیم که تمام اطلاعات موردنظر کالای آنها در قالب استانداردهای ما روی سایت قرار بگیرد و امکان عکاسی صنعتی از محصول را هم برای آنها فراهم کردیم. ما این اطلاعات را علاوه بر ترجمه به زبان انگلیسی، به زبان های ترکی، عربی و روسی هم ترجمه نموده و روی سایت قرار دادیم تا بازار هدف ما را تأمین کند.

تمرکز 70 درصدی روی فروش داخل

بعد از تشدید تحریم ها از سال 97، شرکت ها در نقل و انتقال پول و حمل و نقل کالا دچار مشکل شدند و به دستور وزارت صمت و رده بندی کالاها برای حمایت از فراوری داخل، محصولات شرکت های واردکننده محصول از روی پلتفرم برداشته شد. اگرچه هدف اصلی شرکت، تقویت امر صادرات شرکت هاست ولی با توجه به محدودیت ها، در حال حاضر تمرکز ما بیشتر بر روی بخش داخل کشور است.

رحیمی در این خصوص می افزاید: اگر تا قبل از سال 97 به طور ماهیانه بین 20 تا 30 هزار درخواست به وسیله سایت زودل برای شرکت ها ارسال می شد، 80 درصد صادراتی و 20 درصد داخلی بود. اما بعد از سال 97، این آمارها تغییر و 70 درصد داخلی و 30درصد صادراتی شد. در حال حاضر، 56 هزار کاربر ثبت شده در زودل داریم که فعال هستند و از زودل برای دریافت استعلام قیمت استفاده می کنند که از این میان، حدود 20 هزار کاربر خارجی از کشورهای عمان، عراق، پاکستان، افغانستان و روسیه هستند و عمدتا روی سه گروه کالایی شامل موادغذایی، مصالح ساختمانی و حوزه پتروشیمی درخواست می فرستند. فعلا می توان گفت بیشترین حوزه های صادراتی زودل روی همین سه حوزه متمرکز است.

پروژه دیگری هم به وسیله این شرکت راه اندازی شده که به صورت عمده فروشی داخلی است و به صورت مارکت پلیس در دو گروه پرفروش کالایی شامل موادغذایی و لوازم آرایشی، بهداشتی و حوزه سلامت به سبد کالایی حرکت کرد که در شرایط کرونا بیشترین درخواست های داخلی را داشت که شرکت ها علاوه بر استعلام قیمت از یکدیگر، قادرند روی این دو گروه کالا با اتصال به درگاه، خرید خود را انجام داده و فرآیند خرید را کامل کنند. در سایت زودل تنها شرکت ها یا در نهایت اصناف قادر به ثبت محصول و فروش عمده هستند و اشخاص حتی اگر قصد فروش کالا را به صورت عمده داشته باشد، قادر به این کار نیستند. سه شکل خریدار از زودل می توانند خرید انجام دهند؛ دسته اول، اشخاص هستند که برای برگزاری مراسم، مناسبت ها یا جهت خرده فروشی به وسیله خودشان خرید می کنند؛ دسته دوم، مغازه ها و دسته سوم شرکت ها هستند که به صورت عمده خرید می کنند. خریداران می توانند کالای مورداحتیاج خود را در سایت استعلام قیمت گرفته و محصول خود را با برترین قیمت از شرکت موردنظر خریداری کنند.

فروشنده و خریداران چگونه وارد زودل شوند؟

فروشندگان کالا ابتدا برای ورود به سایت، ثبت نام و با واردشدن به پنل سایت، قسمت فروشنده را انتخاب می کنند. در پنل فروشنده، تمام امکانات لازم برای توصیف کالا در اختیار فروشنده قرار می گیرد و پس از تکمیل فرم، مشخصات به طور آنلاین برای فرد متخصص در این زمینه قرار می گیرد. سپس در سایت منتشر شده و براساس نوع همکاری، با فرد قرارداد بسته می گردد. افرادی که به اسم خریدار وارد می شوند، بعد از ثبت نام و ورود به سایت و انتخاب بخش خریدار، براساس کالای موردنظر روی وب سایت زودل جست وجو می کنند یا وارد بخش استعلام قیمت می شوند و با فروشنده ارتباط برقرار می کنند. در حالت دیگر، محصول روی فروش اینترنتی است و خریدار، محصول موردنظر خود را به صورت اینترنتی می خرد.

درواقع زودل می تواند به اسم مرجعی برای اطمینان از فروشنده و خریدار محسوب گردد و فعلا تنها شرکت B2B فعال در زمینه صادرات در ایران است.

راه های ارتباط با شرکت پارسیان کسب و کار هم محله:

سایت: zoodel.com

اینستاگرام و تلگرام: zoodelint

ایمیل: [email protected]

توئیتر: ZoodelTrade

تلفن: 02191070295

آدرس: تهران، خیابان طالقانی، نرسیده به خیابان شریعتی، نبش کوچه مسعود، پلاک 17، طبقه 5

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1860

به "خرید و فروش عمده کالاها را با زودل تجربه کن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید و فروش عمده کالاها را با زودل تجربه کن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید