ایران و اندونزی متعهد به گسترش روابط هستند

به گزارش مجله دور زمین، رتنو مرسودی وزیر خارجه اندونزی با تاکید بر متعهد بودن روسای جمهوری ایران و کشورش برای توسعه روابط دو جانبه راه چاره برطرف مسائل موجود دنیا اسلام را افزایش تحمل پذیری و اعتدال دانست.

ایران و اندونزی متعهد به گسترش روابط هستند

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، خانمرتنو مرسودی وزیر خارجه اندونزی در راس هیئتی بلندپایه سرگرم دیدار از ایران برای پیگیری راه های توسعه همکاری های مالی، سیاسی، فرهنگی است.

ایران و اندونزی در تلاشند تا سطح روابط کنونی خود را به عنوان دو کشور دنیا اسلام بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 تعمیق نمایند به همین دلیل خبرنگار مهر در مصاحبهیی اختصاصی با وزیر خارجه اندونزی به موضوعات توسعه روابط دو کشور و راهکارهای حل مسائل دنیا اسلام پرداخت که مشروح این مصاحبه در زیر آمده است.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در دیدار با شما توضیح داد تشکیل کمیسیون مشترک ایران و اندونزی مقدمه خوبی برای تعمیق و گسترش روابط فیمابین است. تمرکز چنین کمیسیونی بر روی چه موضوعاتی خواهد بود؟

ما از قبل کمیسیون مشترک مالی داشته ایم. ما در روابط دو جانبه خودمان بطور کلی دارای 7 مکانیسم مشورتی هستیم که به رایزنی و مشورت در مورد موضوعات مالی، کنسولی، حقوق بشری، تجارت، سرمایه گذاری، سیاسی و فرهنگی می پردازیم. موضوعی که الان مطرح است این است که چگونه بتوانیم مشورت ها و رایزنی ها در این زمینه ها را شدت بخشیم و قوی تر کنیم. آخرین کمیسیون مالی که ما با طرف ایرانی برگذار نموده ایم و به رایزنی پرداختیه ایم در ماه می 2015 بوده است که این کمیسیون بعد از 7 سال تشکیل شد.

چه عرصه هایی از اقتصاد ایران برای سرمایه گذاری و همکاری برای بخش خصوص و دولتی اندونزی جذاب هستند؟

بخش خصوص اندونزی علاقه زیادی برای همکاری با شرکاری خود در ایران دارد و به همین دلیل این وظیفه دولت است که راه را برای آنها هموار کند تا بخش خصوصی دو طرف بتوانند ارتباطات بیشتری با هم داشته باشند و به هم نزدیکتر شوند. برای این منظور دو فرصت وجود دارد یکی زمانی بود که در ماه آوریل آقای حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای شرکت در شصتمین سالگرد برگزاری کنفرانس آسیا و آفریقا به جاکارتا سفر کرد که در جریان این سفر روسای جمهور ایران و اندونزی دیدار خوب و مفیدی داشتند و در آن دیدار دو طرف متعهد شدند تا روابط دو جانبه را توسعه دهند و فرصت دوم بعد از دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته ای(برجام) ایجاد شده است که ما امیدواریم هر چه زودتر اجرایی گردد زیرا اجرایی شدن برجام حقیقتا فرصتی واقعی برای توسعه روابط ما ایجاد خواهد نمود.

ایران و اندونزی دو کشور بزرگ دنیا اسلام هستند. این دو کشور چگونه می توانند برای برطرف مسائل و اختلافات موجود در دنیا اسلام قدم بردارند؟

من در دیدار با رئیس جمهوری ایران، به آقای روحانی و وزیر خارجه آقای ظریف گفتم که اندونزی با داشتن 250 میلیون جمعیت که 90 درصد آن مسلمان هستند بزرگترین کشور مسلمان دنیا است و در عین حال این جمعیت مسلمان ما معتدل هستند. من مفتخرم که اسلام در کشور ما نقش بسیار مهمی در همگرایی با دموکراسی، تحمل پذیری و واقع گرایی ایفا می نماید. ما در اندونزی همچنین دو سازمان بزرگ اسلامی داریم. سازمان نهضت العلما و محمدیه که به همراه دولت ما همیشه بر اهمیت و ارزش تحمل تاکید می نمایند. همه با هم فرق دارند بنابراین تحمل و اعتدال بسیار نقش مهمی می توانند داشته باشد. اندونزی هم همیشه برای حل مسائل دنیا اسلام خواهان اعتدال، تحمل پذیری، دموکراسی و واقع بینی بوده است. اینکه ما بزرگترین کشور مسلمان دنیایم و اینکه من یک وزیر زن هستم همگی بیانگر این هستند که اندونزی کشوری دموکراتیک و مدرن است.

در روزهای گذشته شاهد امضای پیمان تجارت آزاد ترانس پاسیفیک بین امریکا و بعضی کشورهای جنوب شرق آسیا بوده ایم. آیا این توافق، توافق های منطقه ای مثل آ سه آن را که اندونزی هم جز آن است را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

در اندونزی ما در حال نزدیک شدن به اجرایی شدن آسه آن در اول ژانویه 2016 هستیم. آ سه آن دارای 10 عضو است و این اعضا جمعیتی حدود 600 میلیون نفر دارند. اندونزی در حال مذاکره برای مشارکت جامع با سازمان همکاری منطقه ای و مشارکت جامع با اتحادیه اروپا و ژاپن و کره جنوبی و بعضی کشورهای دیگر است. اقتصاد اندونزی بسیار باز است و ما آماده مذاکره برای ترتیبات مالی جامع هستیم. این مسئله فقط مربوط به مسئله آزادسازی مالی نیست بلکه مربوط به ظرفیت های مالی و سرمایه گذاری اندونزی هم است. در مورد توافق تجارت آزاد ترانس پاسیفیک ما عضو آن نیستیم چون در روند مذاکرات آن شرکت نکردیم اما ممکن است روزی ما هم به آن بپیوندیم اما آنچه که ما باید الان انجام دهیم این است که اولا ارزیابی کنیم که سند این سازمان چه چیزهایی را در خود گنجانده و ثانیاً ظرفیت های اندونزی چیست.

منبع:مشرق

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 470

به "ایران و اندونزی متعهد به گسترش روابط هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و اندونزی متعهد به گسترش روابط هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید