دیجی کالا پرایز، رقابتی جهانی نوآوری در طراحی بسته بندی های دیجی کالا
به گزارش مجله دور زمین، دیجی کالا پرایز، یک رقابت جهانی در زمینه طراحی است که با همکاری با بسته ها (تنها رویداد بین المللی دیزاین بسته بندی ایران) برگزار می گردد. این رقابت با هدف ایجاد بستری برای نوآوری و خلاقیت افراد در حوزه دیزاین، در هر دوره مسائل و موضوعات مختلفی را انتخاب خواهد نمود.
اولین دوره دیجی کالا پرایز با موضوع خلق راهکار های نوآورانه دیزاین بسته بندی های دیجی کالا، بـرای ایجاد ارتباط حسی با مخاطبان در خرداد 1402 شروع شد و از طراحان و تمام افراد خلاق سراسر دنیا دعوت شد تا با ایده های نوآورانه و هوشمندانه در این رقابت شرکت نمایند.
سعید محمدی موسس و رئیس هیئت مدیره دیجی کالا در این باره صحبت نموده است:
به عنوان موسس دیجی کالا، دیزاین چقدر برای شما در کسب وکارتان اهمیت داشته است؟
موضوع طراحی در هر کسب وکاری فارغ از این که در چه صنعتی مشغول به فعالیت باشد همواره موضوع مهمی است. صنایعی که کالای مصرفی فراوری می نمایند اهمیت طراحی را در مراحل طراحی محصول، بسته بندی و بعلاوه در مرحله طراحی هویت بصری خود می یابند. با توجه به اینکه دیجی کالا، برندی است که در سفر فروش خود، ارتباط مستقیم با مشتری نهایی و مصرف نماینده دارد، همواره موضوع دیزاین و ارتباطی که مشتری نهایی و کاربر دیجی کالا با انواع نقاط تماس دیجی کالا دارد موضوع بسیار مهمی بوده است.
او در ادامه با اشاره به این که بهبود تجربه کاربری از اولویت های اصلی کسب وکارشان است گفت مسئله طراحی در هنگام طراحی اپلیکیشن موبایل و وب سایت دیجی کالا نیز به شدت مورد توجه بوده است. در کنار این موارد، او بسته های سفارش مشتریان را یکی از مهم ترین نقاط تماس با مشتری ها می داند. زیرا مشتری های دیجی کالا حتی اگر تنها یک بار سفارشی ثبت نموده باشند با این نقطه تماس روبرو خواهند شد. او این روبروه را برخوردی بسیار عمیق خواند. زیرا معتقد است این لحظه زمانی است که مشتری برای اولین بار بسته اش را باز می نماید و سطح تمرکز بسیار بالایی روی سفارشش دارد. چون درحال آنالیز کالاهایی است که سفارش داده است. بنابراین پیروزیت در طراحی بسته بندی ها یکی از عوامل کلیدی در بهبود نقاط تماس دیجی کالا است و محمدی این مسئله را از دغدغه های همیشگی خود مطرح نمود.
معیارهای شما برای داوری آثار دیجی کالا پرایز چه بوده است؟
موسس دیجی کالا یکی از معیارهای اصلی خود در داوری آثار ارسالی به مسابقه را مفهوم آن طراحی ها مطرح نمود. او با اشاره به این که این مسئله در شرحات کلی مسابقه نیز مطرح شده بود گفت که طراحی مفهومی آثار و خلاقانه بودن آن ها اهمیت بسیار بالاتری نسبت به مواردی چون کاربردپذیری، موضوعات تکنیکال ساخت و فراوری بسته بندی ها یا حتی تطبیق پذیری با هویت بصری برند دارد. طبق شرحات او زمانی که از مفهوم یک طراحی صحبت می کنیم همزمان به مسائلی چون فرم، طراحی شکل بسته بندی، طراحی مفهومی در تجربه کاربری و نوعی که کاربر با بسته بندی تعامل می نماید نیز می پردازیم. در همه این ابعاد نوآوری و خلاقیت پر اهمیت ترین معیار سنجش است.
به گفته محمدی تعداد آثار دریافتی در مسابقه دیجی کالا پرایز بسیار بیشتر از تعداد مورد انتظار آن ها بوده است. در میان این آثار موارد بسیاری وجود داشت که خلاقانه محسوب می شدند. او بیان نمود طراحی برخی آثار شگفت انگیز بوده است. البته همچنان می توان ایراداتی در آن ها یافت. اما هدف اصلی در این مسابقه طراحی مفهومی بود. بنابراین خلاقیت و نوآوری افراد در همین حد و میزان که بتواند دست مایه اولیه برای طراحی محصولات نهایی را به دیجی کالا بدهد نیز بسیار قابل توجه بوده است.
آثار شرکت نمایندگان از نظر شما تا چه حد نوآورانه بود؟
همواره در تعریف نوآوری ابهام و شک و تردیدهای زیادی وجود داشته و هر کسی از یک زاویه متفاوت آن را تعریف نموده است. من نوآوری را برای خودم این گونه تعریف می کنم که آثاری نوآورانه اند که برای چشم تازگی دارند. در اینجا آثاری به دست ما رسید که وقتی آن ها را می دیدید احساس می کردید که در آن یک تازگی وجود دارد که چشم به آن عادت ننموده است و این برای من بسیار مهم بود.
او در شرح این مسئله که تازگی به تنهایی کافی نبود و معیار مهم دیگری در کنار آن نیز حائز اهمیت است گفت: جنبه دیگری از خلاقیت که باید در کنار تازگی حفظ می شد، قابل درک بودن و تجربه پذیر بودن آثار بود. این که در زمان روبروه اول با آن طراحی مفهومی، کاربر در عین تازگی و نو بودن آن تجربه باید بتواند آن را درک کند و با آن ارتباط برقرار کند. این مسئله در همه کارها وجود نداشت. در بین آثار تعدادی بودند که این فاکتورها را کنار هم داشتند. یعنی در زمانی که با آن طرح تازه خلق شده و نو روبرو می شدید باز هم می توانستید آن را درک کنید و یک نوع هماهنگی با احتیاج خود را در آن بیابید. این مسئله هم برای من اهمیتی بسیار بالا داشت.
محمدی در ادامه، موارد دیگری را نیز به عنوان سایر معیارهای امتیازدهی به آثار خلاقانه برشمرد؛ مواردی مانند سادگی، کاربردپذیری، صادقانه بودن طراحی ها به این معنا که فریبنده نباشند و جذابیت کاذب ایجاد ننمایند، دوست دار محیط زیست بودن و پایداری.
درباره آثار شرکت نمایندگان چقدر به حل چالش هایی که شما در بسته بندی دارید نزدیک شده است؟
با توجه به این که موضوع بسته بندی همواره از دغدغه های اصلی کمپانی های بزرگ است، چالش های بسیاری نیز با خود دارد و دیجی کالا نیز به عنوان بزرگ ترین شرکت تجارت الکترونیک خاورمیانه با این چالش ها روبرو است، کوشش برای برطرف این چالش ها به یاری خلاقیت و نوآوری طراحان در سطح داخلی و بین المللی یکی از اهداف این مسابقه بوده است. سعید محمدی، موسس دیجی کالا درباره توانمندی آثار ارسالی در حل این چالش ها گفت : درحال حاضر و در این نقطه هیچ کدام از آثار ارسالی به عنوان یک محصول نهایی آماده نیستند. اما در بین آثار طرح های بسیاری را به خاطر می آورم که می توانند دست مایه اولیه را برای طرح هایی که بتوانیم روی آن ها کار کنیم و به عنوان یک محصول نهایی توسعه شان بدهیم داشتند.
او در ادامه شرح داد: باید بدانیم که دیجی کالا پرایز تنها یک مسابقه بود و آثاری که در این مسابقه شرکت کردند قرار نیست محصولات نهایی باشند. بلکه صرفا طرح هایی مفهومی هستند که بذر اولیه خلاقانه را به ما بدهند و ما بتوانیم روی آن ها بیشتر کار کنیم. به ویژه در موضوعات تکنیکال، الزامات فراوری و استفاده در مراکز عملیات، تیم های ما باید برای توسعه این طرح ها و ایده ها تا تبدیل شدن به محصول نهایی کوشش نمایند.
آیا آثار برگزیده دیجی کالا پرایز خواهند توانست بسته بندی در خرده فروشی آنلاین را متحول نمایند؟
رئیس هیئت مدیره دیجی کالا درباره پیروزیت آثار ارسالی در حل چالش های بسته بندی خرده فروشی های اینترنتی گفت: می توان در آثار ارسالی توانایی با لقوه ای برای حل این چالش ها یافت. اما همان طور که پیش تر نیز شرح دادم برای رسیدن به یک محصول نهایی باید فرایندهایی طی گردد تا طرح و ایده های خلاقانه ابتدایی به سمت محصول نهایی شدن توسعه پیدا نمایند. در این مسیر عوامل دیگری نیز بر روی پیروزیت و عدم پیروزیت رسیدن به محصول نهایی تاثیرگذارند. ما امیدواریم و تمام کوشش مان را می کنیم که برای چند طرح از طرح های برگزیده فرآیند توسعه محصول را شروع کنیم و در نهایت به فراوری یک محصول نهایی پیروز در بسته بندی برسیم.
منبع: مجله شنبه