خبرنگاران افزایش کشت برنج به روش خشکه کاری در شرق مازندران

به گزارش مجله دور زمین، ساری- خبرنگاران- مدیر جهاد کشاورزی بهشهر از کشت مستقیم برنج به روش خشکه کاری در 24 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان اطلاع داد و گفت: سطح کشت به این روش سال جاری 2 برابر شده است.

خبرنگاران افزایش کشت برنج به روش خشکه کاری در شرق مازندران

خشکه کاری شالی با روش بذرپاشی به جای کشت سنتی - غرقابی راهکاری برای مقابله باکم آبی است که یعنی کشت شالی به شیوه بذرپاشی (مانند غلات) است .

شیوه کشت کنونی شالی در مناطق شمالی مازندران، گیلان و بخشی ازگلستان به روش سنتی - غرقابی است یعنی در هر هکتار به روش سنتی بین 12 تا 15 هزار مترمکعب و در بعضی از مناطق استان تا 18 هزار مترمکعب آب احتیاج دارد.

در روش سنتی ابتدا بذر شالی در خزانه کشت و بعد از حدود یک ماه در زمین غرقابی نشاء می گردد، اما در شیوه خشکه کاری بذر شالی در زمین اصلی که شخم زده شده همچون بذر دیگر محصولات پاشیده و کشت می گردد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران خلیل حقیقی اضافه کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی در شرق استان مازندران ،ترویج شیوه هایی از کشت و آبیاری که میزان مصرف آب را کاهش دهد، بسیار ارزشمند بوده و کشت مستقیم برنج به روش خشکه کاری یکی از این روشها است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر با بیان اینکه کشت برنج به روش خشکه کاری یکی از راه های غلبه بر کم آبی است، ادامه داد: کاهش مصرف انرژی و حفظ سلامت کشاورزان، کاهش 40 درصدی هزینه کارگری، مصرف بذر، آماده سازی زمین، حفظ خاک، یکنواختی در سبز شدن مزرعه و رسیدن یکنواخت محصول و امکان استفاده آسان تر از کمباین برای برداشت، جلوگیری از هدر رفتن کود و افزایش اکسیژن خاک از مزایای کشت خشکه کاری شالی است.

وی توضیح داد: این روش کشت در حوزه شهرستان بهشهر در سه سال اخیر مورد استقبال کشاورزان نهاده شد که در امسال با توجه به مزایای آن، با افزایش 100 درصدی در مقایسه با سال قبل همراه است.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1250

به "خبرنگاران افزایش کشت برنج به روش خشکه کاری در شرق مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش کشت برنج به روش خشکه کاری در شرق مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید