5 مزیت فوق العاده تشکیل یک شبکه کاری

به گزارش مجله دور زمین، یک موقعیت شغلی موفقیت آمیز و عالی را نمی توان تنها با خوب کار کردن خلق کرد. شناخت دقیق از جزییات عملکرد بازار نیز به همان مقدار مهم است. علاوه بر این شما باید بدانید که چگونه شبکه کاری خود را بسازید و خدمات خود را بازاریابی کنید تا خودتان را نسبت به دیگران متمایز کنید. در واقع شما باید از قدرت شبکه کاری خودتان بهره ببرید تا ارتباطات بین فردی پایدار و قابل اعتمادی ایجاد کنید تا برای خودتان وجهه و اعتبار به دست آورید.

5 مزیت فوق العاده تشکیل یک شبکه کاری

شبکه ها سه مزیت منحصر به فرد دارند: اطلاعات خصوصی، دسترسی به مجموعه مهارت های متنوع و قدرت. در حقیقت مدیران هر روز از این مزایا در محل کار خود استفاده می نمایند، اما ممکن است در خصوص نحوه عملکرد شبکه هایشان درنگ ننمایند.

هر وقت که ما قضاوتی می کنیم، هم از اطلاعات عمومی و هم از اطلاعات خصوصی استفاده می کنیم. این روزها اطلاعات عمومی به راحتی از منابع مختلف از جمله اینترنت در دسترس است. اما دقیقاً به این علت که اطلاعات عمومی بسیار در دسترس است، مزیت رقابتی بسیار کمتری نسبت به گذشته ارائه می دهد.

در مقابل، اطلاعات خصوصی از مخاطبین شخصی جمع آوری می گردد که می توانند بینشی منحصربه فرد را ارائه دهند که در حوزه عمومی یافت نمی گردد، مانند تاریخ انتشار یک محصول تازه، کد نرم افزار منتشر نشده، یا اطلاعاتی درباره آنچه که یک مصاحبه نماینده خاص در داوطلبان در پی آن است. بنابراین، اطلاعات خصوصی می تواند به مدیران ارشد رجحان بدهد. در نتیجه، ارزش اطلاعات خصوصی شما برای دیگران و ارزش اطلاعات خصوصی دیگران برای شما به میزان اعتماد به شبکه کاری بستگی دارد.

لیزا بریستول (نام واقعی او نیست) رئیس یک موسسه اقتصادی در صنعت وام مسکن است. از نظر تاریخی، شرکت او به علت ترس از تصاحب یا تفسیر نادرست، در به اشتراک گذاشتن اطلاعات خصوصی با شرکای اتحادیه خود تردید داشت. با این حال، بریستول متوجه شد که وقتی به وسیله نمایشگاه های تجاری و فعالیت های مشترک غیررسمی به آن ها اعتماد کرد، اطلاعات خصوصی در هر دو جهت جریان یافت. این مسأله به بریستول یاری کرد تا مسائل را حل نماید و استراتژی های اقتصادی را کارآمدتر از زمانی کند که او فقط به اطلاعات عمومی متکی بود.

به عنوان مثال، اطلاعات عمومی در خصوص صنعت او نشان داد که پیروزیت بر اساس امتیاز قیمت است. اما، به وسیله شبکه کاری خود، بریستول یکی از اولین مدیرانی شد که ویژگی های محرک رقابتی تازه صنعت خود را گردآوری کرد؛ او متوجه شد که بعضی از شرکت ها خدمات مبتنی بر ارزش افزوده را تجربه نموده اند و به پیروزیت بیشتری نسبت به شرکت هایی دست دست یافته اند که فقط به امتیاز قیمت متکی هستند. با استفاده از این اطلاعات، او توانست شرکت خود را در خط مقدم این روند قرار دهد و سهم بیشتری از بازار را نسبت به سایر شرکت ها نصیب خود کند.

مزیت بعدی یک شبکه کاری، دسترسی به مجموعه مهارت های متنوع و مختلف است. لینوس پاولینگ، یکی از تنها دو نفر برنده جایزه نوبل در دو زمینه مختلف و یکی از نابغه های برجسته قرن بیستم، پیروزیت خلاقانه خود را نه به قدرت مغز یا شانس بی میزان خود، بلکه به ارتباطات متنوع خود نسبت می داد: برترین راه. داشتن یک ایده خوب، داشتن ایده های زیاد است. یعنی ارتباطات شبکه ای بسیار متنوع می تواند به شما یاری کند دیدگاه های کامل تر، خلاقانه تر و بی طرف تری نسبت به مسائل ایجاد کنید. و هنگامی که اطلاعات یا مهارت ها را با افرادی که تجربیاتشان با شما فرق دارد مبادله می کنید، منابع منحصر به فرد و فوق العاده ارزشمندی را برای یکدیگر فراهم می کنید.

آخرین مزیت ایجاد یک شبکه کاری، قدرت است. به طور سنتی، قدرت اجرایی در سلسله مراتب یک شرکت تعبیه شده بود. اما وقتی سازمان ها مسطح تر شدند، بیشتر شبیه پنکیک ها تا هرم ها، این قدرت در میان کارگزاران اطلاعاتی شبکه نهاده شد که می توانستند خود را با تغییرات در سازمان تطبیق دهند، مشتریان را توسعه دهند و دیدگاه های مخالف را ترکیب نمایند. این کارگزاران لزوماً در صدر سلسله مراتب یا متخصص در زمینه های خود نبودند، اما متخصصان شرکت را با روابط قابل اعتماد و اطلاعات خود مرتبط می کردند.

بیشتر شبکه های شخصی به شدت خوشه بندی شده اند، یعنی دوستان یک فرد احتمالاً با یکدیگر نیز دوست خواهند بود. بیشتر شبکه های سازمانی از چندین خوشه تشکیل شده اند، اما پیوندهای کمی بین آن ها وجود دارد. کارگزاران به ویژه قدرتمند هستند، زیرا آن ها خوشه های جداگانه را به هم متصل می نمایند؛ بنابراین همکاری و بهره برداری از آربیتراژ بین متخصصان مستقل را تحریک می نمایند.

هنگامی که بریستول به طور فعال شبکه کاری خود را توسعه داد و افرادی را که تخصص و موقعیت آن ها با خودش متفاوت بود، را در شبکه اش جذب کرد، می توانست با کارگزارانی در زمینه خودش و بعلاوه در سایر زمینه هایی که از نظر استراتژیک برای وام های رهنی مهم بودند، ارتباط برقرار کند. این پیوندها راه چاره های خلاقانه ای برای مسائل او به وجود آورد و فرصت هایی را برای بریستول برای سخنرانی در رویدادهای صنعتی که برای متفکران آینده ارزش قائل بودند فراهم کرد.

به زودی، او به علت کشف نوآوری های امیدوارنماینده، معروفیت پیدا کرد. بحث های غیررسمی پس از مذاکرات به بحث های اداری رسمی سرایت کرد و بریستول رهبری یک گروه مشاوره متشکل از ده مدیر اقتصادی سطح بالا را بر عهده گرفت. بریستول برای رسیدن به این پیروزیت نیازی به تغییر اساسی در سبک کاری خود یا توسعه یک تخصص کاملاً تازه نداشت. در عوض، او از شبکه تازه خود استفاده کرد تا آنچه را که قبلاً می دانست، هم به صورت فردی و هم برای شرکت خود به قدرت تبدیل کند.

با این حال، گاهی اوقات مزایای اطلاعات خصوصی، دسترسی به مجموعه مهارت های متنوع و قدرت می تواند در تقابل با یکدیگر عمل کند. برای مثال، انتخاب مخاطبین برای به حدبیشتر رساندن حس اعتماد در شبکه تان، می تواند به طور ناخواسته تنوع آن را کاهش دهد این همان چیزی است که شبکه ویلیام داوز را خنثی کرد. شما می توانید از مسائل جلوگیری کنید، اما ابتدا باید نحوه تشخیص شبکه خود را یاد بگیرید.

شبکه کاری یا حرفه ای چیست؟

شبکه کاری جایی است که افراد به دلایل شغلی یا تجاری با هم ارتباط برقرار می نمایند. آن ها اطلاعات، تجربیات و آموخته های مرتبط را برای ایجاد سرمایه و رشد صنعت به اشتراک می گذارند.

افراد در صورت لزوم به دیگران هدایت می نمایند، به حل مسائل مربوط به کار یاری می نمایند و گاهی اطلاعاتی در خصوص کارفرمایان یا مشتریان احتاقتصادی نظراتی ارائه می دهند.

شبکه کاری چگونه می تواند به شما یاری کند؟

تعامل با مردم اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد، طرز فکر شما را توسعه می دهد و به شما می آموزد که بازیکن اجتماعی بهتری شوید. چندین مزیت دیگر داشتن یک شبکه عبارت اند از:

  • شبکه برای جمع آوری اطلاعات در خصوص حرفه شما لازم است. دیدار با افراد تازه به شما امکان می دهد مهارت های اساسی، روندهای فعلی حرفه خود، حوزه آینده آن و غیره را کشف کنید.
  • اگر می خواهید کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید یا در حال حاضر صاحب کسب و کار هستید، شبکه می تواند به شما در یافتن برترین نامزدها برای جایگاه های شغلی خاص یاری کند. شما می توانید برترین افرادی را که می توانند برای سازمان شما کار نمایند انتخاب کنید.
  • وقتی با افراد تازه دیدار می کنید، به طور اتوماتیک اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و باعث می گردد نسبت به حرفه خود خوش بین باشید. بعلاوه می توانید از تجربیات آن ها درس بگیرید.
  • اگر روی پروژه ای کار می کنید و نگران نحوه پیشبرد امور هستید، می توانید برای دریافت هدایت با یک فرد با تجربه در شبکه خود ارتباط برقرار کنید.
  • یکی از مهم ترین چیزهایی که شبکه فراهم می نماید مشتریان بالقوه است. وقتی با افراد مختلف دیدار می کنید، از خودتان و خدماتتان به آن ها بگویید. یکی از مخاطبین شما ممکن است به شما یاری کند تا با مشتریان احتاقتصادی دیدار کنید.

چه کسانی باید در شبکه شما باشد؟

هیچ قانون سخت و دقیقی برای ایجاد یک شبکه وجود ندارد. شما حتی می توانید شبکه خود را با تقریباً هر فردی که تا به حال دیدار نموده اید بسازید. با این حال، افراد خاصی هستند که باید در شبکه خود داشته باشید مانند:

  • همکاران سابق و فعلی؛ با افراد سازمان فعلی و قبلی خود ارتباط برقرار کنید. آن ها می توانند به شما یاری نمایند تا با پایگاه های مشتریان مختلف دیدار کنید و روندها و فناوری هایی را که در حال حاضر با آن ها کار می نمایند را درک کنید.
  • همتایان حرفه ای شما؛ همتایان با سابقه حرفه ای یکسان می توانند از جهات مختلف به شما یاری نمایند. آن ها تجربیات خود را در خصوص این صنعت به اشتراک می گذارند، توصیه هایی ارائه می نمایند و می توانند به شما یاری نمایند تا به افراد مناسب دسترسی پیدا کنید.
  • چهره های شاخص صنعت؛ اگر فرصتی برای دیدار با افراد قدرتمند در صنعت یافتید، هرگز آن را از دست ندهید. ارتباط با آن ها به شما احساس اعتماد به نفس می دهد. شما می توانید از تجربیات آن ها درس بگیرید و در کار خود به کار بگیرید. اگر با پیروزیت یک شبکه قوی با چهره های شاخص صنعت ایجاد کنید، آن ها ممکن است با توصیه های حرفه ای نیز به شما یاری نمایند.
  • خانواده و دوستان؛ دوستان و خانواده شما ممکن است مستقیماً به شما یاری ننمایند. اما قدرت ارتباط با آن ها را دست کم نگیرید. شما هرگز نمی دانید چه زمانی فردی از خانواده شما ممکن است در شغل شما برای به دست آوردن مشتریان احتاقتصادی به شما یاری کند.

چگونه شبکه خود را بسازیم؟

می گویند وقتی می خواهی شبکه بسازی، شبکه تو را می سازد! شبکه امکان دیده شدن را برای شما فراهم می نماید و به شما یاری می نماید تا از دیگران متمایز شوید. همان طور که همه ما می دانیم که ایجاد یک شبکه چقدر مهم است، بیایید راه های مختلف برای ایجاد یک شبکه پیروز را درک کنیم.

1. افراد مناسب را جذب کنید

برای برنامه زندگی خود، فهرست های کارها را می سازید. به طور مشابه، توصیه می گردد برای ایجاد یک شبکه قوی، نیز یک فهرست از افراد تهیه کنید. در واقع انواع افرادی را که می خواهید به آن ها نزدیک شوید را فهرست کنید.

شما در روز با صدها نفر روبه رو می شوید. امکان برقراری ارتباط با همه آن ها و رسیدن به جایی که می خواهید وجود ندارد. بنابراین، یک رویکرد روشن ایجاد کنید. افرادی را هدف قرار دهید که می توانند به شما یاری نمایند و شما می توانید به آن ها یاری کنید تا یک موقعیت برد-برد برای هر دو طرف ایجاد کنید.

2. از رسانه های اجتماعی بهره ببرید

رسانه های اجتماعی کلید دسترسی به میلیون ها نفر در یک حرکت است. این پلتفرم برای همه باز است و راهی عالی برای افزایش دسترسی شماست؛ بنابراین، از کانال های رسانه های اجتماعی مختلف مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و غیره برای دیدار با طیف گسترده ای از مردم از سراسر دنیا بهره ببرید. این به شما یاری می نماید تا ارتباطات خود را بهتر و قوی تر کنید.

امروزه لینکدین به یکی از قدرتمندترین رسانه ها برای ایجاد روابط حرفه ای تبدیل شده است. می توانید با بهینه سازی پروفایل لینکدین خود آغاز کنید. تمام اطلاعات مربوط به خود و حرفه خود را ارسال کنید. نمایه خود را حرفه ای، قابل اعتماد و مجذوب کننده جلوه دهید.

3. افکار خود را در مطالب خود بیان کنید

وقتی محتوای خود را مانند وبلاگ ها، پست های رسانه های اجتماعی یا هر محتوای دیگر تحت وب به اشتراک می گذارید، مطمئن شوید که مرتبط و مؤثر است.

اشتراک گذاری صرف محتوای تبلیغاتی برای برند شما مفید نیست. مهم است که به مخاطبین خود نیز خدمات ارائه دهید تا آن ها احساس مشارکت نمایند. محتوایی ایجاد کنید و به اشتراک بگذارید که هم ارزشمند باشد و هم مرتبط با رشته کاری شما.

4. شرکت در رویدادهای مرتبط با شبکه

رویدادهای شبکه یک راه عالی برای دیدار با افراد تازه و منابع مناسب است. چه به صورت آنلاین و چه حضوری، اگر می خواهید یک شبکه قوی بسازید، شرکت در رویدادهای شبکه باید در فهرست اولویت شما باشد. می توانید با افرادی با ذهنیت ها، شخصیت ها، تجربه های متفاوت و غیره ارتباط برقرار کنید. این یاری می نماید تا در خصوص صنعت خود و کارهایی که باید انجام دهید تا خود را برجسته تر کنید بیشتر بدانید.

5. به یک گروه شبکه ای بپیوندید

این کار اگر به طور مؤثر انجام گردد، می تواند برند شما را به سطح بالاتری برساند. شما فقط باید از منطقه راحتی خود خارج شوید. با افراد دیدار کنید، به گروه های مختلف شبکه های حرفه ای بپیوندید، در فعالیت های آن ها شرکت کنید و از تجربیات آن ها درس بگیرید.

بنابراین، به یک پلتفرم مرتبط بپیوندید که در آن بتوانید با مردم دیدار کنید، یاد بگیرید و رشد کنید.

منابع: Inc, Global Career Counsellor, Harvard Business Review

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2291

به "5 مزیت فوق العاده تشکیل یک شبکه کاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مزیت فوق العاده تشکیل یک شبکه کاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید