اصول طراحی بسته بندی و لیبل محصولات از زبان متخصصین استودیو فهار
به گزارش مجله دور زمین، فراوری کنندگان در صنایع مختلف خوب میدانند که سلاح آنها در میدان جنگ با رقبا، طراحی بسته بندی آنها است. شما هر نوع طراحی بسته بندی محصول که انتخاب کنید در نهایت به یک لیبل احتیاج خواهید داشت تا هویت شما را در دید مخاطب قراردهد و باعث جذب اعتماد آنها گردد. خوب میدانیم که هر یک از شما سلایق مختلفی دارید و دوست دارید طراحی لیبل و بسته بندی شما مطابق با سلیقه شما انجام گردد. اما این نکته را هم باید در نظر بگیرید که مشتریان شما هم هر یک سلایق خود را دارند و شما نباید به آنها بیتوجه باشید. به همین دلیل به یک استراتژی بازاریابی احتیاج خواهید داشت که بر روی خریداران تاثیر مثبت بگذارد و در نهایت باعث توسعه کسب و کار و افزایش فروش محصولتان گردد.
طراحی مجذوب کننده در یک نگاه مصرف کنندگان را جذب خواهد نمود. ما در استودیو فهار، با در نظر داشتن اصول طراحی، استانداردها، نکات روانشناسی و تاثیر بر فکر خریدار، هویت بصری برند شما و... یک طراحی منحصر به فرد برایتان خلق میکنیم تا بتوانید مشتریان بالقوهای برای خود کسب کنید.
هدف اصلی از طراحی لیبل و بسته بندی محصول چیست ؟
طراحی لیبل جزو کوچکی از هویت بصری شرکتهای فراوری کننده محصولات مختلف است که برای هدفهای مختلفی به کار گرفته میگردد. یک لیبل میتواند معرف محصول شما باشد. یا حتی انواع محصولات شما را از یکدیگر تفکیک کند. برای به نمایش گذاشتن تجارت خودتان و نشان دادن آن به مشتریان خود، شما به یک لیبل احتیاج خواهید داشت. در دنیای رسانههای امروز، لیبل یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند است که فروش بالای محصولات شما را تضمین میکند.
لیبلها در طراحی خود لوگو، نام محصول، اطلاعات محصول، اطلاعات تماس و راههای ارتباطی با شما و... را دارند که باعث میگردد تا مصرف کنندگان به تمامی سوالاتی که در فکر خود در مورد محصول دارند برسند و شما را بیشتر بشناسند. همین شناخت کافی است تا بتوانید در بازه زمانی کوتاهی به معروفیت برسید.
اهمیت طراحی بسته بندی و طراحی لیبل در برند سازی و افزایش فروش
مهمترین عاملی که سبب شناسایی محصولات شما در قفسههای فروشگاه میگردد، لیبل آن است. وجود یک لیبل مجذوب کننده میتواند باعث جلب توجه مصرفکنندگان گردد. هرچه مجذوب کنندهیت بصری آن بیشتر باشد، به همان میزان در فکر مخاطبین ماندگار خواهد شد. از طرفی باید بدانید که طرح و رنگبندی لیبلها باعث برانگیخته شدن احساسات مصرفکنندگان میگردد. اگر بتوانید طراحی چشم نوازی داشته باشید، میتوانید از رقبای خود سبقت بگیرید.
زمانی که لیبل شما در فکر مشتریان بماند، آنها در حین خرید در پی لیبل و محصول شما خواهند بود. به همین آسانی میتوانید برند خود را به نمایش بگذارید و مشتریانتان را حفظ کنید و در نتیجه به فروش بالا و سود کلان برسید. تفاوتی ندارد محصول شما چیست و چه کاربردی دارد، در هر صورت لیبلی متناسب با آن باید طراحی گردد. البته ناگفته نماند که لیبلها خود، انواع متنوعی دارند و ما در استودیو فهار متناسب با نوع محصول و بستهبندی آن یک لیبل خارق العاده برایتان طراحی و اجرا میکنیم که فروش را چند برابر میکند.
نکات و اصول مهم در طراحی بسته بندی و لیبل محصولات
طراحی بسته بندی و لیبل زمانی تاثیر روی کسب و کارتان و بعلاوه فروش محصولاتتان خواهد گذاشت که علاوه بر ظاهر و زیبایی آن به یک سری نکات هم دقت کنید و طراحی اصولی برای آن در نظر بگیرید. کاری که ما در استودیو فهار برای لیبلهای شما انجام میدهیم تا متناسب با اصول و استانداردهای تعریف شده باشد. اما احتمالا از خود بپرسید که این اصول کدامند؟ کافی است کمی دقیقتر به موضوع نگاه کنید. از سری اصول مهم طراحی لیبل محصولات میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- طراحی متناسب با ابعاد محصول
همانطور که میدانید، لیبلها بر روی محصول میچسبند. زمانی که میزان لیبل با ابعاد محصول تطابق نداشته باشد، امکان استفاده از لیبل نخواهد بود. از طرفی به این نکته هم توجه کنید که شما ممکن است یک محصول را در ابعاد مختلف عرضه کنید، پس باید طراحی شما قابلیت تغییر میزان داشته باشد.
- فونت نوشته های لیبل
به نظر شما برای لیبل باید از فونت ساده و خوانا استفاده کرد؟ یا فونتی مجذوب کننده و خیره کننده؟ ما به شما استفاده از چند فونت را در طراحی توصیه میکنیم. چرا که میتوانید برای هر قسمت از نوشته از فونت متناسب با آن بهره ببرید. برای مثال اطلاعات مصحول باید فونت ساده و خوانایی داشته باشد. در صورتی که برای شعار تبلیغاتی یا لوگو میتوانید از فونتهای فانتزی و... هم یاری بگیرید که بیشتر جلب توجه کند. انتخاب فونت مناسب یکی از اصول اصلی طراحی لیبل است.
- پس زمینه ایده آل
منظور از پس زمینه ایده آل تصاویر ساده و یکدست است. استفاده از عکسهای طرح دار باعث شلوغ شدن لوگو شده و مجذوب کنندهیت آن را کم میکند. بعلاوه سبب میگردد نوشتههای روی آن خوانا نباشد.
- نبود فضای منفی
طبق اصول طراحی لیبل فضای منفی به هر گونه فضای خالی و بلا استفاده گفته میگردد که بر رروی جلوه بصری طرح تاثیر میگذارد. هرچه فضای منفی طراحی شما کمتر باشد، به همان میزان در مسیر معرفی برند و افزایش فروش موفقتر خواهید بود.
- اصالت
حفظ اصالت در طراحی امری حیاتی است. شما نمیتوانید از رقبا کپی برداری کنید. طراحی و اطلاعات شما و... همگی باید به صورت منحصر به فرد و خلاقانه باشد.
بایدها و نبایدها در طراحی بسته بندی و لیبل محصولات کدامند؟
رعایت یک سری نکات در طراحی لیبلها الزامیاست. در مقابل نکاتی هم وجود دارد که به هیچ عنوان نباید در لیبل استفاده گردد. مطلع بودن به این نکات باعث میگردد تا یک لیبل خارق العاده داشته باشید که نگاهها را به خود خیره میکند. این بایدها و نبایدها عبارتنداز:
بایدهای طراحی لیبل
- همبستگی تایپوگرافی داشته باشد. البته تداوم در اطلاعات و نوشتهها را نباید از بین برد.
- نوشته روی آن خوانا و قابل درک باشد.
- رنگ نوشته و لوگو باید از پس زمینه آن متفاوت باشد.
- رنگی که برای لیبل انتخاب میکنید باید متناسب با محصول و بسته بندی آن باشد.
- کرنینگ یا همان فاصله بین متنها باید رعایت گردد.
- فرمتی برای لیبل انتخاب کنید که بتوان با نرم افزارهای مختلفی ان را باز کرد.
- حاشیه امن در اطراف کار وجود داشته باشد.
نبایدهای طراحی لیبل
- نباید هیچگونه غلط املایی و خوانایی در نوشتههای لیبل وجود داشته باشد.
- در طراحی یک رنگ انتخاب نکنید که محصول شما را بی روح نشان میدهد.
- نباید طراحی را کاملا متقارن و منظم انجام دهید. در این صورت بسیار خسته کننده خواهد بود.
- به هیچ عنوان از نمونه رقبا کپی برداری نکنید.
- طرحهای شلوغ را انتخاب نکنید.
جمع بندی
بعد از طراحی لیبل بهتر است تست چاپ آن را انجام دهید تا مطمئن شوید که جلوه طرح شما بر روی چه متریال مجذوب کننده و مناسب است. در این صورت میتوانید تغییرات لازم را هم روی آن انجام دهید و در نهایت یک طراحی چشم نواز و زیبا مطابق با استاندارد و اصول طراحی داشته باشید. ما در استودیو فهار با در نظر داشتن تمامی نکات و بعلاوه بهره گیری از جدیدترین و بروزترین تجهیزات دنیای طراحی و چاپ لیبل دلخواه شما را با مناسبترین قیمت برایتان طراحی و اجرا خواهیم کرد.
منبع : fahar.ir
منبع: فرارو