گزارش پنتاگون از تحرکات جدید چین در نزدیکی آبهای تایوان

به گزارش مجله دور زمین، ایسنا نوشت: پنتاگون، چین را به رو آوردن به تاکتیک های قلدرمآبانه و مداخله قهرآمیز در عملیاتهای اکتشاف نفت و گاز در آبهای مورد ادعای ارضی با کشور ویتنام متهم کرد.

گزارش پنتاگون از تحرکات جدید چین در نزدیکی آبهای تایوان

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

اخیرا بر مبنای اطلاعات مربوط به رهگیری راستا کشتی ها تعیین شد که روز شنبه یک کشتی تحقیقاتی چینی فعالیت هایش را به یک منطقه نزدیکتر به خط ساحلی ویتنام کشانده است و این اتفاق بعد از آن افتاد که آمریکا و استرالیا به اظهار نگرانی در خصوص اقدامات چین در این آبهای مورد مناقشه پرداختند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، پنتاگون در بیانیه ای گفت: اخیرا چین مداخله قهرآمیز خود در عملیاتهای نفتی و گازی پرسابقه ویتنام در دریای چین جنوبی را از سر گرفته است.

پنتاگون مطرح کرد، این اقدامات چین مغایر با وعده وی فنگه، وزیر دفاع این کشور در یک سخنرانی در اوایل امسال میلادی در سنگاپور مبنی برای پایبندی چین به راستا توسعه صلح آمیز هستند.

در ادامه بیانیه پنتاگون آمده است: چین با ادامه دادن به این تاکتیک های قلدرمآبانه اعتماد همسایگانش و یا احترام جامعه بین المللی را به دست نخواهد آورد.

اوایل ماه گذشته میلادی، کشتی چینی Haiyang Dizhi 8 نخستین بار وارد آبهای منطقه ای که به عنوان منطقه مالی انحصاری ویتنام در دریای چین جنوبی شناخته می گردد، شد و در آنجا یک عملیات پژوهش و تحقیق در حوزه لرزه نگاری را برای مدت چند هفته آغاز کرد و این در ادامه منجر به یک رویارویی میان کشتی های نظامی چین و کشتی های گارد ساحلی ویتنام شد.

ویتنام در سالهای اخیر با توجه به نگرانی های مشترک با آمریکا درخصوص چین روابط هر چه نزدیکتری را با واشنگتن برقرار ساخته است. این کشور خواهان آن شده که پکن کشتی خود را در بحبوحه وضعیت بن بست به وجود آمده در یک ماه گذشته در این آبها، خارج کند.

ویتنام و چین سالهاست بر سر این آبهای غنی از منابع انرژی در دریای چین جنوبی دچار اختلاف ارضی هستند.

بیانیه پنتاگون بعد از آن انتشار یافت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه خبر از بروز نشانه های مثبت در مذاکرات تجاری کشورش با چین داده و پیش بینی کرد به زودی توافقی تجاری بین دو کشور منعقد خواهد شد.

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 371

به "گزارش پنتاگون از تحرکات جدید چین در نزدیکی آبهای تایوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش پنتاگون از تحرکات جدید چین در نزدیکی آبهای تایوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید