چهل چراغ روشن؛ مجتمع بندری شهید رجایی خاطره ای خوش هرمزگانی ها از سال59، قلبی که امروز محکم تر می تپد

به گزارش مجله دور زمین، مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس دروازه طلایی اقتصاد کشور است که نیمی از ترانزیت، صادرات و واردات کالا از آن انجام می گردد.

چهل چراغ روشن؛ مجتمع بندری شهید رجایی خاطره ای خوش هرمزگانی ها از سال59، قلبی که امروز محکم تر می تپد

به گزارش خبرنگار از،با پیروزی انقلاب اسلامی ایران ساخت مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس متوقف شد، اما در سال 1359 شهید رجایی نخست وزیر وقت در دومین سفرش به هرمزگان دستور ادامه ساخت این مجتمع را صادر کرد.مجتمع بندری شهید رجایی در شهریورماه 1363 با ظرفیت یک میلیون و سیصد هزار تی ای یو کانتینر به بهره برداری رسید و عملیات تخلیه و بارگیری کالا های متفرقه در آن شروع شد.بهره برداری از این بندر در آن موقع با توجه به شرایط حساس کشور نقشی حیاتی در زمینه تامین مایحتاج کشور ایفا کرد و سبب صرفه جویی ارزی و تسهیل عبورو مرور و تخلیه و بارگیری کشتی ها و رونق واردات و صادرات شد.

این مجتمع بندری به دلیل فاصله کوتاه از جهت اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها با قرار دریافت در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می گردد. موقعیت ممتاز جغرافیایی، قرار در جوار تنگه هرمز و مرکز کریدور تزانزیتی شمال به جنوب، دسترسی به آب های آزاد جهان به وسیله خلیج فارس، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، مجتمع بندری شهید رجایی را به پایگاه مالی مهمی در منطقه تبدیل نموده است.

اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در تبادل نظر با خبرنگار از،درباره تکمیل عملیات اجرایی ساخت بندر شهید رجایی گفت: ظرفیت این مجتمع در سال 63 حدود یک میلیون و سیصد هزار تی ای یو کانتینر بود که با اجرای دو طرح توسعه اکنون به شش میلیون تی ای یو کانتینر رسیده است و پیش بینی می گردد با اجرای مرحله سوم طرح توسعه به هشت میلیون کانتینر تی ای یو افزایش یابد.

وی با اشاره به ایجاد منطقه ویژه مالی در سال 67 در این بندر اضافه نمود: طرح منطقه ویژه مالی سبب تحولی عظیم در رونق مالی بندر شهید رجایی و برطرف موانع برای توسعه جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بیش از دوازده هزار نیروی متخصص، مجرب و جوان کشور به صورت مستقیم در این مجتمع بندری مشغول به کار هستند و این مجتمع برای بیش از سی هزار نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال نموده است.

عفیفی پور با اشاره به اجرا و طراحی ساخت همه مراحل طرح های توسعه با بهره گیری از متخصصان و نیرو های مجرب کشور اضافه نمود: اکنون کشور در طراحی وساخت مجتمع بندری به خودکفایی رسیده است و هیچ محدودیتی در این زمینه ندارد.

وی با اشاره به شروع عملیات اجرایی بخش نخست مرحله سوم طرح توسعه ترمینال کانتینری در سال 93 گفت: با اجرای این طرح ساخت هزار و 500 متر اسکله جدید و بیش از 50 هکتار محوطه کانتینری در دستور کار نهاده شد و افزایش ظرفیت پیشرفته ترین بندر کانتینری کشور از 6 میلیون به 8 میلیون TEU کانتینر کلید خورد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: پیش بینی می گردد مجتمع بندری شهید رجایی در مراحل بعدی توسعه خود در بخش دریایی با اجرای 5 حوضچه جدید و ساخت بیش از 12 هزار متر اسکله در 39 پست، طی بازه زمانی سال های 2020، 2030 و 2040 میلادی، ضمن دستیابی به ظرفیتی معادل 20 میلیون TEU، در صندلی یک بندر کانونی در منطقه قرار گیرد.

کاپیتان الکساندر از کشور روسیه می گوید: اکنون 5 روز است که برای بارگیری محموله سنگ آهن از ایران به مقصد کشور چین، به بندرشهید رجایی آمده است و از خدمات و امکانات و سرویس دهی این بندر کاملا راضی هستم.

وی در ادامه اضافه نمود: این دومین سفر کاری من با کشتی به این بندر است و از نظر من بندر شهیدرجایی از سایر بنادر جهان چیزی کم ندارد و همه خدمات با متد روز جهان در این بندر ارائه می گردد.

در حال حاضر، بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین بندر تجاری ایران با ده ها بندر مطرح جهان مرتبط است و ضمن انعقاد چند معاهده بین المللی با شش بندر جهان پیمان خواهرخواندگی دارد.

مجتمع بندری شهید رجایی دومین بندری مهم در خلیج فارس است که به تنهایی عهده دار بیش از 53 درصد حجم کل مبادلات در زمینه ترانزیت، واردات، صادرات و سایر فعالیت های بندری است.

مدیریت و نظارت بر خدمات مورد احتیاج کشتی ها از بدو ورود به لنگرگاه تا هنگام ترک آب های ایران از اموری است که براساس کنوانسیون های بین المللی و قوانین و مقررات ملی بااستفاده از پیشرفته ترین تجهیزات نظارت و ارتباطات دریایی و فن آوری های روز در بندرشهید رجایی به عنوان یک ضرورت و الزام انجام می گردد.

حسن محمدی مسئول امور راهنمایان مجتمع بندری شهید رجایی در تبادل نظر با خبرنگار ما می گوید؛ در سال حدود ده هزار خدمات پایلوت و راهنمایی برای ورود و خروج انواع کشتی های بزرگ، کوچک و نسل هفتم با همت متخصصان و کارکنان داخلی با امنیت کامل در سریعترین زمان و بدون حادثه در این بندر انجام می گردد.

وی جستجو و نجات دریایی، کنترل و بازرسی کشتی ها، تامین آبراهه های دریایی و جلوگیری از آلودگی آب دریا را از مهم ترین امور و خدمات در بخش دریایی مجتمع بندری شهید رجایی مطرح کرد.

موسوی از راهنمایان بخش دریایی نیز می گوید؛ بیش از دو سال است که به عنوان راهنما در قسمت دریایی مجتمع شهید رجایی مشغول به کار هستم.وی با اشاره به اینکه همه امور پایلوت کشتی ها از جمله کشتی های کانتینر بر، فله بر، نفتکش و کشتی های اقایانوس پیما با همت جوانان متخصص کشور در این بندرانجام می گردد ، اضافه نمود: این مجتمع بندری فرصت های شغلی زیادی را برای جوانان فراهم آورده است.

موسوی اضافه نمود: راهنمایان متخصص و مجرب کشور به صورت شبانه روزی راهنمایی شناور های ورودی و خروجی را در آبراهه های داخلی و نیز بستن کشتی به اسکله و باز کردن آن ها را بر عهده دارند.

وجود حمل و نقل چند وجهی یکی از مهم ترین امتیازات این بندراست که سبب تسریع در عملیات ترانزیت کالا های نفتی و غیرنفتی می گردد.هر سال حدود صد میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی با پیشرفته ترین تجهیزات، به سرعت و با امنیت کامل در این مجتمع بندری تخلیه و بارگیری می گردد.

یکی از جوانانی که در گنتری کرین مشغول به راهنمایی کانتیر ها به کشتی برای بارگیری است بااشاره به اهمیت دقت و سرعت در انجام تخلیه و بارگیری کشتی ها می گوید: اغلب اپراتور های گنتری کرین جوان هستند که به صورت سه شیفت در حال خدمت رسانی در این مجتمع هستند.

حمل و نقل کالای کانتینری یکی از ایمن ترین و سریع ترین روش های جابجایی کالا در بنادر پیشرفته جهان است.

10درصد فراوری ناخالص کشور وابسته به بندر شهید رجایی است

این مجتمع بندری دارای چندین پایانه از جمله پایانه کالا های متفرقه، پایانه غلات، پایانه ریلی، پایانه نفتی و پایانه روغن نباتی است.

زیرساخت ریلی این پایانه پیشتر به عنوان پارکینگ واگن ها استفاده می شد که هم اکنون این تاسیسات از توان تخلیه ماهانه 222 هزار متر مکعب و سالانه حدود 2 میلیون و 664 هزار متر مکعب نفت کوره برخوردار است که بخش عمده ای از فعالیت های بانکرینگ در بندرخلیج فارس را دربرمی گیرد.

فرآورده های تخلیه شده به وسیله سیستم های پمپاژ نصب شده در ترمینال ریلی نفتی و به وسیله شبکه خطوط لوله بندر خلیج فارس امکان تخلیه واگن به تمامی مخازن متصل به این شبکه را فراهم نموده است.

5 پالایشگاه بزرگ کشور شامل اصفهان، تهران، تبریز، اراک و کرمانشاه که به خط ریل وصل هستند، مستقیم به بندرشهیدرجایی دسترسی دارند و این یک مزیت بزرگ محسوب می گردد.

بیش از 90 درصد جابجایی محموله های تجاری کشور به وسیله حمل و نقل دریایی صورت می گیرد که این امر یکی دیگر از دلایل اهمیت ویژه مجتمع بندری شهید رجایی در پیشبرد اهداف مالی و تجاری کشور است.

بندر شهید رجایی در وضعیت فعلی 2 هزار و 400 کیلومتر مربع وسعت دارد که در 220 هکتار محوطه بارانداز و 24 هکتار آن انبار مسقف ساخته شده است.

ساخت و توسعه این دروازه طلایی مالی در کشور یکی از مولودهای انقلاب اسلامی است که سبب تحول عظیم مالی و توسعه اشتغال پایدار در کشور شده است.

این مجتمع عظیم بندری به عنوان تنظیم کننده نبض اقتصاد کشور طی سال های اخیر حرکتی برای جهانی شدن و توسعه سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی را شروع نموده است و برای ایستادن در رتبه نخست بنادر منطقه در افق بیست ساله کشور برنامه هایی با هدف افزایش کارایی و ترغیب بخش خصوصی برای این بندر به اجرا در آمده است.

ر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 213

به "چهل چراغ روشن؛ مجتمع بندری شهید رجایی خاطره ای خوش هرمزگانی ها از سال59، قلبی که امروز محکم تر می تپد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهل چراغ روشن؛ مجتمع بندری شهید رجایی خاطره ای خوش هرمزگانی ها از سال59، قلبی که امروز محکم تر می تپد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید