به رخ کشیدن شکوه دماوند

به گزارش مجله دور زمین، در سرای محله امجدیه گروهی فعالیت می نمایند که در واقع یک آژانس مسافرتی هستند.

به رخ کشیدن شکوه دماوند

خبرنگاران- شقایق عرفی نژاد: نه برای سفر به پاریس، نه برای تور دو شب و سه روز در کیش یا گشت شهری در شیراز. آنها برگزارنماینده تورهای ماجراجویانه در کوهستانند و مشتریانشان توریستان خارجی هستند که برای کوهنوردی به ایران سفر می نمایند. مهدی بیگدلی، مدیر داخلی آژانس متولد 1370 است. لیسانس آی.تی دارد و از سال 84 به طور حرفه ای کوهنوردی می نماید. او البته حالا مربی کوهنوردی و سنگنوردی و برف و یخ است. از سال 93 هم به عضویت تیم ملی کوهنوردی درآمده و با این تیم چند اعزام به خارج از کشور داشته است. با او درباره این گروه در سرای محله امجدیه صحبت نموده ایم.

چه مدت است در سرای محله امجدیه فعال هستید؟

حدود 6 سال است که به صورت تخصصی در قالب آژانس کار می کنیم. اما با آغاز کرونا دفتر ما هم تعطیل شد. مدتی دنبال دفتر بودیم تا بالاخره سرای محله امجدیه را پیدا کردیم. تورهایی که در این مدت برگزار نموده ایم، هم به صورت ورودی بوده و هم خروجی. به این معنا که هم توریستانی از خارج کشور به ایران آورده ایم و هم برای ایرانیان تورهایی به هیمالیا، کوه های آرژانتین، روسیه و اروپا داشته ایم.

همه اعضای آژانس و گروه کوهنوردند؟

بله. همه افراد گروه از اعضای قدیمی تیم ملی کوهنوردی و هیمالیانوردی و در واقع مربی هستند. ما به چند قله مرتفع جهان صعود نموده ایم و سمت هایی هم در فدراسیون آسیایی و جهانی کوهنوردی داریم.

خودتان هم راهنمای تور هستید یا فقط کار دفتری می کنید؟

نه. من راهنما هستم و با توریستان به کوه می روم. بقیه اعضا هم که تور به کوهستان می برند، کارت دارند و راهنمای تخصصی کوهستان هستند.

در باره تورها بگویید. زمان خاصی برگزار می شوند؟

اصولاً تورهای کوهپیمایی فصلی هستند. فصل کوهنوردی در دماوند، سبلان و علم کوه که کوه های مرتفع ایران هستند، سه ماه تابستان است. فصل اسکی هم از اسفند آغاز می گردد و تا خرداد ادامه دارد. البته تورهای کویرنوردی هم در فصل پاییز برگزار می کنیم.

استقبال غیرایرانی ها از این تورها چطور است؟

به نظرم خیلی خوب است. در هر تور از 8 نفر تا 15 نفر شرکت نماینده داریم که همه خارجی هستند. البته در کنارش برایشان تورهای شهری هم می گذاریم. مثلاً بعد از صعود به دماوند، آنها را به تهران می آوریم و یک روز در شهر با آنها هستیم. ممکن است بعد از آن هم به شیراز و اصفهان برویم.

این افراد چطور با گروه شما آشنا می شوند؟

ما با شرکت هایی در آسیا و اروپا در ارتباط هستیم و ضمناًً در نمایشگاه های بین المللی توریستی هم شرکت می کنیم و خودمان را معرفی می کنیم. بخشی از این افراد هم به وسیله سایت ما با ما آشنا می شوند.

اصولاً تمام افرادی که به کوهستان می برید، کوهنورد حرفه ای هستند؟

خیر. لزوماً حرفه ای نیستند. ممکن است آماتور باشند. برخی از آنها خودشان برنامه ای تنظیم می نمایند و به ما می گویند می خواهند در ایران به چند کوه تعیین بروند. برخی دیگر برنامه خاصی ندارند و از ما می خواهند برایشان برنامه ریزی کنیم و آنها را به کوهستانی که خودمان پیشنهاد می دهیم، ببریم.

کدام کوهستان را به آنها پیشنهاد می کنید؟

دماوند را به خاطر باشکوه بودن و ارتفاع زیادش. همین طور علم کوه را برای ویژگی فنی صعود.

این توریستان بیشتر از کدام کشورها هستند؟

بیشتر از کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان، سوئیس توریست داریم. همین طور از سنگاپور، هند، نپال و روسیه.

گروه شما تورهای طبیعت گردی هم برگزار می نماید؟

بله. ولی خیلی کم. چون تعداد کسانی که فقط برای دیدن طبیعت ایران به اینجا بیایند، کم است. همان طور که گفتم بیشتر کسانی که با این تورها به ایران سفر می نمایند، اروپایی اند. بنابراین در کشورشان طبیعت بکر و زیبا فراوان دارند. اما بسیار علاقه مندند قله دماوند را به عنوان عظیم ترین آتشفشان جهان ببینند. این قله 5 هزارمتر است که در کل اروپا نظیرش وجود ندارد.

آنها را با فرهنگ ایران هم آشنا می کنید؟

بله. وقتی وارد تور می شوند از فرهنگ ایرانی با آنها صحبت می کنیم و وقتی به شهر می بریمشان خودشان در برخورد با آدم ها با فرهنگ ایران آشنا می شوند. ضمن اینکه با غذاهای ایرانی آشنایشان می کنیم.

واکنش آنها چیست؟

بیشترشان متعجب می شوند. چون از فرهنگ مردم ایران و طبیعتش تعریف دیگری برایشان شده است. برای همین وقتی از نزدیک با ایران روبرو می شوند، تعجب می نمایند. کاملاً حس رضایت دارند و برای دوستانشان هم از مردم و طبیعت ایران با هیجان و به خوبی صحبت می نمایند. از این بابت بسیار احساس غرور می کنیم که فرهنگ و جغرافیایمان را به غیرایرانی ها معرفی می کنیم. به ویژه وقتی شکوه دماوند را به آنها نشان می دهیم.

اتفاق خاص و جالبی در این تورها در کوهستان افتاده است؟

هر توری ماجرای خودش را دارد و خاطره است. ممکن است هوا به هم بریزد یا مسائل دیگر به وجود بیاید. به خصوص در صعود به دماوند احتمال اینکه با هوای بد روبرو شویم، بسیار است. این اتفاقات برای توریستان جالب است. چون در حالی که پیش از این در شهر در هوای گرم و زیر کولر روشن بوده اند، اینجا با هوای برفی روبرو می شوند.

برنامه های کوهنوردی که ترتیب می دهید، سنگین هستند؟

نه. چون بیشتر به صورت توریستی می آیند، دنبال برنامه های فنی و تکنیکال نیستند. اگر کسی دنبال برنامه های تکنیکال کوهنوردی باشد، تور نمی گیرد. خودش این کار را می نماید.

کرونا فعالیت هایتان را متوقف نموده است؟

مدتی متوقف شد. ولی الان دو باره فعالیتمان را به صورت محدود آغاز نموده ایم. در این روزها بیشتر برای خارجی های مقیم ایران مثل کارمندان سفارتخانه ها تور برگزار می کنیم. در بیشتر مواقع هم اکوکمپ داریم. به معنی اقامتگاهی بدون ساخت وساز در کوهستان. در این شرایط چادر می زنیم و سال جاری که مسافر خارجی کم بود با تعداد محدود ایرانیان و غیرایرانیان را به کمپ می بریم. به دلیل کرونا کوهنوردان بیشتر تمایل دارند اکوکمپ بزنیم تا اینکه در پناهگاه های سربسته کوهستان بمانیم که امکان سرایت کرونا وجود دارد. هر نفر را در یک چادر اسکان می دهیم تا امکان ابتلا وجود نداشته باشد. ضمن اینکه زمانی که توریستان در ماشین هستند، ماسک دارند، اما در فضای باز کوهستان احتیاج به این کار نیست.

حالا که برای ایرانی ها هم تور برگزار می کنید، آیا تسهیلاتی برای اهالی محله و اعضای سرای محله دارید؟

بله. ما با صحبت هایی که با شهرداری و سرای محله داشتیم، تصمیم گرفتیم تورهای کوهنوردی ساده و همین طور تورهای شهری برای اهالی محل با تسهیلات و تخفیف ویژه برگزار کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1307

به "به رخ کشیدن شکوه دماوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به رخ کشیدن شکوه دماوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید