اعلام جزییات رویداد فیلم کوتاهی ها در تهران

به گزارش مجله دور زمین، سی وسومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، با کوشش در راستای جهانی تر شدن، بزرگداشت عباس کیارستمی، رویکرد محیط زیستی و هیات انتخاب متفاوت، آبان ماه سال جاری برگزار می گردد.

اعلام جزییات رویداد فیلم کوتاهی ها در تهران

به گزارش خبرنگاران، فرید فرخنده کیش، دبیر سی وسومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در نشست این رویداد سینمایی که 11 مهرماه در انجمن سینمای جوانان برگزار گردید،گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان یکی از قدیمی ترین جشنواره های کشور از 18 تا 24 آبان ماه همچون سال گذشته در پردیس سینمایی چارسو در سه بخش بین الملل، ملی و جنبی برگزار می گردد.

او ادامه داد: این جشنواره در بخش ملی 1894 اثر از سراسر کشور شامل 1050 اثر داستانی، 428 اثر مستند، 278 اثر تجربی، 138 اثر پویانمایی دارد. همچنین سال جاری در بخش جنبی بزرگداشتی برای تقدیر از افراد تأثیرگذار در فیلم کوتاه هم خواهیم داشت و برای نخستین بار کنفرانس بین المللی فیلم کوتاه تهران با عنوان فیلم کوتاه گذشته، حال و آینده در دو روز ابتدایی جشنواره در پردیس چارسو برگزار می گردد که برای آن 50 مقاله از سراسر جهان برایمان ارسال شده است و امیدواریم بتوانیم با شروع این برنامه ها در این جشنواره، راهی را شروع کنیم و تا سال های آینده آن را ادامه دهیم.

فرخنده کیش، افزود: مانند سال های گذشته در ایام جشنواره ورک شاپ های تخصصی، جلسات نقد و آنالیز و نمایش های ویژه خواهیم داشت. علاوه بر آن توجه خاص جشنواره سال جاری به دو موضوع محیط زیست و سینمای اقتباسی خواهد بود که در بخش سینمای اقتباسی همراهی خانه کتاب را خواهیم داشت. بخش سینمای اقتباسی که اولین بار است در جشنواره نگاهی خاص به آن می گردد، شامل 36 اثر داستانی، 15 مستند، 5 تجربی و 8 پویانمایی است که در کل 64 اثر در این بخش جشنواره به نمایش درمی آیند.

او اظهار داشت: در اختتامیه جشنواره نیز، خانه کتاب جایزه اختصاصی خود را به آثار برتر سینمای اقتباسی اهدا خواهد نمود. خانه کتاب سال جاری علاوه بر اهدای جایزه تخصصی اش در بخش سینمای اقتباسی در چاپ نشریات روزانه و همچنین انتشار مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی ما را همراهی خواهد نمود.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان در بخش دیگری از سخنانش، به تغییرات هیات انتخاب آثار اشاره نمود و گفت: سال جاری برای اولین بار شکل انتخاب فیلم ها تغییر نموده است، از آنجا که تعداد آثار رسیده به دبیرخانه سال جاری بسیار زیاد است، برای انتخاب دقیق و بهتر آثار، سال جاری گروهی20 نفره از مشاوران آگاه و متخصص انتخاب آثار را برعهده دارند که از سال گذشته و جشنواره پیشین، فیلم های کوتاه کشور را رصد نموده اند تا به نوعی با اصلاح رویه، آثار را انتخاب نمایند.

او در سرانجام اظهار کرد که سال جاری به دلیل رویکرد محیط زیستی جشنواره از کمترین میزان کاغذ در بولتن های روزانه و ... استفاده می گردد.

به سمت جهانی تر شدن می رویم

حسن دزواره، مدیر بخش بین الملل جشنواره نیز در سخنانی آمار آثار بین الملل جشنواره که به دبیرخانه رسیده است را اظهار داشت. او در ابتدای سخنانش با بیان اینکه انجمن سینمای جوان از سال 2007 میلادی جهانی شدن خود را شروع نموده است و سال جاری به سمت جهانی تر شدن پیش می رود، گفت: از 9 سال پیش جشنواره عضو پلتفرم (سکو) فیلم های کوتاه جهان شده است؛ این پلتفرم ها ارگان هایی هستند که تقاضای جشنواره های سینمایی را که شامل آیین نامه و فرم شرکت در آن هاست را از جشنواره ها دریافت می نمایند و آن را به آدرس فیلم سازان در سراسر جهان می فرستند.

او ادامه داد: ما در جشنواره سال جاری از سه پلتفرم سینمایی در اسپانیا، فرانسه و آلمان استفاده نموده ایم که پس از ارسال فرم و آیین نامه جشنواره فیلم کوتاه تهران به فیلم سازان جهان توسط آن ها، به آماری خیره نماینده و بسیار بیشتر از سال های گذشته رسیدیم. در این جشنواره 3668 اثر از 117 کشور جهان برای ما ارسال شده است که این آمار در گذشته نه تنها در ایران بلکه در هیچ جشنواره فیلم کوتاهی در منطقه اتفاق نیفتاده بود. این باعث افزایش اعتبار ماست که از کشورهای ریز و درشت جهان برای ما فیلم آمده است، به طور مثال کشورهای فرانسه، آلمان، اسپانیا، برزیل، آمریکا، انگلیس، ایتالیا و بلژیک هر کدام برای ما بیش از 100 فیلم ارسال نموده اند و کشورهای کانادا، سوئیس، هلند، کره جنوبی، ترکیه، فنلاند، روسیه، اتریش و هند هر کدام بیش از 50 اثر برای ما فرستاده اند.

دبیر بخش بین الملل جشنواره همچنین گفت: از تمامی این آثار در نهایت 100 اثر از 53 کشور در هفت روز جشنواره به نمایش درمی آیند. این فیلم ها همگی با همکاری سفارت های مربوطه زیرنویس دارند و همچنین سال جاری برای اولین بار فیلم های بخش ملی هم زیرنویس انگلیسی دارند تا مخاطب خارجی هم بتواند آن ها را تماشا کند.

دزواره افزود: جشنواره سال جاری در بخش بین الملل ساختار و شکل جدیدی را در پیش گرفته است و برای اولین بار است که فیلم ها دیگر به صورت دی وی دی برای ما ارسال نمی شوند بلکه متقاضیان شرکت در جشنواره با آپلود فیلم ها در سایت ما، آثار خود را برای ما ارسال نموده اند. به جز مدت 30 دقیقه ای آثار، متقاضیان هیچ محدودیت دیگری در موضوع آثار ارسالی خود نداشته اند. ما برای جهانی تر شدن جشنواره، این اصول را دقیقا رعایت نموده ایم و حتی اگر فیلمی چند ثانیه بیش از 30 دقیقه هم بود آن را نپذیرفتیم.

مشاور امور بین الملل انجمن سینمای جوانان در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار کرد: در بخش بین الملل علاوه بر بخش اصلی، دو بخش دیگر فیلم های آسیایی و فیلم هایی درباره جهان اسلام را داریم و مانند دو سال گذشته بخش غیررقابتی ویدئوآرت هم در جشنواره خواهد بود. از 3668 فیلم رسیده به دبیرخانه 88 درصد آثار در بخش بین الملل، 6/6 درصد در بخش مسابقه کشورهای آسیایی، 4/9 درصد در بخش ویدئوآرت و /.5 درصد از فیلم های مسابقه برای جهان اسلام هستند. این آثار 61 درصد داستانی، 11/8 انیمیشن، 13/8 مستند و 13/4 تجربی هستند. این جشنواره مانند دیگر جشنواره های بین المللی فیلم کوتاه از حضور دبیرش (فرید فرخنده کیش) در اعضای هیأت انتخاب استفاده می نماید.

او افزود: ملاک انتخاب فیلم ها در اولویت اول جذابیت شان و در اولویت های دیگر آن بود که فیلم هایی را انتخاب کنیم تا بتوانند الگوی فیلمسازان جوان ما باشد؛ در این راستا آنقدر فیلم های خوب و ارزشمند به دست مان رسیده است که نیازی به سانسور بعضی فیلم ها پیدا نکردیم. هیأت داوران بخش بین الملل نیز شامل چهار داور خارجی و یک داور ایرانی است که همه ساله در هنگام دعوت داوران خارجی با وزارت ارشاد نیز هماهنگ می کنیم.

دزواره در ادامه با اشاره به جوایز این بخش گفت: بخش بین الملل جشنواره یک جایزه بزرگ 6000 یورویی، چهار جایزه 3000 یورویی و دو جایزه 2000 یورویی که مورد آخر اختصاصا برای فیلم های آسیایی و جهان اسلام است، در نظر گرفته است. همچنین کنفرانس بین المللی فیلم کوتاه که علاوه بر کشورهای مهم عضوش، ایران حدود 18 سال است که به عضویت آن در آمده است، در این جشنواره برگزار می گردد.

تدارک موضوعات روزانه در جشنواره 33

علیرضا کریمی صارمی مدیر جشنواره سی وسوم نیز از دیگر حاضرین این نشست بود که ضمن تشریح برنامه های ویژه این دوره از جشنواره گفت: در بیشتر جشنواره های کشور و مخصوصا سینمایی ها، برای نمایش آثار بین المللی و ملی خود به دو بخش تقسیم می شوند که هزینه هایی ایجاد می نماید اما سال جاری در جشنواره سی وسوم شاهد خواهید بود که علاوه بر فیلم های بخش اصلی و جنبی نگاهی ویژه به فیلم های بخش جنبی شده است و برنامه هایی را هم برای آن تدارک دیده ایم و در این راستا در هر روز از برگزاری جشنواره برنامه ای ویژه تدارک دیده شده است که هر کدام به نوعی جشنواره کوچکی در دل جشنواره به نظر می آیند.

او ادامه داد: اولین روز جشنواره که 18 آبان ماه است را روز محیط زیست نامگذاری نموده ایم و می خواستیم تمام علاقه مندان با ذهنیت حفاظت از محیط زیست و با شعار من زمین را دوست دارم به جشنواره بیایند. 19 آبان مصادف با دومین روز، روز کتاب و سینما نامگذاری شده تا نگاهی ویژه به معضل کتاب خوانی در کشورمان انجام گردد. روز سوم را روز علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری نموده ایم. 21 آبان که روزی بسیار مهم برای ما است روز خلاقیت سینما نامگذاری شده است تا در آن علاوه بر تاکید همیشگی ما به دانشجویان در زمینه خلاقیت، بزرگداشتی هم برای عباس کیارستمی برگزار گردد. 22 آبان ماه روز دانشجویان سینما است که با نگاه ویژه به دانشجویان سینما برگزار می گردد و پای صحبت های آن ها خواهیم نشست. 23 آبان روز شاهدان سینماست و تلاشی شده است تا فیلم های دفاع مقدس که کمتر به آن ها توجه شده است به نمایش دربیایند. روز سرانجام جشنواره، 24 آبان ماه است که قرار است اختتامیه ای در شأن فرهنگ و هنر کشورمان برای سرانجام کار سی وسومین دوره جشنواره برگزار گردد.

در این نشست روابط عمومی جدید انجمن سینمای جوان فرنوش حبیب نژاد هم حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 795

به "اعلام جزییات رویداد فیلم کوتاهی ها در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام جزییات رویداد فیلم کوتاهی ها در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید