معرفی درستی از ایران در روسیه نشده است

به گزارش مجله دور زمین، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشهای منتشر شده، معرفی درستی از ایران در روسیه نشده است.

معرفی درستی از ایران در روسیه نشده است

موافقت نامه لغو ویزا گروهی شهفرایندان ایرانی و روسی در فروردین سال 1396 (2017) به امضای دولتهای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه رسید. اما برنامه اجرایی این موافقت نامه در 17 خرداد 1400 و در پی سفر علی اصغر مونسان (وزیر وقت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی) به مسکو امضا شد.

هرچند اعتبار زمانی اجرای این تفاهم نامه تا 2023 معین شده است و بر این اساس شهفرایندان دو کشور به صورت گروهی از 5 تا 50 نفر به وسیله آژانس مسافرتی و بدون ویزا می توانند به ایران و روسیه سفر نمایند اما هنوز این مهم به فرایند اجرایی اصلی خود نرسیده و در گیر و دار روال اداری دو کشور سرگردان است.

یعقوب قاسمی (فعال جهانگردی و چارتر نماینده تور روسیه) با اشاره به آنکه سالهاست لغو ویزا گروهی با روسیه در صدر پیگیری های بخش جهانگردی و معاونت پیشین جهانگردی ایران بود، گفت: روسها از قبل با چین لغو ویزا بودند و الگوی این طرح موجود بود از این رو ما پیشنهاد دادیم که از الگوی موجود در مورد لغو ویزا با ایران هم استفاده نمایند . اینگونه بود که مراحل لغو ویزا سفرهای گروهی بین ایران و روسیه کلید خورد و تا عقد تفاهم نامه نیز پیش رفت.

او پیرامون اینکه معرفی درستی از ایران در روسیه نشده است، ادامه داد: هرچند بالاخره بعد از گذشت چند سال موافقت نامه لغو ویزا گروهی شهفرایندان ایرانی و روسی امضا شد اما عملیاتی نشد، چرا که دو کشور متعهد شدند به منظور صدور ویزا گروهی، لیست شرکت های جهانگردی معتبر که در چارچوب موافقت نامه حق فعالیت دارند با ذکر نام نهادهای هماهنگ نماینده، شماره ثبت این شرکت ها، اطلاعات تماس و بعلاوه نمونه مهرهای نهادهای هماهنگ نماینده و شرکت های جهانگردی را سالانه با یکدیگر مبادله نمایند، این مراحل هنوز طی نشد. البته اسامی شرکت ها از هر دو طرف اعلام شد اما هنوز تایید نهایی برای شروع کار اعلام نشده و درگیر و دار مراحل اداری است.

عضو هیات مدیره انجمن جهانگردی تهران توضیح داد: با توجه به تغییر دولت در ایران و با وجود پیگیری های مکرر تنها پاسخ این بود که داریم روی این موضوع کار می کنیم اما فرایند بسیار کند پیش می رود و علت آن تعیین نیست. این درحالیست که مهرهای مذکور هم رد و بدل شده اند اما هماهنگی های داخلی هنوز به نتیجه نرسید. باید دید اولویت های معاونت تازه جهانگردی وزارتخانه میراث فرهنگی و جهانگردی چیست. آیا به جذب جهانگردان روس می اندیشد یا اولویت های دیگری دارد؟ اکنون چندین ماه از حضور گروه تازه در جهانگردی می گذرد اما کاری از پیش نرفت.

به گفته قاسمی، درحال حاضر 42 آژانس مسافرتی از سوی ایران برای برگزاری تورهای گروهی لغو ویزا با روسیه معرفی شده اند. سایر شرکت ها نیز می توانند به وسیله این آژانس ها ورود نمایند و تور ببرند. این اسامی هر سال باتوجه به درخواست آژانسداران فعال می تواند تغییر کند و انحصار وجود ندارد، چرا که براساس فراخوان شرکت ها معرفی شده اند.

این فعال جهانگردی که از جمله هماهنگ نماینده ها و تسهیلگران تورهای ایران و روسیه است با اشاره به آنکه لغو ویزا گروهی شهفرایندان ایرانی و روسی یاری زیادی به جهانگردی خواهد نمود در مورد چالش های پیش رو نیز گفت: درست است که روس ها با توجه به شرایط کنونی تا حدودی ایران را می شناسند اما نتوانسته ایم آنچنان که باید خودمان را نشان دهیم و تعریف و تبلیغ کنیم. همچنان برای روس ها این سئوال مطرح است که آیا ایران امن است. این یعنی تبلیغ و معرفی درست از ایران در روسیه نشده است.

او اعلام کرد: در روسیه با نسل تازه از مسافران روبرو هستیم که باید ذائقه سفر آنها شناسایی گردد. حرف زدن آسان است اما به مرحله عمل رساندن مهم و البته سخت است.

به اعتقاد قاسمی، ایران در دو بخش می تواند در حوزه جهانگردی روسیه ورود کند، چرا که از میان حدود 8 میلیون جهانگرد خروجی بیشتر روس ها علاقمند به ساحل هستند که به وسیله ترکیه جذب می شوند. هم مقرون به صرفه است هم هتل ها و خدماتی ارائه می دهد که در ایران نیست. بنابراین ایران میتواند در حوزه فرهنگی، تاریخی و زیارتی، تجاری و نمایشگاه هی ورود کند. هرچند تعداد این جهانگردان در روسیه کم است اما میتوان با ورود به حوزه تورهای خرید، امید بیشتری داشت.

او درخصوص تورهای خرید برای روس ها گفت: ایران فرش و صنایع دستی متنوعی دارد که مورد توجه جهانگردان خارجی است. بعلاوه برند لباسهای ایرانی قابل توجه هستند که با تبلیغات می توانیم معرفی کنیم . مطالعات این نوع سفرها براس روس ها صورت گرفته و در انتظار تسهیل فرایند لغو ویزا هستیم.

او با تاکید بر آنکه پوتین عنوان نموده اگر می خواهید سفر بروید به ایران بروید، علت تعویق پیش آمده در عدم تحقق ورود جهانگردان روس به ایران را تعلل متولی جهانگردی ایران دانست و ادامه داد: برگزاری سمینار و نشست راه به جایی نمی برد بلکه باید با تورگردانان روس تعامل برقرار گردد . یک مراسم ناهار از سوی متولی جهانگردی ایران برگزار و از تورگردانان روس دعوت گردد تا مسائل و چالش ها از زبان فعالان طرح و برطرف گردد. روس ها دوست دارند به ایران سفر نمایند فقط باید معرفی و تبلیغ انجام گیرد.

او معتقد است: اجرای لغو ویزا گروهی شهفرایندان ایرانی و روسی سبب می گردد در ازای هر ایرانی 120 دلاری که برای ویزا پرداخت می گردد دیگر پرداخت نگردد. اگر برای مثال هر سال 100 هزار ایرانی به روسیه سفر کند و دیگر نیازی به پرداخت هزینه ویزا نداشته باشند هزینه هنگفتی ارز در داخل ایران می ماند.

منبع: همگردی
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2135

به "معرفی درستی از ایران در روسیه نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی درستی از ایران در روسیه نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید