پیش بینی کیسینجر؛ چین به تایوان حمله نمی کند

به گزارش مجله دور زمین، وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت که پیوستن نهایی تایوان و چین هدف پکن است، اما چین به این جزیره حمله نمی کند.

پیش بینی کیسینجر؛ چین به تایوان حمله نمی کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا روز یکشنبه گفت که چین همچنان به تایوان طمع دارد، اما انتظار نمی رود این کشور به این جزیره حمله کند.

به نوشته وبگاه پالتیکو هنری کیسینجر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا که در برقراری رابطه میان ایالات متحده و چین با اجرای سیاست معروف به دیپلماسی پینگ پنگ در سال 1972 نقش مهمی ایفا کرد، به شبکه خبری سی ان ان گفت: انتظار ندارم که مثلاً در یک دوره 10 ساله، یک حمله همه جانبه به تایوان انجام گردد.

کیسینجر با اشاره به گفت وگوی مجازی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در هفته گذشته با شی جین پینگ رئیس جمهور چین، اعلام نمود که شرایط پیرامون تایوان از زمانی که او و ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا با چین در اوایل دهه 1970 ارتباط برقرار کردند، تغییر چندانی ننموده است.

کیسینجر گفت: من معتقدم که پیوستن نهایی تایوان و چین، ایجاد نهایی چین واحد، هدف پکن است، همانطور که از زمان ایجاد دولت فعلی چین بوده و احتمالاً در هر دولت چین، تایوان به عنوان بخشی تاریخی از چین در نظر گرفته شده که به وسیله ژاپن به زور گرفته شده بود. این دقیقاً همان موقعیتی بود که من و نیکسون در اولین تماس با چین با آن روبرو شدیم.

وی گفت که شواهدی را می بیند که نشان می دهد بایدن کوشش می نموده تا روابط آمریکا و چین را در جهتی سازنده تر راهنمایی کند.

کیسینجر گفت: فکر می کنم بایدن در جهتی با لحنی متفاوت حرکت نموده و این بدان معنا نیست که در مقابل چین تسلیم شده است.

وی با بازگو کردن خاطرات سفر به چین گفت: وقتی برای اولین بار به چین رفتم، یک کشور فقیر و ضعیف و سرسخت بود. اما اکنون کشوری ثروتمند، کاملاً قوی و هنوز نسبتاً سرسخت است. اما چالش ما در آن موقع و چالش ما در حال حاضر یافتن رابطه ای است که در آن بتوانیم رقابت کنیم. و این یک چالش بزرگ برای هر دو رهبر است.

کیسینجر در سرانجام اضافه کرد: چالش در هر درگیری این نیست که چگونه آن را آغاز کنید، بلکه این است که آیا می دانید چگونه آن را خاتمه دهید.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 دی 1400 بروزرسانی: 16 دی 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2065

به "پیش بینی کیسینجر؛ چین به تایوان حمله نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی کیسینجر؛ چین به تایوان حمله نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید