ورود افراطی ها به میدان نبرد اروپا و آتن

به گزارش مجله دور زمین، خبرنگاران: مقامات اروپایی از دولت یونان خواسته اند تا سیاست جایگزین خود را در قبال بحران مالی آتن اعلام کند.

ورود افراطی ها به میدان نبرد اروپا و آتن

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، طی هفته های اخیر، اتحادیه اروپا و سران یورو در صدد مهار دولت جدید آتن با استفاده از رویکرد اقناعی برآمدند. در این میان، سران اروپای واحد به وسیله احزاب سوسیالیست و چپ گرای میانه از حزب سیریزا خواستند تا در مقبال طرح های ریاضتی تعریف شده در قبال یونان فرمان پذیر باشد. با این حال، خواسته احزاب چپ میانه رو در اروپا مغایر با خواست شهروندان یونانی در انتخابات سراسری سال جاری بود. حزب سیریزا نسبت به گذار از اصلاحات ریاضتی به رای دهندگان یونانی تعهد داده بود و در سایه همین وعده انتخاباتی توانست گوی سبقت را از حزب راستگرای میانه به رهبری آنتونیوس ساماراس برباید.

در حال حاضر، راستگرایان میانه در اروپا وارد صحنه نبرد با سیریزا شده اند. بعضی تحلیلگران معتقدند که این ورود نابهنگام می تواند همه معادلات را به ضرر اروپای واحد بر هم بریزد! به عبارت بهتر، سران و اعضای جریان راست میانه در اروپا که پس از انتخابات سراسری یونان بیشتر سعی در حفظ سکوت خود در قبال تحولات آتن داشت، هم اکنون وارد فاز تقابلی محض و آشکار با حزب سیریزا و مردم یونان شده اند.

یکی از این افراد فولگر کایدر رئیس فراکسیون احزاب متحد مسیحی در آلمان است. او به مانند آنگلا مرکل در قبال یونان رویکردی سخت گیرانه دارد.کایدر حتی حاضر به باور کردن پیروزی سیریزا در انتخابات یونان (که کابوس مرکل و احزاب متحد مسیحی در آلمان محسوب می شد) نمی باشد. فولکر کایدردر خصوص تحولات جاری در یونان می گوید:

موضع ما در قبال یونان و مذاکرات مالی با آتن واضح است. ما به تعهدات خود پایبندیم اما تنها در صورت پایبندی به وعده های داده شده از سوی یونان می توانیم به تعهدات خود عمل کنیم! کلید توافق به دست دولت یونان است. آتن مدتی کوشش کرد اروپا را دچار انشقاق کند. حالا ظاهرا دولت یونان آماده است برای ادامه جهت خود روی اساس توافقات قبلی با ما وارد مذاکره گردد.

من کنجکاو هستم بدانم دولت یونان چه برنامه هایی را برای جایگزینی با سیاست هایی که می خواهد آن ها را کنار بگذارد ارائه می دهد. من مشکوکم که در این راستا موفقیتی وجود داشته باشد. سبکی که دولت جدید یونان در دو هفته اخیر دنبال نموده است در فراکسیون من به عصبانیت قابل توجهی منجر شده است....

این اظهارات نشان دهنده خشم واقعی احزاب متحد مسیحی در آلمان و دیگر احزاب راستگرای میانه اروپا نسبت به حضور الکسیس تسپیراس در راس معادلات اجرایی و سیاسی آتن است. این نارضایتی و نگرانی خود را در قالب هشدارها و بعضی اظهارات متناقض نشان می دهد. به عنوان مثال کایدر در سخنان خود اعلام نموده است که پایبندی طرفین (یونان و اتحادیه اروپا) نسبت به تعهدات دوطرفه موجود تنها راهکار ممکن در قبال بحران یونان است.

این در حالیست که سیریزا قطعا وضعیت موجود را تغییر خواهد داد. به عبارت بهتر، صورت منازعه اخیر در اروپای واحد ، تغییر ساختار مالی یونان است. در چنین شرایطی حتی بعضی احزاب سوسیالست و چپ گرای میانه نیز بر خلاف دموکرات مسیحی های آلمان و دیگر احزاب راستگرا در اروپا معتقدند که اتحادیه اروپا و منطقه یورو چاره ای جز دادن امتیازات ویژه به یونان جهت نگاه داشتن آتن در مجموعه خود نخواهند داشت. همچنین سران ائتلاف احزاب مسیحی آلمان در طول دوران رقابتهای انتخاباتی در یونان نیز بارها سعی کردند با حزب سیریزا بر سر مصالحه با اروپای واحد بر سر ادامه اصلاحات ریاضتی وارد معامله شوند اما تسپیراس و دیگر سران حزب سیریزا چنین درخواستهایی را رد کردند.

در حال حاضر، اظهارات افرادی مانند رهبر ائتلاف احزاب مسیحی آلمان در قبال سیریزا، مملوء از تهدید و طعنه است. این دقیقا همان رویکردی است که آنگلا مرکل، خوزه مانوئل باروسوف نیکولا سارکوزی و دیگر مقامات فعلی و سابق اتحادیه اروپا در قبال یونان و در سال 2012 میلادی دنبال کردند. با این حال این رویکرد سلبی دیگر از سوی سران اروپایی جوابگو نیست، هر چند که بعضی تحلیلگران مسائل مالی اروپا نیز اظهاراتی از این دست (اظهارات کایدر) را ناشی از آشفتگی ایجاد شده در منطقه یورو پس از پیروزی حزب سیریزا می دانند.

از سوی دیگر، مقامات اروپایی از دولت یونان خواسته اند تا سیاست جایگزین خود را در قبال بحران مالی آتن اعلام کند. البته این سیاست جایگزین هر چه باشد، مورد تایید افرادی مانند آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و دیگر رهبران اروپایی نخواهد بود. هر تصمیم که حزب سیریزا در نقض سیاستهای ریاضتی اتخاذ کند، با مانع تراشی و خشم مقامات اروپایی و سران یورو روبرو خواهد شد. از این رو گزاره خروج یونان از یورو یا بازگشت به دوران قبل از پیروزی سیریزا هر یک می تواند مشخص کننده چهره جدید آتن باشد.

با توجه به روحیات خاص الکسیس تسپیراس و دیگر مقامات یونانی، آتن حاضر نخواهد بود تن به استمرار رویکرد و اصلاحات ریاضتی دهد. همین مسئله گزینه خروج یونان از منطقه یورو در آینده را بیشتر محتمل ساخته است. فولر کایدر در این خصوص می گوید:

باید منتظر بود. یکی از جملات مورد علاقه من این است که سیاست با آنالیز واقعیت آغاز می گردد. دولت یونان هم باید بر مبنای این اصل رفتار کند. من هنوز به بینش آقای الکسیس تسیپراس نخست وزیر یونان و دولت وی امیدوارم. این تصمیم به خود یونان بستگی دارد. من مطمئنم که یونان می داند در منطقه یورو چه امتیازاتی دارد.

به نظر می رسد در صورت عزم یونانی ها مبنی بر خروج از منطقه یورو، گزینه سوم که همان مصالحه منطقه یورو با آتن می باشد، بلافاصله بر روی میز سیاستمداران اروپایی خواهد آمد. موضوعی که برای بعضی سران اروپایی حکم یک کابوس سخت را خواهد داشت.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 4 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 426

به "ورود افراطی ها به میدان نبرد اروپا و آتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود افراطی ها به میدان نبرد اروپا و آتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید