واکنش رسمی استانداری کرمانشاه به احداث روگذر مرگ چغاگاوانه ، نتایج مذاکره استاندار با معاون وزیر میراث فرهنگی ، شمارش معکوس شروع شد

به گزارش مجله دور زمین، شهرداری اسلام آباد غرب با ماشین های سنگینش می خواهد به جنگ تاریخ هشت هزار ساله استان کرمانشاه برود و به نظر می رسد شمارش معکوس برای مرگ چغاگاوانه شروع شده است ...

واکنش رسمی استانداری کرمانشاه به احداث روگذر مرگ چغاگاوانه ، نتایج مذاکره استاندار با معاون وزیر میراث فرهنگی ، شمارش معکوس شروع شد

خبرنگاران - تپه چغاگاوانه که در میان شهر اسلام آباد غرب واقع شده است به تازگی هدف شهرداری این شهر برای احداث پل رو گذر شده است. پلی که سید محمد بهشتی رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی احداث آن را حرکت بر مدار نادانی توصیف نموده است. این تپه باستانی مهم که در آن الواحی به خط میخی نیز کشف هم اکنون نیز وضعیت مناسبی ندارد. با این وجود شهرداری اسلام آباد غرب درصدد است که پروژه خود را اجرا و این تپه باستانی را نابود کند.

تاکنون اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در سه نامه مکرراً در مورد رعایت ضوابط برای فعالیت مذکور در کنار این اثر تاریخی که یکی از سایت های مهم تاریخی در کشور و با قدمت بیش از چهل قرن است و در سال 1348 با شماره 838 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده تذکر داده است.

میراث فرهنگی تاکنون مخالفت قطعی خود را این پروژه شهری نشان داده است، با این وجود کوشش های شهرداری برای پیشبرد اهداف خود ادامه دارد.

میراث فرهنگی مخالفت قطعی خود را با احداث روگذر اعلام نموده است با این وجود کوشش های شهرداری برای نابودی تاریخ ادامه دارد

مهرداد سالاری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در واکنش به کوشش های شهرداری اسلام آباد غرب برای احداث پل روگذر که منجر به تخریب تپه باستانی چغا گاوانه خواهد شد گفت: موضوع حفاظت از تپه تاریخی چغاگاوانه به عنوان یک میراث عظیم فرهنگی از اولویت های اصلی مدیریت ارشد استان کرمانشاه است و اگر نظر کارشناسی و ارزیابی های وزارت میراث فرهنگی مبتنی بر لزوم توقف این پروژه شهری باشد، این طرح اجرا نخواهد شد.

این مقام مسئول در استانداری کرمانشاه تاکید نمود: تصمیم نهایی پیرامون سرنوشت پروژه پل روگذر شهر اسلام آباد طی چند روز آینده در نشست مشترکی به ریاست معاون عمرانی استاندار و با حضور معاون و یا نماینده تام الاختیار وزارت میراث فرهنگی، اعضای شورای شهر و شهردار اسلام آبادغرب و مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اتخاذ خواهد شد.

وی گفت: طی هفته های اخیر نظرات و مسایل مختلف و متنوعی پیرامون اجرا و یا عدم اجرای پل روگذر شهر اسلام آبادغرب در نزدیکی تپه تاریخی چغاگاوانه در سطح رسانه ها و فضای مجازی مطرح شده است.

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه تاکید نمود: توجه به نظرات و دغدغه های مردم و رسانه ها و حراست از میراث فرهنگی همواره در اولویت کاری مدیریت ارشد استان کرمانشاه قرار داشته و به همین دلیل روز آدینه 26 مهرماه همراه با مهندس بازوند استاندار کرمانشاه یک بازدید میدانی از محل پروژه در نزدیکی تپه تاریخی چغاگاوانه داشتیم و علاوه بر آنالیز وضعیت پروژه، نظرات مردم را هم جویا شدیم.

وی افزود: آقای بازوند پس از این بازدید، مسائل مطرح شده پیرامون پروژه و حساسیت های مردم و رسانه ها را با مهندس طالبیان معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به طور مفصل در میان گذاشت.

سالاری گفت: پس از بحث و آنالیز موضوع مقرر شد تصمیم نهایی درباره اجرا یا عدم اجرای پروژه پل روگذر اسلام آبادغرب طی چند روز آینده و در نشست مشترک مسئولان ذیربط اتخاذ گردد.

در زیر محلی که شهرداری اسلام آباد غرب برای ایجاد روگذر انتحاب نموده آثار تاریخی وجود دارد و در حفاری های اخیر نیز بقایای استخوان انسان کشف شده است

به گزارش خبرنگاران، تپه چغا گاوانه مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در داخل اسلام آباد غرب واقع شده است. این تپه باستانی در خطر احداث پل روگذر توسط شهرداری است.

در این تپه 10 هزار متری که با ارتفاع حدود 25 متر در وسط شهر اسلام آبادغرب و بین خانه های مسکونی واقع شده است، تاکنون آثار بسیار ارزشمندی مربوط به دوره سنگ، مس و عصر آهن به دست آمده است.

در ضلع غربی تپه چغاگاوانه و فاضله حدود 40 متری آن میدانی به نام میدان امام خمینی (ره) وجود دارد که شهرداری اکنون به منظور ایجاد یک پل روگذر، وسط میدان و بخشی از بلوارهای شمالی و جنوبی آن را تخریب نموده و در حال خاک برداری است.

براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در زیر محلی که شهرداری برای ایجاد روگذر انتحاب نموده است آثار تاریخی وجود دارد و در حفاری های اخیر نیز بقایای استخوان انسان کشف شده است به همین دلیل میراث فرهنگی مخالف ساخت این پل روگذر است.

به گزارش خبرنگاران، اریش فریدریش اشمیت در سال 1936 میلادی پیروز به تهیه عکس هوایی از این محوطه تاریخی شد. پس از آن در سال 1346 هیأتی از مرکز باستان شناسی ایران اقدام به حدس این تپه کرد که در نتیجه این حدس آثاری از دوره مس و سنگ تا عصر آهن شناسایی شد.

در سال 1349 خورشیدی نیز هیأتی به سرپرستی محمود کردوانی اقدام به کاوش در این محوطه کرد. با انجام این کاوش ها، مجموعه بنایی از عصر آهن II (حدود 900 - 800 ق. م) شناسایی شد. این مجموعه چهار هزار ساله توسط کامیار عبدی بازنگری و مطالعه شد و نتایج آن به همراه ترجمه الواح توسط گری بکمن متخصص زبان های باستانی منتشر شده است.

طبق اظهار باستانشناسان این مجموعه شامل 56 لوح گلی نسبتاً سالم و 28 قطعه شکسته است که به خط میخی نوشته شده و مربوط به دوره بابل قدیم (حدود 3800سال پیش) است.

این مجموعه ارزشمند پس از 30 سال فراموشی، در جریان کاوش های جدید در منطقه چغاگاوانه در سال های 76تا 79 مجدداً مورد بازنگری و مطالعه نهاده شد.

منبع: چمدان
انتشار: 13 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 630

به "واکنش رسمی استانداری کرمانشاه به احداث روگذر مرگ چغاگاوانه ، نتایج مذاکره استاندار با معاون وزیر میراث فرهنگی ، شمارش معکوس شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش رسمی استانداری کرمانشاه به احداث روگذر مرگ چغاگاوانه ، نتایج مذاکره استاندار با معاون وزیر میراث فرهنگی ، شمارش معکوس شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید