بلیت های جام جهانی نصیب مجلس و ارگان های دولتی شد!

به گزارش مجله دور زمین، 17 هزار، 21 هزار و 31 هزار بلیت؛ این ها روایات مختلف از سهمیه بلیت فدراسیون فوتبال ایران از جام جهانی 2022 است. سهمیه ای که بخشی از آن به دست نمایندگان مجلس، سازمان ها، وزارتخانه ها و نهاد های خاص می رسد و بخشی دیگر به دست آژانس های هواپیمایی.

بلیت های جام جهانی نصیب مجلس و ارگان های دولتی شد!

به گزارش تجارت نیوز، 16 تیرماه، حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در قطر در صفحه اینستاگرامی خود نوشت تا به امروز 31 هزار بلیت در اختیار فدراسیون فوتبال قرار گرفته است.

اما روابط عمومی فدارسیون فوتبال ایران می گوید: ایران تا به امروز حدود 17 هزار بلیت جام جهانی سهمیه گرفته است. از این تعداد، 16 هزار بلیت به وسیله سایت فدراسیون فوتبال ایران به فروخته شده است.

این در حالی است که سینا کلهر، معاون فرهنگی وزارت ورزش می گوید: در سه مرحله، بلیت جام جهانی به ایران اختصاص پیدا کرد. مرحله اول، هشت درصد ظرفیت استادیوم ها و معادل 9 هزار و 600 بلیت بود. در مرحله دوم با رایزنی ایران، 9 هزار و 600 بلیت دیگر به ایران اختصاص دادند. مرحله سوم، قطر 2 هزار بلیت دیگر به ایران داد که انشالله در اختیار طرفداران قرار دهیم.

در مجموع یعنی حدود 4 هزار و 200 اختلاف رقم با آمار های فدراسیون و 9 هزار و 800 اختلاف رقم با آمار های اعلامی سفیر ایران در قطر! روایاتی متناقض از رویدادی که بسیاری منتظر آن بودند.

روابط عمومی فدراسیون فوتبال، اختصاص سهمیه بلیت جام جهانی به سازمان ها و نهاد های خاص در این دوره از رقابت ها و دوره های قبلی را تکذیب کرد. وزارت ورزش، اما اختصاص سهمیه بلیت به این گروه ها را تائید می نماید.

اختصاص سهمیه بلیت به سازمان ها و نهاد های خاص

معاون فرهنگی وزارت ورزش می گوید: از بلیت های دو مرحله اول به ورزشکاران و جامعه ورزشی، سهمیه بلیت تعلق گرفت. در مرحله سوم اولویت سهمیه بندی بخش فرهنگی است از جمله خبرنگاران، فعالان فرهنگی و صنایع دستی.

کلهر می گوید: به 12 وزارتخانه از جمله وزارت ارشاد نامه فرستادیم تا نام افرادی که می خواهند به جام جهانی بفرستند، را به ما معرفی نمایند. مثلا نام بازیگر یا موسیقیدان مورد نظر.

او ادامه می دهد: سقف عددی که برای سهمیه وزارتخانه ها و سازمان ها در نظر گرفته ایم، 110 تا بلیت است. در این میان حضور بعضی از سازمان ها تا به امروز قطعی است که تقاضای بلیت نموده اند. مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات که تقاضای 400 بلیت دارد. میراث فرهنگی و گردشگری تقاضای 500 بلیت جام جهانی دارد. بعضی از شبکه های تلوزیونی در صداوسیما نیز برای اختصاص بلیت تقاضا نموده اند. البته فهرست همه این سازمان ها که سهمیه بلیت دارند در دست نیست و کلهر می گوید تا شنبه هفته دیگر معین می گردد.

اما مجلس و نهاد ریاست جمهوری چقدر سهمیه دارند؟ کلهر درباره سهمیه مجلس می گوید: سقف و کف سهمیه اختصاصی به بعضی از نهاد ها را واحد دیگری تصمیم می گیرد. سهمیه مجلس فعلا معین نیست.

بلیت های رایگان را به مردم می فروشند +کارمزد

پیگیری ها نشان می دهد حدود 10 درصد از ظرفیت استادیوم ها را فیفا رایگان در اختیار ایران قرار داده است. به عبارتی 12 هزار سهمیه رایگان از سه استادیوم که هر کدام 40 هزار نفره است. این بلیت ها به این علت رایگان به دست ایران رسید، چون ایرانیان مشکل کردیت کارت داشتند. بلیت های رایگانی که حالا فدراسیون به علاقمندان می فروشد.

محمد میرانی، عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر می گوید: فدارسیون فوتبال بلیت های سه بازی ایران را در گروه یک 24 میلیون تومان، گروه دوم 18 و گروه سوم هشت میلیون تومان فروخته است.

نکته دیگر کارمزدی است که فدراسیون فوتبال از فروش این بلیت ها از خریداران می گیرد. بر اساس اعلام فدراسیون فوتبال، خرید هر بلیت، 10 درصد معادل تومانی قیمت روز ریال قطری کارمزد دارد.

میرانی در این مورد می گوید: فدراسیون فوتبال حق ندارد که کارمزد بگیرد. فدراسیون، بانک است یا صرافی؟ در کشور های دیگر خبری از کارمزد فروش بلیت نیست

آمار های متناقض از فروش بلیت های جام جهانی قطر

آمار متناقض دیگر مربوط به فروش بلیت های مرحله دوم از سوی فدراسیون فوتبال است. آنطور که فدراسیون فوتبال به تجارت نیوز می گوید از 17 هزار بلیت، 16 هزار بلیت را فروخته اند؛ به عبارتی هزار بلیت فروخته نشده دارند. اما کلهر می گوید در مرحله دوم فروش بلیت فدارسیون، از 12 هزار و 860 بلیت، حدود چهار هزار بلیت فروش نرفته است، چون سایت فدراسیون اختلال داشت.

این تنها سد طرفداران برای رسیدن به جام جهانی قطر نیست. اگر رد این اختلاف آمار ها را بگیرید تنها به اختصاص سهمیه سازمان های دولتی ختم نمی گردد. فدراسیون فوتبال ایران در دو مرحله بلیت فروشی داشت؛ مرحله اول قرعه کشی و مرحله دوم فروش آنلاین.

محمد میرانی، عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر می گوید: در مرحله اول قرعه کشی، پنج هزار بلیت هم به مردم تعلق نگرفته است. مرحله دوم و فروش آنلاین هم که سایت فدراسیون اختلال داشت و بسیاری از علاقمندان پیروز به خرید بلیت نشدند. زیرا از 24 ساعت فقط چند ساعت سایت باز بود. حتی اگر سهمیه ایران 17 هزار بلیت اعلامی فدارسیون باشد، نصف این بلیت ها هم به دست مردم نرسیده است. فدارسیون باید در این مورد شفاف سازی کند.

بلیت های جام جهانی 2022 در دست آژانس های هواپیمایی.

اما آیا ممکن است این بلیت ها به شرکت های هواپیمایی تعلق گرفته باشد؟ روابط عمومی فدراسیون فوتبال ایران می گوید هیچ بلیتی به شرکت های هواپیمایی نداده ایم. اما با یک جست وجوی ساده آگهی های مختلفی از فروش تور جام جهانی از آژانس های هواپیمایی پیدا می کنید.

آژانس های هواپیمایی می توانند به صورت مستقیم از شرکت mach hospitality بلیت تهیه نمایند و بعد بفروشند. اما آنطور که میرانی می گوید قیمت این بلیت ها گران است و آژانس های هواپیمایی نمی توانند به تعداد زیاد تهیه نمایند.

پیگیری ها نشان می دهد بعضی از بلیت هایی که باید به وسیله فدارسیون فوتبال به دست مردم می رسید، به آژانس های هواپیمایی رسیده است.

حالا این شرکت ها تا سقف 600 میلیون تومان هم تور جام جهانی می فروشند. در حالی که پیش تر کلهر، معاون وزارت ورزش قیمت تور جام جهانی را تا 40 میلیون تومان برآورد نموده بود.

تور جام جهانی از 200 تا 600 میلیون

نکته مهم دیگر ماجرای تماشای بازی های جام جهانی، داشتن هایا کارت (ویزای توریستی) است. میرانی در این مورد می گوید: بر اساس قانون فیفا، هایا کارت در صورتی صادر می گردد که فرد علاوه بر خرید بلیت، هتل هم رزرو کند. اگر فرد این کارت را نداشته باشد، امکان ورود به قطر را ندارد.

او می گوید: از آنجا که بیشتر ایرانیان کردیت کارت ندارند، نمی توانند به وسیله فیفا برای هتل اقدام نمایند؛ بنابراین باید به شرکت های هواپیمایی برای رزرو تور و هتل مراجعه نمایند.

مجموع وضعیتی که تا به امروز گفته شد یعنی بازاری گرم برای شرکت های هواپیمایی با تور هایی که قیمت ثابتی ندارند. یکی از آژانس ها تنها برای یک بازی ایران و امریکا از سه هزار و 990 دلار تا 5 هزار و 700 دلار تور می فروشد. به عبارتی از از حدود 112 تا حدود 160 میلیون تومان تنها برای یک بازی. شرکت دیگری با هتل پنج ستاره و برای یک تخت تور 16 هزار و 900 دلار دارد. به عبارتی بیش از 470 میلیون تومان و معادل قیمت یک دستگاه خودروی پژوپارس. (قیمت ها با نرخ فعلی دلار و به صورت تقریبی است)

یک آژانس دیگر برای تور جام جهانی2022 و برای سه بازی ایران، سه پکیج با قیمت های حدود 224 میلیون، 295 میلیون و 390 میلیون تومان ارائه می دهد. با کمی جست وجو، تور جام جهانی با قیمت بالاتر هم پیدا می شد. یکی از آژانس های هواپیمایی که در تور جام جهانی خود، برای سه بازی ایران و برای دو نفر بیش از 600 میلیون تومان می گیرد. ضمن اینکه تور را دو نفره پر می نماید نه یک نفره. تقریبا معادل یک خودروی 207. (به ازای هر نفر حدود 300 میلیون)

تنها سه ماه تا آغاز بازی های جام جهانی به جای مانده است؛ در همسایگی ایران، اما دست نیافتنی برای بسیاری از علاقمندان فوتبال در ایران. بخشی از بلیت ها در دست معامله گران، بخشی دیگر سهم سازمان های دولتی.

منبع: فرارو
انتشار: 3 شهریور 1401 بروزرسانی: 3 شهریور 1401 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2276

به "بلیت های جام جهانی نصیب مجلس و ارگان های دولتی شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلیت های جام جهانی نصیب مجلس و ارگان های دولتی شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید