موحدی بکنظر: مجلس در اصلاح ساختاری و اصلاح اساسی لایحه بودجه 1400 پیروز نخواهد بود

به گزارش مجله دور زمین، یک اقتصاددان گفت: پیش بینی بنده این است که مجلس در اصلاح ساختاری و اصلاح اساسی لایحه بودجه 1400 پیروز نخواهد بود.

موحدی بکنظر: مجلس در اصلاح ساختاری و اصلاح اساسی لایحه بودجه 1400 پیروز نخواهد بود

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، مهدی موحدی بکنظر اقتصاددان و پژوهشگرمالی

در گفتگوی اینستاگرامی که با عنوان اقتصاد سیاسی بودجه 1400 و به همت تشکل دانشجویان عدالتخواه دانشگاه علامه طباطبائی برگزار گردید، گفت: با ارائه بودجه از جانب دولت برآیند سیاسی و مالی بازیگران مالی برای سال آینده تعیین می گردد.

وی اضافه نمود: بودجه دخل و خرج کشور را از لحاظ مالی نشان می دهد، ولی از لحاظ اقتصاد سیاسی این برآینده مولفه های سیاسی و بازیگران سیاسی است که عملا نمود خود را در عرصه بودجه نشان می دهد.

موحدی بکنظر با بیان اینکه بودجه دارای دو سمت منابع و مخارج است، اظهار کرد: طبق تحلیل هایی که طی چند روز اخیر انجام شده لایحه بودجه 1400 هیچ مدافعی ندارد و البته پیش فرض این دوستان هم این است که لایحه بودجه 1400 از لحاظ مالی اشکال دارد و دولت از سر غفلت، بی سوادی، ناآگاهی و یا تعصب نمی خواهد این اشکال را بپذیرد و این در حالی است که واقعا اینطور نیست و این دوستان اشتباه می نمایند.

وی اعلام کرد: اگر بخواهیم لایحه بودجه 1400 را با تمسک به اصول مالی آنالیز کنیم این بودجه به شدت مشکل دارد، ولی وقتی از جهات اقتصاد سیاسی به آن می پردازیم اتفاقا بسیار بسیار هوشمندانه تدوین شده است.

این اقتصاددان گفت: زمانی که دولت اول آقای روحانی روی کار آمد برای حل مسائل کشور و برای اینکه فضای سیاسی را به دست بگیرد تنها یک ایده محوری و گفتمان داشت و آن هم گفتمان مذاکره بود. واقعیت این است که مذاکره با گفتمان مذاکره متفاوت است به این صورت که ما ممکن است در هر زمانی به مذاکره احتیاج داشته باشیم، اما گفتمان مذاکره می گوید تنها راه چاره برای حل مسائل مالی و تبدیل کردن کشور به یک قدرت بین المللی مالی، ثبات سیاسی است و این ثبات سیاسی نیز تنها به وسیله توافق با عظیم ترین اقتصاد و عظیمترین قدرت مالی بین المللی یعنی آمریکا تحقق پیدا می نماید.

موحدی بکنظر با بیان اینکه بنده با گفتمان مذاکره با توجه به قیودی که به آن ها اشاره شد، مخالف هستم و نه صرفا با مذاکره، توضیح داد: مذاکره می تواند در ابعاد و اهداف مختلف و توسط افراد مختلفی صورت بگیرد، اما گفتمان مذاکره گفتمانی است که تنها راه چاره مسائل مالی را ثبات سیاسی به وسیله توافق با آمریکا می داند و نتیجه آن هم بوده برجام است.

وی با اشاره به اینکه اتفاقا دولت نه از سر ناآگاهی، غفلت و بیسوادی بلکه از سر هوشمندی لایحه بودجه 1400 را طراحی نموده است، اضافه نمود: بودجه 1400 بودجه ای است که سمت مصارف آن یعنی بودجه عمومی دولت به شکل انبساطی بسته شده است. همچنین سمت درآمد های بودجه برخلاف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی برنامه ششم بسته شده و در واقع وایستگی به درآمد های نفتی افزایش یافته است.

این اقتصاددان گفت: در زمانی که با محدویت منابع روبرو هستیم و شرایط مالی بهینه ای برای دستیابی به درآمد پایدار وجود ندارد به یک باره می بینیم که هزینه های عمومی دولت از 600 میلیارد تومان در سال 99 به حدود 930 میلیارد تومان رسیده است و این یک رشد عجیب و غریب است.

وی اظهار کرد: نوبخت اذعان کرد که در پنج شش ماهه اول تنها 6 درصد از 59 هزار میلیارد تومان درآمد های نفتی محقق شده با این وجود به یک باره درآمد های نفتی در لایحه بودجه سال 1400 با یک رشد 250 درصدی از 60 هزار میلیارد تومان به 200 هزار میلیارد تومان رسیده و گویی که این درآمد یک درآمد موهومی است مگر اینکه آقایان بخواهند یک پاس مذاکره به طرف های آمریکایی بدهند.

موحدی بکنظر اضافه نمود: تنها بودجه ای می تواند کمترین مضرات را داشته باشد که متکی به درآمد های پایدار باشد با این وجود مالیات یکی از درآمد های پایدار است و بقیه مقولات یا از جنس آینده فروشی و یا از جنس سرمایه خواری است.

وی با بیان اینکه درآمد های مالیاتی در لایحه بودجه 1400، 29 درصد رشد یافته و خیلی قابل توجه نیست، اظهار کرد: با این پیش فرض که فعلا بحث مذاکره مطرح نیست بخش قابل توجهی از درآمد های نفتی در سال 1400 محقق نخواهد شد. همچنین ممکن است فروش اوراق به مقداری که در لایحه پیش بینی شده را نتوانیم بفروشیم کما اینکه در سال 99 هم نتوانستیم طبق پیش بینی ها به ردیف مورد نظر دست پیدا کنیم؛ پس با این شکل و شمایل بودجه ای در اختیار مجلس قرار گرفته و مجلس مانده با این بودجه چه کند.

این اقتصاددان گفت: پیش بینی بنده این است که مجلس در اصلاح ساختاری و اصلاح اساسی لایحه بودجه 1400 پیروز نخواهد بود و در آنالیز لوایحه بودجه سابق نیز تجربه نشان داده که مجلس نتوانسته است اصلاحات ساختاری را انجام دهد و حتی در سال های اخیر نمایندگان مجبور شدند کلیات بودجه را رد نمایند، ولی با این حال خیلی اصلاحات خیلی قابل توجهی را در این لوایح ندیدیدم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 27 دی 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1526

به "موحدی بکنظر: مجلس در اصلاح ساختاری و اصلاح اساسی لایحه بودجه 1400 پیروز نخواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موحدی بکنظر: مجلس در اصلاح ساختاری و اصلاح اساسی لایحه بودجه 1400 پیروز نخواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید