ماجرای زنده به گور کردن جوجه ها؛ آیا کاهش صادرات کار را به اینجا کشاند؟

به گزارش مجله دور زمین، روز گذشته بود که تصویر دردناک زنده به گور شدن جوجه های یکروزع مرغداری ها خاطر مردم را مکدر کرد.

ماجرای زنده به گور کردن جوجه ها؛ آیا کاهش صادرات کار را به اینجا کشاند؟

به گزارش خبرنگار ، در طول سال هراز گاهی صنعت مرغداری کشور اعم از گوشتی، تخم گذار و مرغ مادر به دلایل متعدد دچار خسران می گردد که بی توجهی مسئولان ذی ربط به علل این زیان ها می تواند تامین مرغ مورد احتیاج کشور را دچار چالش کند و کار را به جایی برساند که همانند سال های نه چندان دور برای تامین احتیاج کشور چاره ای جز واردات مرغ از دیگر کشورها نداشته باشیم.

بسیاری از مسئولان بر این باروند که مازاد فراوری جوجه یکروزه و مرغ از جمله علت های زیان مرغداران و عرضه کمتر از قیمت مصوب در بازار به شمار می رود و علی رغم آنکه می توان با صادرات جوجه و مرغ مازاد بر احتیاج داخل علاوه بر جلوگیری از زیان فراورینمایندگان، ارز قابل توجهی را وارد کشور کرد، اما مسائل و موضوعات مختلف همچون ممنوعیت های گاه و بیگاه صادرات و دریافت عوارض بالای صادراتی قدرت رقابت از صادرنمایندگان را سلب می نماید.

فراورینمایندگان جوجه یکروزه که سال گذشته ماه ها جوجه فراوریی خود را کمتر از نرخ مصوب عرضه کردند و از این حیث زیان سنگینی را متحمل شدند، طبق سنوات قبل به فروش جوجه در چند ماهه خاتمهی سال امیدوار بودند تا بتوانند بخشی از زیان گذشته خود را جبران نمایند که متاسفانه با شیوع مهمان ناخوانده در کشور، تمامی برنامه ریزی فراورینمایندگان نقش بر آب شد به گونه ای که نه تنها زیان ماه های قبل خود را نتوانستند جبران نمایند، بلکه به سبب نبود تقاضا برای خرید مرغ در پی تعطیلی رستوران، تالارهای پذیرایی و هتل ها دست به زنده به گور کردن تعداد قابل توجهی جوجه یکروزه زدند که با این وجود معلوم نیست سرنوشت صنعت طیور کشور به کجا برسد.

با وجود آنکه ستادتنظیم بازار در سال گذشته قیمت مصوب هر قطعه جوجه یکروزه را 2 هزار و 500 تومان اعلام نمود، اما متاسفانه مسائل و موضوعات مختلف همچون نبود تقاضا، مازاد فراوری و کمبود دان موجب شد برای فروش هر قطعه جوجه یکروزه به نرخ 500 تومان مشتری در بازار وجود نداشته باشد.

ربیعی مدیرعامل مرغ مادر در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، در مورد معدوم سازی جوجه ها، گفت: به دلیل کاهش قیمت جوجه یکروزه و عدم تعادل عرضه و تقاضا، بخشی از جوجه های فراوریی را حذف می نمایند تا بتوانند قیمت جوجه را به قیمت واقعی رسانده و ضرر و زیانی که می دهد را جبران نمایند.

او درباره علت از بین بردن وحشیانه این جوجه ها، اعلام کرد: روش های مختلفی برای از بین بردن مازاد جوجه وجود دارد، یکی اینکه تخم مرغ را قبل از اینکه به دستگاه برود، به صورت خوراکی بفروشند یا قبل از اینکه تخم مرغ به سن 21 روزگی برسد، یعنی قبل از اینکه جوجه بتواند نوک بزند آن را از بین می برنند. اکنون قبل از اینکه جوجه ها 18 روزه شوند آن ها را معدوم می نمایند و در نهایت بعضی را به اجبار به این صورت حذف می نمایند.

مدیر عامل مرغ مادر گفت: این روش تا شنبه و یکشنبه ادامه دارد تا دید قیمت جوجه به چه صورت در می آید.

ربیعی گفت: انجمن فراورینمایندگان جوجه یکروزه، طی مذاکرات تلفنی، جلسات حضوری و نامه هایی که به استانداری، فرمانداری و وزارت جهاد کشاورزی و دامپزشکی موضوع قیمت جوجه را پیگیری کرد، اما هیچ اقدامی از طرف این ارگان ها صورت نگرفت.

او اضافه کرد: مردم مانند هر اتفاق دیگری که در کشور رخ می دهد خود دست به کار شدند و این کار را انجام دادند تا جوجه های اضافی را از بین ببرند تا قیمت به تعادل برسد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا به این روش اقدام به از بین بردن جوجه کردند و آن را صادر نکردند تا باعث ارزآوری هم گردد، گفت: متاسفانه صادرات قطع شده است و امکان این کار وجود ندارد. البته در گذشته قبل از شیوع کرونا نیز صادرات قطع شده بود که دلیل آن سوء استفاده دلالان بود.

او گفت: در گذشته به کشور هایی مانند پاکستان، افغانستان، ارمنستان و عراق جوجه مانند محصولات دیگر، چون پرتقال و ... صادر می شد، اما در کشور، چون بعضی مسایل ثبات ندارد صادرات قطع شد.

ربیعی تشریح کرد: ارگانی به نام پشتیبانی امور دام که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی کار می نماید و پروانه فراوری می دهد. این ارگان بنا شد تا به دامداری ها و موسسات طیور یاری کند اما اکنون ، سوبسید هایی می گیرد تا محصولاتی مانند ذرت و سویا وارد کند.

این مقام مسئول ادامه داد: در بعضی مواقع محصولات انبار می گردد تا بتوانند آن ها را آزاد بفروشد، به طور مثال اکنون مرغ کیلویی 6 هزار و 500 تومان است، آن را نبار می نماید سپس کیلویی 9 هزار تومان می فروشد.

لازم به ذکر است امروز فیلمی در فضای مجازی پخش شد که مضمون آن معدوم سازی شمار زیادی از جوجه های یکروزه بود.

خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، با چرخی در فصای مجازی اولین واکنش به این اقدام را رصد می نماید.

روح الله ایزد خواه کارشناس صنعت طیور با چرخی صفحه شخصی خود در اینستاگرام می گوید: صنعت مرغداری طی 2 تا 3 سال اخیر رشد کمی خوبی در کشور داشته، اما سهم بری عادلانه عوامل رعایت نشده است.

وی اضافه کرد:در حلقه های زنجیره مثل مرغداری و فراوری جوجه شاهد تعدد واحدهای فراوریی هستیم، در حالیکه در حلقه هایی همچون کشتارگاه دچار شبه انحصارات هستیم که همین امر موجب شده تا کشتارگاه ها مرتب سود نمایند و مرغداران متحمل زیان شوند.

او با اشاره به اینکه معدوم سازی جوجه ها ارتباطی به گران شدن ندارد، اعلام کرد: واحدهای مرغداری که خریدار جوجه یکروزه هستند، اما هم اکنون تمایلی به خرید و جوجه ریزی در واحدهایشان را ندارند چرا که آنها در ماه های خاتمهی سال با ظرفیت کامل جوجه ریزی کردند که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، کاهش قیمت و عدم پوشش هزینه های فراوری از ناحیه فروش مرغ های فراوریی دیگر توان خرید جوجه و جوجه ریزی در واحدهایشان را ندارد.

ایزدخواه با اشاره به اینکه جوجه های فراوریی روی دست فراورینمایندگان مانده است، اعلام کرد: با وجود نبود تقاضا برای خرید جوجه و بی توجهی دولت، فراورینمایندگان راهی جز معدوم سازی به ذهنشان نرسیده است.

وی ادامه داد: دولت باید تدابیری برای صادرات این محصولات بیندیشد یا به منظور کاهش ضرر و زیان فراورینمایندگان در میان مدت باید به سمت و سوی عادلانه کردن ساختار صنعت برود.

ایزدخواه در خاتمه با تاکید بر این مسئله که معدوم سازی راه حلی مناسبی برای کاهش مازاد فراوری نیست، توضیح داد: در استان هایی که 300 واحد مرغداری و تنها یک کشتارگاه وجود دارد، بدیهی است که انحصار به طور دائم مرغداری ها را استثمار می نماید.

خسارت 40 میلیارد تومانی اقدام معدوم سازی جوجه ها!

یک منبع مطلع در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، نسبت به معدوم سازی جوجه های یکروزه هشدار داد و گفت: در حال حاضر معدوم سازی جوجه های یکروزه به سبب نبود تقاضا برای خرید، کمبود و گرانی نهاده در حال وقوع است.

وی اضافه کرد: اگرچه هم اکنون آمار دقیقی از میزان معدوم سازی و زنده به گور کردن جوجه ها در دسترس نیست، اما طی روز های آینده می توان آمار دقیق را اعلام نمود.

این منبع مطلع ادامه داد: طی امروز و فردا حدود 10 میلیون قطعه جوجه معدوم سازی می گردد که با این وجود فراورینمایندگان رقمی بالغ بر 40 میلیارد تومان متضرر خواهند شد.

وی در خاتمه توضیح داد: با وجود هشدار های مکرر طی 2 هفته اخیر پیرامون شرایط این صنعت تمهیداتی صورت نگرفت و در نهایت کار را به جایی رساند که فراورینمایندگان مرغ مادر اقدام به معدوم سازی جوجه های فراوریی خود کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1095

به "ماجرای زنده به گور کردن جوجه ها؛ آیا کاهش صادرات کار را به اینجا کشاند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای زنده به گور کردن جوجه ها؛ آیا کاهش صادرات کار را به اینجا کشاند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید