قیمت گوشت و تخم مرغ بعد از حذف ارز 4200 تومانی

به گزارش مجله دور زمین، در لایحه بودجه سال آینده که بیست و یکم آذرماه به مجلس فرستاده شد، خبری از پرداخت ارز 4200 هزار تومانی نیست و تنها در تبصره 14 آن، حدود 10 هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح نرخ کالا های اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم و در بخش دیگر، 4 هزار میلیارد تومان برای یارانه نهاده های کشاورزی و تنظیم بازار کالا های اساسی پیش بینی شده است.

قیمت گوشت و تخم مرغ بعد از حذف ارز 4200 تومانی

به گزارش خبرآنلاین، گفته می گردد با حذف ارز 4200 تومانی، یارانه ریالی بعضی دهک ها افزایش یابد. خبر های منتشر شده دلالت بر ان دارد که یارانه ها به 90 تا 120 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

اعلام رضایت وزیر صمت از شرایط بازار مرغ، تخم مرغ و لبنیات /پیروز بودیم

در بودجه امسال دولت 8 میلیارد دلار بابت ارز 4200 تومانی پیش بینی نموده بود که در نیمه سال این رقم به خاتمه رسیده بود. در حال حاضر شش قلم کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، روغن خام و دانه های روغنی به همراه بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی ارز 4200 دریافت می نماید.

آن گونه که حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی درباره زمان حذف ارز 4200 تومانی گفته، ارز 4200 تومانی از واردات گندم و دارو تا آخر امسال حذف نمی گردد و ادامه دارد. اما درباره کالا های دیگر این احتمال وجود دارد که از 10 روز تا یک ماه آینده اتفاقاتی صورت گیرد، اما ممکن هم است اتفاق خاصی نیفتد.

هشدار کارشناسان از رشد چند برابری قیمت کالا ها

در این میان، در شرایطی دولت تصمیم قطعی برای حذف ارز 400 تومانی نهاده های دامی دارد که هشدار هایی از سوی بعضی از کارشناسان از بروز یک ابرتورم شنیده می گردد. فعالان حوزه دام و طیور نیز هشدار می دهند که در صورت حذف ارز ترجیحی، شاهد رشد چند برابری کالا های این حوزه خواهیم بود.

در این خصوص، رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران هشدار داده که دولت در حذف ارز ترجیحی به قدرت خرید مردم توجه داشته باشد و این کار باید تدریجی انجام گردد.

ناصر نبی پور در این خصوص به مهر گفت: در تابستان امسال وزارت جهاد کشاورزی از تشکل های فراوریی درخواست کرد قیمت محصولات پروتئینی از جمله مرغ و تخم مرغ را با ارز نیمایی محاسبه و اعلام نمایند که ما نیز این کار را انجام دادیم و براین اساس، اگر ارز ترجیحی از روی نهاده های دامی حذف گردد، قیمت هر شانه تخم مرغ به 110 هزار تومان و هر کیلوگرم مرغ به 80 هزار تومان می رسد.

حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های سراسری مرغداران کشور نیز در پاسخ این پرسش که آیا تعیین است بهای هر کیلو مرغ پس از واردات نهاده های دامی با ارز نیمایی چقدر افزایش خواهد یافت؟ به قرن نو گفته است: ما هنوز محاسبات دقیق را انجام ندادیم و قیمت هایی که برای هر کیلو مرغ پس از حذف ارز 4200 تومانی اعلام می گردد، از سوی افرادی غیررسمی است.

به گفته وی، محاسبات اولیه نشان می دهد قیمت مرغ حدود 2.6 برابر افزایش خواهد یافت، بر همین اساس، امیدواریم در این فرایند دولت هم مساله فراورینماینده را مدنظر قرار دهد و هم مساله مصرف نماینده را. چراکه فراورینمایندگان به تازگی از زیان خارج شده اند و طبیعی است وقتی ارز وارداتی نهاده های دامی آزاد محاسبه می گردد، باید بازار رقابتی را پذیرفت و از فرایند قیمت گذاری خارج شد، اما هنوز جزییات تصمیمات دولت اعلام نشده است.

احتمال افزایش قیمت گوشت تا 300 هزار تومان؟

در این میان، 24 آذرماه منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور در رابطه با تاثیر حذف ارز 4200 تومانی روی قیمت گوشت گفته بود؛ بیشتر نهاده های بخش دام اکنون با ارز 4200 تومانی وارد می گردد و اگر این ارز به 23 هزار تومان برسد شاهد گران شدن قیمت در بخش نهاده خواهیم بود که گران شدن گوشت و سایر محصولات دامی را در پی دارد؛ بنابراین این تصمیم باید با دیدگاه کارشناسانه تری گرفته گردد.

در این خصوص، آبان ماه رییس اتحادیه دامداران خراسان رضوی پیش بینی ای داشت که در صورت حذف ارز 4200 تومانی، ممکن است قیمت گوشت به کیلویی300هزار تومان برسند. به گفته مهدی مهدوی، هرچند این عدد کارشناسی نیست، اما باکارشناسی دقیق می گردد این قیمت را کامل برآورد کرد.

او تاکید نموده بود: حذف ارز 4200 تومانی در زمینه فراوری گوشت و شیر تبعات بسیار غیرقابل جبرانی دارد و ممکن است قیمت گوشت مرغ را به کیلویی 100 هزار تومان برساند، چون مرغداران تمام نهاده مورد احتیاج خود را با همین ارز 4200 تومان تامین می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2185

به "قیمت گوشت و تخم مرغ بعد از حذف ارز 4200 تومانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت گوشت و تخم مرغ بعد از حذف ارز 4200 تومانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید