لغو تحریم ها، موجب افزایش روابط تجاری ایران و عمان می گردد

به گزارش مجله دور زمین، بلومبرگ طی گزارشی نوشت: روابط نسبتا گرم بین تهران و مسقط بدان معناست که پس از لغو تحریم ها باید فرصت هایی برای بخش بانکی عمان در ایران وجود داشته باشد.

لغو تحریم ها، موجب افزایش روابط تجاری ایران و عمان می گردد

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از بلومبرگ، روابط نسبتا گرم بین تهران و مسقط بدان معناست که پس از لغو تحریم ها باید فرصت هایی برای بخش بانکی عمان در ایران وجود داشته باشد.

در اواخر سال 2013، عمان میزبان مذاکرات محرمانه بین ایران و آمریکا بود. این کشور با ایفای یک نقش بی طرفانه برای هر دو طرف، یاری کرد تا پایه های توافقی که بعدا منجر به لغو تحریم های ایران شد، شکل بگیرد.

اکنون که تحریم ها در حال برداشته شدن است و ایران در آستانه ورود مجدد به اقتصاد جهانی قرار گرفته است، آیا بانک های عمانی می توانند از فرصت های موجود در ایران استفاده نمایند؟

همیشه از امارات و به ویژه دوبی به عنوان اصلی ترین برنده لغو تحریم های ایران در منطقه یاد شده، اما با توجه به روابط سیاسی نسبتا گرم بین تهران و مسقط و نزدیکی جغرافیایی این دو کشور به یکدیگر، باید فرصت هایی برای عمان نیز وجود داشته باشد. چنین موضوعاتی می تواند حساسیت برانگیز باشد و از این رو همه مدیران بانکی عمان با صحبت کردن در خصوص این موضوع در حضور مطبوعات راحت نیستند، اما با این حال، بازار ایران جایی است که بسیاری به آن چشم دوخته اند.

لوید مادوک، مدیر بانک اهلی در این باره می گوید: اگر روابط بین المللی به حالت عادی برگردد، یا حداقل محدودیت ها کمتر گردد، آنگاه عمان از افزایش تجارت و سرمایه گذاری دو جانبه سود خواهد برد... فراوری نمایندگان ایرانی مناطق ویژه آزاد اقتصادی عمان را به عنوان مناطقی جذاب برای ایجاد شرکت های خود می بینند. همچنین بانک های عمانی این فرصت را خواهند داشت تا از توسعه روابط تجاری مشتریان خود با ایران حمایت نمایند.

آمارهای بانک جهانی نشان می دهد که ارزش مبادلات تجاری ایران و عمان با وجود تشدید تحریم ها در حقیقت افزایش پیدا نموده، هرچند که ماهیت آن تغییر یافته است. در سال 2009، عمان 641 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرد که عمدتا شامل سوخت، منسوجات و ماشین آلات بود، اما در سال 2013 این رقم به 323 میلیون دلار کاهش پیدا کرد که بیشتر آن مواد غذایی بود. در مقابل، ارزش صادرات ایران به عمان از 117 میلیون دلار در سال 2009 به 561 میلیون دلار در سال 2013 رسید که تقریبا همه آن مربوط به صادرات سوخت بود.

در بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، عمان اکنون دومین وارد نماینده بزرگ کالاهای ایرانی پس از امارات است. بر اساس آمار مرکز اقتصادی کویت (مرکز) عمان یک چهارم کل واردات 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس از ایران را به خود اختصاص داده است. راغو منداگولاتور، رئیس بخش تحقیقات مرکز، در این باره می گوید: عمال از لغو تحریم های ایران سود زیادی خواهد برد... ما پیش بینی می کنیم که فرصت هایی برای بانک های عمانی به خصوص در حوزه های تامین اقتصادی فعالیت های تجاری و تامین اقتصادی صنایع عمانی که به دنبال سرمایه گذاری و توسعه فعالیت ها در اقتصاد ایران هستند، وجود داشته باشد.

مشهودترین نشانه تقویت روابط دو کشور، قراردادی به ارزش یک میلیارد دلار برای ساخت یک خط لوله انتقال گاز بین دو کشور است. این توافق در سال 2013 به امضا رسید، هرچند جزئیات آن هنوز نهایی نشده است. به گفته مادوک، دیگر جهت تقویت روابط دو کشور همسایه، از مناطق ویژه اقتصادی عمان می گذرد که به بنادر این کشور در سوهار، دوگم و سلاله متصل هستند. این مناطق، می تواند جایگزینی برای شرکت های بین المللی باشد که می خواهند بدون ارسال کالاهایشان از طرق تنگه هرمز به دوبی، به بازار ایران خدمات ارائه نمایند.

به گفته استفان دیک، تحلیلگر ارشد گروه ریسک حاکمیتی در موسسه مودیز: به دلیل نزدیکی جغرافیایی و روابط تاریخی، رشد مبادلات تجاری دو جانبه ایران و عمان احتمالا نسبتا به سرعت پس از لغو تحریم ها اتفاق خواهد افتاد.

130

منبع: تسنیم
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 565

به "لغو تحریم ها، موجب افزایش روابط تجاری ایران و عمان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لغو تحریم ها، موجب افزایش روابط تجاری ایران و عمان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید