فهرست کتاب کودک و نوجوان آنلاین در دسترس کاربران قرار گرفته است

به گزارش مجله دور زمین، به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آنیتا سلطانی با اعلام این خبر در شرح فرآیند فهرست نویسی کتاب های کودک و نوجوان عنوان نمود: سه نفر از کارشناسان ارشد کتابداری در سال 1364 زیرنظر اعضای هیات علمی کتابخانه ملی ایران فهرست نویسی کتاب های مربوط به بچه ها و نوجوانان را از سال 1362 تا نیمه 1363 شروع کردند و در ادامه طرحی جدید برای فهرست نویسی و رده بندی این دسته از کتاب ها فراهم شد.

فهرست کتاب کودک و نوجوان آنلاین در دسترس کاربران قرار گرفته است

وی ادامه داد: براین اساس، قرار شد کتاب های بچه ها و نوجوانان در مخزنی جدا از کتاب های بزرگسالان در کتابخانه ملی ایران نگهداری گردد و فهرست آن ها نیز در هر نیم سال، یا به صورت فصل به فصل و یا در هر نوبت چاپ کتابشناسی ملی ایران بعد از فهرست کتاب های بزرگسالان قرار گیرد.

سلطانی اضافه نمود: بنابراین فهرست های یاد شده تا زمانی که کتابشناسی ملی ایران به صورت چاپی منتشر می شد، در انتهای آن وجود داشت و اکنون نیز به صورت آنلاین در نشانی opac.nlai.ir در دسترس کاربران است.

وی ادامه داد: مجموع فهرست نویسی کتاب های کودک و نوجوان علی رغم شیوع ویروس کرونا مانند ادوار گذشته به روزرسانی شده و به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار گرفته است.

رئیس گروه فهرست نویسی منابع کتابی کتابخانه ملی ایران با اشاره به گروه های سنی بچه ها و نوجوانان در بخش فهرست نویسی گفت: گروه های سنی بچه ها و نوجوانان در بخش فهرست نویسی کتابخانه ملی شامل گروه الف شامل سنین 3 تا 6سال می گردد. گروه ب که سنین 7 تا 9 سال را تشکیل می دهد. گروه ج متعلق به گروه سنی 10 تا 12 سال است. گروه د به سنین 12 تا 16 اختصاص دارد.

وی با اشاره به کتاب های سازماندهی منابع کتابی مربوط به کودک در 6 ماه نخست امسال، گفت: در نیم سال نخست سال 99 بالغ بر 100 عنوان کتاب فهرست نویسی بنیادی شده است، دو هزار و 105 عنوان فهرست نویسی پس از انتشار(فاپا) و سه هزار و 800 عنوان فهرست نویسی پیش از انتشار(فیپا) به انجام رسیده است.

رئیس گروه فهرست نویسی منابع کتابی کتابخانه ملی ایران بیان نمود: فهرست نویسی کتاب های کودک و نوجوان باعث معرفی منابع منتشر شده یا در آستانه انتشار می گردد و این کار انتخاب منابع مناسب و مورد احتیاج برای بچه ها و نوجوانان را تسهیل می نماید. یکی از راه های علاقه مند کردن کودک به کتاب این است که کتاب مناسب برای کودک انتخاب و در اختیار آن ها گذاشته گردد، چراکه دسترسی به کتاب مناسب موجب می گردد کودک دید بهتری نسبت به زندگی و اطراف خود پیدا نمایند که این مهم به تقویت عملکرد کودک و نوجوان و همچنین افزایش اعتماد به نفس یاری می نماید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1501

به "فهرست کتاب کودک و نوجوان آنلاین در دسترس کاربران قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فهرست کتاب کودک و نوجوان آنلاین در دسترس کاربران قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید