عوارض بی اشتهایی عصبی

به گزارش مجله دور زمین، افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی ممکن است نسبت به افراد دیگر، بیشتر به عفونت های میکروبی روده ای مبتلا شوند و این امر می تواند به اضطراب، افسردگی و کاهش وزن بیشتر منجر گردد.

عوارض بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی یک اختلال عصبی و تغذیه ای خطرناک حتی مرگ آفرین است که به واسطه دشواری در تشخیص و درمان و از سوی دیگر قدرت دریافت عامل تبلیغات و مد در شکل گیری آن، نیازمند توجه ویژه است.

محبوبه گودرزی متخصص بیماری های گوارشی اضافه نمود: علائم فیزیکی بی اشتهایی عصبی اغلب مربوط به گرسنگی است. در واقع این بیماری شامل مسائل رفتاری و احساسی است که به علت درک غیرواقعی از وزن بدن و ترس بی اندازه از چاقی و اضافه وزن به وجود می آید.

وی گفت: کاهش وزن شدید، ظاهری لاغر، سرگیجه یا غش کردن، شنمایندگی انگشت ها، کم پشتی و ریزش موها، عقب افتادن قائدگی، یبوست و درد در ناحیه شکم، خشکی یا زردی پوست، ناتوانی در تحمل سرما، ضربان قلب نامنظم، فشار خون پایین، کمبود آب بدن، تورم بازو ها یا پا ها و فرسایش دندان ها از علایم بی اشتهایی عصبی است.

گودرزی ادامه داد: بی اشتهایی عصبی، سومین بیماری مزمن شایع در بین افراد است و این بیماری 10 برابر در زنان شایع تر است و هنگامی که فرد آغاز به کاهش وزن کند، کمبود مواد مغذی ممکن است در تغییر مغز به روشی که باعث تقویت رفتار ها و افکار وسواسی مربوط به بی اشتهایی عصبی می گردد، یاری کند، این تغییرات می تواند بخشی از مغز که اشتها را کنترل می نماید مختل کند یا می تواند احساس اضطراب و گناه از غذا خوردن را افزایش دهد.

به گفته این پزشک، افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی ممکن است نسبت به افراد دیگر، بیشتر به عفونت های میکروبی روده ای مبتلا شوند و این امر می تواند به اضطراب، افسردگی و کاهش وزن بیشتر منجر گردد.

این بیماران به خاطر شرایطی که تجربه می نمایند مستعد ابتلا به افسردگی و وسواس فکری عملی هستند و در واقع نشانه هایی از جمله خلق و خوی پایین و افسرده و همچنین مشغله فکری و درگیری های ذهنی به مرور باعث می گردد این افراد با این اختلالات دست و پنجه نرم نمایند.

گودرزی توضیح داد: ژنتیک یا سابقه خانوادگی بی اشتهایی عصبی و تاثیرات هورمونی در این بیماری نقش دارند و استرس های روانی، دغدغه های خانوادگی و ترس بیمارگونه از اضافه وزن تاثیر مستقیم بر بی اشتهایی عصبی می گذارد و درنظردریافت لاغری به عنوان مد روز، ترس از چاقی با وجود لاغر بودن، تبلیغات گسترده در رسانه ها و تلقی شدن لاغری به عنوان یک ارزش بر بروز این بیماری موثر هستند.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در کشور لاغری به یک مشکل تبدیل شده و افراد به ویژه زنان تمایل دارند که با نخوردن لاغر بمانند؛ در حالی که آن ها در معرض ابتلا به پوکی استخوان، بیماری های قلبی، کلیوی، معده درد و ... قرار می گیرند.

گودرزی گفت: این بیماری اگر به موقع تشخیص داده نگردد و به صورت مزمن ادامه پیدا کند به قسمت های مختلف بدن صدمه می زند و سیستم گوارشی به دلیل کاهش سرعت عضلات دچار یبوست می گردد و بیمار مبتلا به درد های مقعدی خواهد شد، الکترولیت های بدن ممکن است کاهش پیدا کند و اگر آزمایش بدهند ممکن است کلسترول بالا داشته باشد همچنین ممکن است قند خون پایین گزارش گردد و آنزیم های کبدی به دلیل اختلالات افزایش پیدا کند.

anorexia nervosa یا بی اشتهایی عصبی هم نوعی اختلال در خوردن است و هم یک شرایط متابولیکی که منجر به کاهش وزن بیش از حد و لاغر شدن شدید ناشی از خود گرسنگی می گردد.

بی اشت هایی می تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد و در حادترین شکل آن، می تواند منجر به مرگ گردد. ممکن است مرگ به طور ناگهانی رخ دهد، حتی وقتی که فرد خیلی هم کاهش وزن نداشته باشد.

گاهی مرگ ناشی از ضربان نامنظم و غیرطبیعی قلب (آریتمی) است یا به علت نبود تعادل در الکترولیت ها و املاح مثل سدیم، پتاسیم و کلسیم است که توازن مایعات بدن را حفظ می نمایند.

منبع: فرادید
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1710

به "عوارض بی اشتهایی عصبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض بی اشتهایی عصبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید