صادرات فرآورده های نفتی در دولت تدبیروامید چقدر افزایش داشته است؟

به گزارش مجله دور زمین، تهران (پانا) - صادرات فرآورده های نفتی آنگونه که وزیر نفت اعلام نموده از 5 میلیون تن در سال 92 به 23 میلیون تن در سال گذشته رسیده که رشدی 460 درصدی را نشان می دهد.

صادرات فرآورده های نفتی در دولت تدبیروامید چقدر افزایش داشته است؟

به گزارش ایرنا، ایران دارنده بزرگترین منابع هیدروکربوری دنیا است و در مجموع بیشترین ذخایر نفت و گاز دنیا را به خود اختصاص داده است.

داشتن این ذخایر اگرچه به صورت بالقوه درآمد سرشاری برای ایران به شمار می رود اما می توان با تبدیل آن به محصولات با ارزش تر، درآمد بیشتری به دست آورد.

در این میان، پالایشگاه ها به عنوان یکی از حلقه ها در جریان ارزش آفرینی صنعت نفت، محصولاتی فراوری می نمایند که با قیمت هایی به مراتب بالاتر از نفت خام به فروش می رسند.

با فراوری این محصولات علاوه بر تامین احتیاج داخلی، این فرصت ایجاد می گردد که صادرات نیز صورت گیرد.

با توجه به این مهم، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، توجه به صنعت پالایش بیشتر شد و در مهمترین گام تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دستور کار نهاده شد.

با تکمیل این پالایشگاه در 3 فاز فیزیکی و یک فاز نرم افزاری، ایران از واردات بنزین بعد از بیش از 3 دهه بی احتیاج شد و در ادامه جهت نیز به جمع صادرنمایندگان وارد شد.

این در شرایطی بود که در سال های قبل از آن، ایران بعضی محصولات پالایشی را صادر می کرد اما این محصولات بیشتر مربوط به فرآورده هایی ارزان تر مانند نفت کوره و نفت سفید و در حجم بسیار کمتر، گازوئیل بود.

با تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس اما ظرفیت فراوری بنزین ایران به حدود 110 میلیون لیتر در روز رسید و با توجه به اعمال سهمیه بندی این سوخت و کاهش مصرف داخلی، فرصت بی نظیر صادراتی برای بنزین ایران فراهم شد.

این در حالی بود که همزمان با خروج یک جانبه آمریکا از برجام، صادرات نفت ایران و به دنبال آن درآمدهای ارزی با کاهش رو به رو شده بود.

اما صادرات فرآورده های نفتی توانست تا حد زیادی از این کاهش درآمد را جبران کند.

آنگونه که وزیر نفت نیز پیش از این اعلام نموده، صادرات فرآورده های نفتی از 5 میلیون تن در سال 92 به 23 میلیون تن در سال گذشته رسیده که نشان دهنده رشدی 460 درصدی در این میان است.

صادرات فرآورده های نفتی فرصتی است که می تواند علاوه بر افزایش درآمدهای ارزی، امکان حضور فعال ایران در مناسبات منطقه ای را فراهم کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1768

به "صادرات فرآورده های نفتی در دولت تدبیروامید چقدر افزایش داشته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات فرآورده های نفتی در دولت تدبیروامید چقدر افزایش داشته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید