رشد نقدینگی در ایران کار آمریکا نیست

به گزارش مجله دور زمین، خبرنگاران : یک اقتصاددان با نقد بیانیه آدینه شب رییس کل بانک مرکزی به او پیشنهاد کرد در بیانیه های خود به جای تمرکز بر ادبیات غیر مالی به اصول مالی توجه داشته باشد.

رشد نقدینگی در ایران کار آمریکا نیست

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، دکتر سید محمد طبیبیان در کانال تلگرامی خود نوشت یک مقام والامقداری در بیانیه ای مطرح نموده اند که کسانی که در خصوص ابرتورم و انفجار نقدینگی هشدار داده اند با آمریکا مشترکا در حال تبانی برای تشدید مسائل مالی هستند.

این اقتصاددان مطرح کشور گرچه اشاره به نام ننموده اما اشاره او خطاب به عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی است زیرا این نکات در بیانیه آدینه شب همتی نوشته شده بود.

در بیانیه همتی که در حساب شخصی خود در اینستاگرام و در شش بند منتشر شده در بند نخست آن به کوشش مداوم برای ایجاد بی ثباتی در بازارهای پولی و ارزی کشور از سوی آمریکا و همدستان او اشاره شده است.همتی هدف همه این اقدامات، بخصوص در یک سال اخیر را ایجاد انتظارات منفی درمردم برای به زانو درآوردن اقتصاد کشورعنوان و تاکید نموده است:با وجود این که فشارها مسائل و سختی هایی برای مردم ایجاد نموده، ولی بطور قطع نتوانسته به اهداف اصلی خود برسد. با تدابیر متخده، القای انفجار نقدینگی و ابر تورم به وسیله تحریک انتظارات نیز، با ناکامی روبرو شده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

تحریم های نفس های آخر خود را می کشد

دکتر طبیبیان در واکنش به این بند بیانیه رییس کل با اشاره به اینکه متوجه شرایط سخت مدیران اجرایی است و می داند که فشار از چهار سو به یک مدیر وارد می گردد نوشت: اما از یک مدیر که باید بر اساس شان علمی و تجربی بر مسندی نشسته باشد انتظار نمی رود شیوه ای را پی بگیرد که تنها ابزارش سر زنش خارجی ها و متهم کردن منتقدان داخلی به همکاری با خارجی است.

این اقتصاددان در مطلب خود به سه نکته بیانیه همتی نقد وارد نموده است؛انفجار نقدینگی، ابر تورم و تحریک انتظارات

القا یا واقعیت در نقدینگی؟

او با تاکید بر اینکه آمریکا و سایر قدرت های پنهان و آشکار در حق ایران ظلم نموده اند و تحریم ها جنایت علیه بشریت هستند، گفت: اما جهش یا انفجار نقدینگی دیگر کار آمریکا نیست.

این اقتصاددان با استناد به نموداری از فرایند نقدینگی خطاب به رییس کل بانک مرکزی گفت: به فرایند نقدینگی در سال های مختلف عنایت کنید اگر نشان از انفجار نیست نشان از چیست؟

تورم فزاینده و ابر تورم

نقد دوم این استاد اقتصاد کلان به بحث ابر تورم در بیانیه رییس کل بانک مرکزی بود.

او در خصوص ابر تورم شرح داد: تورم های فزاینده سالهای اخیر گویا است. لازم نیست تورم هزار درصد گردد تا به ابر تورم برسیم. تمامی این تذکر برای جلب توجه به عواقب بعضی شیوه ها و سیاست ها است که تورم زا بوده است.

به گفته او بیان این نقدها با هدف این است که برای این سیاست های تورم زا چاره ای اندیشیده گردد.

پاسخ به توطئه افزایش انتظارات تورمی

طبیبیان در بخش سوم نقد خود به بحث توطئه برای افزایش انتظارات تورمی پرداخت.این اقتصاددان خطاب به رییس کل بانک مرکزی با اشاره به کنترل پایه پولی، مدیریت اهرم های ضریب فزاینده پولی، مدیریت سیستم بانکی و جریان اعتباری و به عنوان ابزارهای در دست مدیریت پولی نوشت: به عنوان یک مدیر سیاسی نیز باید بتواند خواسته های دیگر سیاسیون را کنترل کند و اجازه ندهد بر پایه موجودی های موهوم ارزی و ارز های غیر قابل فروش ریال چاپ گردد.

اوغیر مستقیم از همتی سئوال نموده است: خودتان بفرمایید این ها در تورم چه تاثیری دارد و اثر یک اظهار نظر پژوهشگر بر انتظارات تورمی چه میزان است؟ کدام به اضعاف از دیگری بزرگتر و مهیب تر است.

به نظر می رسد مطلب دکتر طبیبیان در بند آخر دفاعی از اقتصاددانانی است که هشدار داده بودند اگر دولت نخواهد کسری بودجه را از جهت انتشار اوراق جبران کند و به روش های گذشته روی آورد اقتصاد ایران در جهت ونزوئلا قرار می گیرد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1340

به "رشد نقدینگی در ایران کار آمریکا نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد نقدینگی در ایران کار آمریکا نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید