خطر کوچ سرمایه ایرانی به کشورهای همسایه جدی است

به گزارش مجله دور زمین، رییس اتاق تبریز گفت: روی آوردن سرمایه گذاران ایرانی به کشورهای همسایه همچون ترکیه، خطری عظیم برای فضای کسب وکار کشور محسوب می گردد.

خطر کوچ سرمایه ایرانی به کشورهای همسایه جدی است

یونس ژائله در هفتاد و دومین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با اشاره به رتبه 178 ایران در گزارش بانک جهانی فضای کسب وکار، اضافه کرد: این صندلی از سخت بودن شرایط برای فعالان بخش خصوصی حکایت دارد؛ تا جایی که اجازه نمی دهند حساب بانکی خارجی شهفرایندان ایرانی باز باشد و بدین ترتیب راه برای جذب سرمایه گذاران ایرانی در کشورهای همسایه باز شده و آن ها تمامی کوشش خود را برای جذب این افراد انجام می دهند.

سرازیر شدن 15900 سرمایه گذار ایرانی به ترکیه

ژائله از سرازیر شدن 15 هزار و 900 سرمایه گذار ایرانی به ترکیه اطلاع داد و گفت: به واسطه سخت گیری های داخلی، میلیاردها دلار سرمایه مادی ایرانیان و به خصوص آذربایجان شرقی به کشور ترکیه منتقل می گردد که خطر عظیمی در فضای کسب وکار محسوب می گردد.

رییس اتاق تبریز با اشاره ای به وجود تحریم های خارجی و همچنین تحریم های داخلی به عنوان سد راهی در برابر فراوری گفت: یکی از مسائل عظیم واحدها در حوزه مالیات و بیمه است. بسیاری از واحدهای فعال در حوزه پوشاک و گردشگری در اثر کرونا آسیب دیده و با تعطیلی 100 درصدی روبرو شده اند که طبیعتاً این امر خارج از اراده آن ها محسوب می گردد. در قراردادها همیشه یک بند برای امورات خارج از اراده در نظر می گیرند چراکه هیچ کسب وکاری نمی تواند در صد درصد موارد، تمامی حالات قرارداد را اجرایی کند.

از واحدهای آسیب دیده، جریمه هم مطالبه می گردد

رئیس اتاق تبریز ادامه داد: اما در این میان، حوزه مالیات و تأمین اجتماعی خارج از این موضوع، عمل می نمایند. نه تنها از واحدها مالیات می خواهیم بلکه جریمه نیز طلب می کنیم و در این میان واحدهای فراوریی نمی توانند با خیال راحت به کار خود ادامه دهند.

ژائله، فعالان حوزه فراوری را سربازان عرصه مالی عنوان نموده و گفت: اما بااین وجود حتی در ساده ترین مسائل نیز واحدهای ما با مشکل روبرو هستند که نمونه آن را می توان بحث واکسن کرونا دانست. بعضی واحدها اعلام کردند که خواهان واردات واکسن با تأمین ارز توسط خودشان، هستند اما با این امر هم موافقت نشد که باید فکری به حال نیروی انسانی حوزه کار و فراوری گردد.

موانعی در راه صدور و تمدید کارت های بازرگانی

او در ادامه با اشاره ای به موضوع کارت های بازرگانی نیز گفت: طولانی بودن فرآیند کارت های بازرگانی سبب دلسردی فعالان این حوزه شده و بعضی اتاق را در این جریان، مقصر عنوان می نمایند درحالی که فرایند به هیچ عنوان در اختیار اتاق نبوده و اتاق بازرگانی تا حد امکان خود در کوشش برای تسریع این امر است.

ژائله با گلایه مندی از مشکل تأمین برق در شهرک های صنعتی گفت: باید شاهد ایجاد نیروگاه های گازی در شهرک ها باشیم که گاه باوجود اقدام و تمایل واحدهای فراوریی برای ایجاد این نیروگاه ها، با احداث آن مخالفت می گردد.

ضرورت معافیت های مالیاتی برای کسب وکارهای کوچک و اصناف

رئیس اتاق تبریز با اشاره به ضرورت به کارگیری بعضی سیاست های تشویقی همچون معافیت های مالیاتی در رابطه با کسب وکارهای کوچک و اصناف گفت: 80 درصد مالیات توسط 20 درصد واحدهای فراوریی پرداخت می گردد و مابقی را اصناف و واحدهای کوچک پرداخت می نمایند که در سالیان اخیر، درآمد این واحدها کاهش یافته و نمی توانند مالیات خود را پرداخت نمایند که باید شاهد بعضی سیاست ها همچون معافیت های مالیاتی در قبال آن ها باشیم.

ژائله در مورد مطرح شدن مواردی در زمینه ارزش اضافه نموده گفت: ارزش اضافه نموده 9 درصدی که پرداخت شده و در زمان صادرات باید برگشت بخورد، بلافاصله پس از انجام صادرات، برگشته نخورده و وقفه طولانی مدتی در این میان ایجاد می گردد.

مشکل تأمین مواد اولیه از بورس کالا و محدودیت تجهیزات خط فراوری

او همچنین با اشاره ای به بحث تأمین مواد اولیه از بورس کالا و مشکل عمده واحدها در این زمینه گفت: از سوی دیگر با محدودیت فناوری و تجهیزات خط فراوری نیز روبرو هستیم به عنوان مثال در حوزه چرم، بعضی بخشنامه ها از سوی وزارت صمت صادر می گردد که واردات چرم را آزاد اما ماشین آلات را ممنوع نموده است که این امر قطعاً ضربه سنگینی به حوزه فراوری وارد می سازد.

ژائله در ادامه در مورد بعضی مسائل برطرف تعهدات ارزی نیز گفت: بیشتر کشورهای همسایه همچون افغانستان، پاکستان یا عراق به وسیله کانال های مختلف، منابع خود را به ریال تبدیل و از واحدهای کوچک خریداری می نمایند اما صادرنمایندگان نمی توانند در قبال آن، ارزی را وارد نموده و به بانک مرکزی پرداخت نمایند چراکه شبکه بانکی و صرافی مناسبی در بعضی کشورها وجود ندارد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1808

به "خطر کوچ سرمایه ایرانی به کشورهای همسایه جدی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر کوچ سرمایه ایرانی به کشورهای همسایه جدی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید