خبرنگاران 5 راه حل محیط زیستی بدون پول برای کاهش آلودگی هوا

به گزارش مجله دور زمین، تهران- خبرنگاران- آلودگی هوا همواره دغدغه اصلی محیط زیست کشور بوده بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست پنج راهکاری که برای اجرا به پول احتیاج ندارد اما تاثیر بسیاری در بهبود شرایط هوا دارد را با همکاری وزارت کشور انتخاب نموده تا اجرایی گردد.

خبرنگاران 5 راه حل محیط زیستی بدون پول برای کاهش آلودگی هوا

25 تیر سال 1396 بود که بعد از سه سال کوشش بالاخره قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دستگاه های مرتبط ابلاغ شد، پس با این حساب دیگر باید خیال همه از بابت آلودگی هوا راحت می شد چون دیگر قانونی بود که دستگاه ها را به سمت کاهش آلودگی ها و رسیدن به آسمانی آبی راهنمایی کند اما با گذشت حدود سه سال از تصویب آن نه تنها چنین خواسته ای برآورده نشد بلکه در برخی روزها در برخی شهرها شاهد افزایش آلایندگی نیز بودیم.

حال سوال اینجاست که با وجود داشتن قانون پس چرا همچنان جمعیت کلانشهرها به ویژه پایتخت نشینان هوای آلوده تنفس می نمایند که مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که یکی از مسائلی که کشور دارد این است که قوانین را می نویسیم اما همه در اجرای آن بلاتکلیف هستند.

وی در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست مجله دور زمین گفت: مثلا بعد از تصویب قانون هوای پاک گفتند که فلان قسمت را سازمان محیط زیست با 10 سازمان و دستگاه دیگر انجام دهد اما چون نگاه کشور و دستگاه های اجرایی بخشی نگری است کارها چندان با سرعت پیش نمی رود چون جلساتی که بتواند حول محور مساله برگزار گردد به جای حول محور سازمان، می توانند کارگشا باشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: اما با توجه به اهمیت موضوع آلودگی هوا و کاهش آن ، سازمان محیط زیست با همکاری وزارت کشور چند راهکاری که به هزینه چندانی احتیاج ندارد اما تاثیر بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد را معین نموده تا با اجرای آن شاهد کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها باشیم.

تجریشی با بیان اینکه وزارت کشور برای حل مسائل آلودگی هوا پیشقدم شده، گفت: اگر این کاری که الان شروع شده دو سال پیش شروع می شد بسیاری از کارهایی که به پول احتیاج نداشتند به خوبی پیش می رفت اما به هر حال اکنون پنج موضوع را از قانون هوای پاک انتخاب کردیم و به نظر می رسد که اجرای آنها می تواند یاری زیادی کند به اینکه حداقل شرایط بدتر نگردد و برخی اوقات هم مطلوب تر گردد و قرار شد این پیشنهادات در استان ها و از سوی معاونان عمرانی استانداری ها نیز پیگیری گردد.

وی تاکید نمود: چون سازمان حفاظت محیط زیست یک دستگاه اجرایی نیست بنابراین می تواند با یاری یک دستگاه اجرایی مانند وزارت کشور بسیاری از چالش های زیست محیطی را رفع کند، از این رو فعلا از هوا شروع کردیم و برنامه داریم برای تمام چالش های مهم محیط زیستی به همین روش پیش رویم که پسماند موضوع بعدی ما است، بر این اساس از قانون هوای پاک پنج چالش بدون پول را انتخاب کردیم که اجرای آنها در کاهش آلودگی هوا بسیار تاثیر گذار خواهند بود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح LEZ، معاینه فنی، بازسازی و نوسازی اتوبوس ها، جابجایی صنایع آلاینده و کهاب پنج طرحی است که از قانون هوای پاک انتخاب شده است.

طرح LEZ و معاینه فنی

وی درباره طرح LEZ گفت: زمانی که شرایط کلانشهرها از نظر هوا بحرانی می گردد یک سری مناطق ورود خودرو ممنوع می گردد یک سری مناطق هم می گوییم خودروهایی بیایند که دارای ضوابط استاندارد بالاتری هستند، بر این اساس معابری برای اجرای آن در نظر گرفته می گردد که برای کنترل دوربین نصب شده است.

تجریشی اضافه کرد: در تهران در این معابر دوربین ها روزانه 4 میلیون و 800 هزار خودرو را ثبت می نمایند که همه آنها باید معین تکلیف شوند که آیا شامل جریمه می شوند یا خیر که از این تعداد دو میلیون و 800 هزار خودرو معین تکلیف می گردد بنابراین تکلیف دو میلیون خودروی دیگر معلوم نیست.

وی ادامه داد: این طرح را دو سال پیش فعال کردیم و به مرور بسیاری از مسائل آن حل شد الان مثلا برخی از شهرها مانند شیراز خیلی مساله آلودگی هوا ندارد اما زیرساخت و دوربین آن تهیه شده اما عمل نمی گردد مشهد یک ماه است که اجرا می گردد اما یک سری مسائل دارند که قرار شد با همکاری وزارت کشور و دستگاه های مرتبط رفع گردد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید نمود: در تهران سیستم LEZ خوب کار می نماید و روزانه 4 میلیون و 800 هزار خودرو را ثبت می نماید عدد خوبی است اما در برخی شهرها 50 هزار خودرو ثبت می گردد که بسیار کم است.

وی گفت: طرح LEZ برگرفته از طرحی در لندن است و برای اجرای دقیق آن باید یک هماهنگی میان استاندار، معاونان استاندار و نیروی انتظامی باشد چون باید در اجرای آن یک سری اطلاعات در اختیار برخی از سازمان ها قرار گیرد، مثلا زمانی که به مشکل اضطرار در هوا بر می خوریم اگر بتوانیم بگوییم که مثلا فقط خودروهای یورو 5 می توانند وارد این محدوده شوند تا حد زیادی در کاهش آلودگی هوا یاری می نماید اما اجرای آن احتیاج به یک سری اطلاعات مبنی بر اینکه خودرو گازسوز است یا نه و سن خوردو چقدر است را باید داشته باشیم.

تجریشی ادامه داد: تا کنون در این زمینه مشکل داشتیم و اطلاعات را در اختیار قرار نمی دادند که الان قرار شد وزارت کشور با هماهنگی که با استانداران انجام می دهد خودش موضوع را پیگیری کند تا این نوع اطلاعاتی که می تواند به مدیریت بهتر حمل و نقل در داخل شهرها یاری کند، عملیاتی گردد.

وی گفت: اکنون طرح LEZ علاوه در تهران در چهار شهر دیگر مانند کرمانشاه، قم، شیراز و مشهد نیز اجرا شده است، به رغم اینکه دوربین و سرور هم خریداری شده اما در هیچ کدام از این شهرها عملیاتی نشده اند بنابراین وزارت کشور قول داده که موضوع را پیگیری کند تا هر چه زودتر عملیاتی گردد چون زیرساخت ها در این شهرها وجود دارد.

تجریشی گفت: هدف از انجام معاینه فنی خودرو، آزمون آلاینده ها و اندازه گیری میزان آلاینده های حاصل از احتراق موتور است که نقش بسیار مهمی در آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها دارند، در واقع خودروها نقش اساسی در آلودگی هوا دارند بنابراین باید اجرای یک سری اقدامات مانند معاینه فنی جدی گرفته گردد.

وی تاکید نمود: معاینه فنی یکی از ارکان رسیدن به هوای سالم تر است از این رو قرار است با همکاری وزارت کشور این فرایند با دقت بیشتری اجرا گردد.

آلایندگی صدا

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک نکته دیگر در قانون هوای پاک معین حدود آلایندگی صدا است که تا به امروز وزارت کشور زیر بار آن نمی رفت چون معتقد بود که ممکن است با معین حدود آلودگی صدا، بسیاری از خودروها نتوانند معاینه فنی را پاس نمایند و نارضایتی به وجود خواهد آمد.

وی اضافه کرد: بنابراین پیشنهاد ما این بود که اطلاعات را در این زمینه جمع آوری کنیم و در یک بانک اطلاعاتی نگه داریم و زمانی که رسیدیم به اینکه بخواهیم صوت را هم معاینه فنی اضافه کنیم و حد مجاز آن را یک عدد معین بگیریم و معین گردد که 80 درصد خودورها آن را پاس می نمایند، مورد استفاده قرار گیرد.

تجریشی ادامه داد: در واقع اعتقاد بر این بود که در معاینه فنی آنقدر سختگیری نکنیم که مثلا 50 درصد خودروها نتوانند آن را پاس ننمایند، البته به رغم اینکه تعهد قانونی است اما وزارت کشور به علت سختگیری نکردن زیر بار اجرای آن نمی رفت پس قرار شد فعلا اطلاعات جمع آوری و نگهداری گردد و در زمان لزوم مورد استفاده قرار گیرد.

بازسازی و نوسازی اتوبوس ها

وی گفت: بازسازی و نوسازی اتوبوس ها یکی دیگر از این پنج پیشنهاد است ، الان امکان خرید اتوبوس جدید وجود ندارد چون هزینه خرید یک اتوبوس نو 5 تا 6 میلیارد تومان است بنابراین صحبت کردیم که بخشی از منابع اقتصادی ما که بسیار هم ناچیز است در برخی از کلانشهرها برای نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس ها هزینه گردد.

تجریشی اضافه کرد: در جلساتی که در این زمینه با وزارت کشور داشتیم اعلام کردند که آذرماه سال گذشته به این جمع بندی رسیدند که نصب فیلتر دوده در کاهش آلودگی هوا موثر است اما چون منابع اقتصادی نداشتیم بنابراین هیچ وقت عملیاتی نکردیم که سازمان محیط زیست خواست یک آنالیز صورت گیرد تا بخشی از منابع اقتصادی در وزارت کشور به سمت نصب فیلتر دوده راهنمایی گردد چون فیلتر دوده برای اتوبوس ها خیلی مهم است برای اینکه مردم در خیابان ها تماس بسیار زیادی با اتوبوس ها دارند.

وی تاکید نمود: بنابراین خواستیم که اولویت بندی گردد و برخی از اتوبوس ها در برخی از مسیرها در اولویت قرار گیرند که حتما فیلتر دوده ب روی آنها نصب گردد و وزارت کشور قبول کرد که موضوع را پیگیری کند و یک کارگروه مشترک تشکیل گردد تا هفتگی به صورت عملیاتی گزارش دهند تا بخشی از منابع اقتصادی به این سمت برود.

جابجایی صنایع آلاینده

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین بحثی را در زمینه پایش صنایع در سازمان حفاظت محیط زیست شروع کردیم و بر این اساس قراردادی را در رابطه با سیاهه انتشار آلودگی هوا با کنسرسیوم دانشگاه های برتر بستیم و بر این اساس تقریبا عمده صنایع 13 کلانشهر و شهر صنعتی را به دست آوردیم یعنی می دانیم که در چه شهرهایی چه صنایع مهمی داریم و قرار شد همکاری های مشترک در زمینه جابجایی و یا تغییر خط فراوری صنایع گسترش یابد، این وظیفه وزارت کشور است که طی سال های اخیر اصلا به این مقوله وارد نشده بود و اکنون قرار شد که استانداران را فعال نمایند تا عملیاتی گردد.

طرح کهاب

تجریشی گفت: طرح کهاب با هدف کاهش، راهنمایی، انتقال و بازیافت بخارات بنزین در صندلی های عرض سوخت ایجاد شد، البته اجرای آن از سال 87 براساس مصوبات متعدد هیات وزیران توسط وزارت نفت اجرا شده اما آنطور که انتظار می رفت سرعت نداشته است که در قانون هوای پاک دوباره به آن تاکید شده است.

وی گفت: بنابراین به درخواست هایی برای ایجاد صندلی عرض سوخت مجوز داده می گردد که بتوانند این طرح را اجرا نمایند اما وزارت کشور و استانداری ها می گویند چون بخشی از مجوزهای ایجاد صندلی سوخت را بخشداری ها و دهیاری ها می دهند بنابراین خودشان وارد عمل می شوند و اجازه نمی دهند آنهایی که طرح کهاب ندارند مجوز بهره برداری دریافت نمایند که گام بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید نمود: وزارت کشور کوشش می نماید که به قانون هوای پاک به عنوان یکی از وظایف استانداری ها نگاه کند نکته مهمی است که استانداری ها و معاونان استاندارها وارد موضوع شوند چون می تواند تغییر نگاهی را ایجاد کند که فقط سازمان محیط زیست نباید کارهای مربوط به کاهش آلودگی هوا را انجام دهد بلکه وزارت کشور هم باید دخیل گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1481

به "خبرنگاران 5 راه حل محیط زیستی بدون پول برای کاهش آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 5 راه حل محیط زیستی بدون پول برای کاهش آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید