خبرنگاران سفیر ایران: دمکراسی را به عنوان حکومت مردم سالاری تعریف می کنیم

به گزارش مجله دور زمین، بلگراد- خبرنگاران- سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان گفت: دمکراسی از نظر ما حاکمیت مردم است اما به گونه ای که نه تنها ارزش های اسلام را به خطر نیاندازد، بلکه بر آنها نیز تاکید کند. بنابر این، ما دمکراسی را به عنوان حکومت مردم سالاری تعریف می کنیم.

خبرنگاران سفیر ایران: دمکراسی را به عنوان حکومت مردم سالاری تعریف می کنیم

به گزارش خبرنگاران، رشید حسن پور روز آدینه در گفت وگو با نشریه هفتگی پچات چاپ بلگراد با اشاره به پیامدهای جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیامد مستقیم انقلاب اسلامی، اضافه نمود: این نتیجه اراده مردم است که در همه پرسی بیان شده است. این نظام با میراث فرهنگی مردم ما مطابقت دارد.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی صرفاً به معنای احترام به خواست مردم اما بر اساس اصول اسلامی است. این همان نظامی است که بیش از 98 درصد مردم ما آن را انتخاب نموده اند و این پشتیبانی هنوز هم وجود دارد. مردم حکومت می نمایند، اما این حکومت بر اساس اصول اسلامی بوده و به مردم تحمیل نشده است.

سفیر کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار نشریه پچات در خصوص موافقت نامه راهبردی چین و ایران و انتقادی هایی در این پیوند، گفت: این موضوع هنوز در سطح کارشناسی در حال مذاکره است. ما البته می خواهیم همکاری کنیم. آمریکا که نمی خواهد با ما همکاری کند، خواهان همکاری دیگران نیز با ما نیست. ما خواهان همکاری با همه بر اساس احترام متقابل هستیم.

حسن پور در خصوص فعالیت های ایران برای فراوری واکسن کرونا اظهار کرد: به دلیل محدودیت های اعمال شده، مجبور شدیم به فراوری واکسن داخلی روی آوریم. ما کاملاً امکانات لازم برای آن را در اختیار داریم. ما افراد نابغه زیادی داریم و به همین دلیل تمرکز ما بر فراوری واکسن های ملی است. اکنون فراوری در مرحله آزمایش انسانی است. در عین حال، ما درها را برای واردات هیچ واکسنی که مطابق با استانداردهای ما باشد، نبسته ایم.

قبل از هر چیز، منظور ما واکسن های ساخت چین، کره جنوبی و روسیه است. ما شاهدیم که غرب نیز نمی تواند از متحدان خود محافظت کند. بهتر است هم واکسن داخلی و هم واکسن تأیید شده وارداتی در دسترس باشد. یکی از بهترین نتیجه گیری های همه ما از این وضع، دقیقاً این درس است که باید به منابع خود اتکا کنیم.

سفیر ایران در بلگراد در خصوص سؤال دیگر نشریه پچات مبنی بر اعمال تحریم علیه کشورمان گفت: دقیقاً ما تحریم ها را به یک فرصت برای توسعه کشور در حوزه های مختلف از جمله مالی و فناوری تبدیل کردیم. اما ما به هیچ وجه از تحریم ها استقبال نمی کنیم.

حسن پور در خصوص این سؤال که صربستان و ایران به طور مشترک در یک پروژه عظیم که توسط چین آغاز شده شرکت می نمایند، یعنی پروژه یک کمربند و یک جاده و اینکه از نظر توازن روابط قدرت های دنیای، این ابتکار چگونه ارزیابی می گردد، گفت: هدف ایران یاری به ایجاد دنیای چندقطبی از هر لحاظ است و ما امروز شاهد این فرایند هستیم. ما یک دنیا تک قطبی داشتیم، اما اکنون قدرت های جدید دنیای و منطقه ای در حال ظهور هستند. چین یک قدرت دنیای و ایران یک قدرت منطقه ای است. هر گامی به سوی تحقق دنیای چند قطبی، فضای بهتری را برای توسعه کشورها ایجاد می نماید.

پروژه یک کمربند و یک راه یک پروژه راهبردی است که برندگان آن همه افرادی هستند که در اجرای آن مشارکت دارند. مسلم است که چین عظیمترین برنده است. اما اتحادیه اروپا نیز موافقت نامه جامعی را با چین امضا نموده است. ممکن است آمریکا از این امر ناراضی باشد، اما این پروژه برای همه کسانی که آماده مشارکت در اجرای آن هستند، بسیار مهم خواهد بود.

سفیر ایران در صربستان در پایان به سطح همکاری کنونی ایران و صربستان اشاره نمود و گفت: صربستان مهمترین وارث یوگسلاوی سابق است و این، نقطه آغاز خوبی برای ما بود. حتی رهبران کشورهایی که در نتیجه فروپاشی یوگسلاوی ایجاد شده اند به روابط یوگسلاوی و ایران استناد می نمایند. پس از تجزیه یوگسلاوی، در روابط دوجانبه ما وقفه ای ایجاد شد.

روابط ما اکنون به رغم محدودیت های عینی در سطح رضایت بخشی تجدید شده است. در ابتدا مساله فاصله جغرافیایی بین دو کشور وجود دارد. دوم، باید در نظر داشته باشیم که صربستان در جهت پیوستن به اتحادیه اروپا قرار گرفته است و مجبور است بعضی تعهدات را در سیاست خارجی بپذیرد. اما رهبران کشورهای ما سعی می نمایند روابط خوبی داشته باشند. به طور ساده، باید برای ایجاد تعادل در روابط بین الملل کوشش کنیم و در این جهت کوشش داریم که روابط خوبی با همه نقاط دنیا داشته باشیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1636

به "خبرنگاران سفیر ایران: دمکراسی را به عنوان حکومت مردم سالاری تعریف می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سفیر ایران: دمکراسی را به عنوان حکومت مردم سالاری تعریف می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید