خبرنگاران سفره های آب زیرزمینی دهگلان 511 میلیون مترمکعب کسری مخزن دارد

به گزارش مجله دور زمین، سنندج - خبرنگاران - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: بدلیل برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی مناطق شرقی استان در حال حاضر دشت دهگلان 511 میلیون مترمکعب کسری مخزن دارد.

خبرنگاران سفره های آب زیرزمینی دهگلان 511 میلیون مترمکعب کسری مخزن دارد

برای سفر با تورهای ارزان قیمت پوکت همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

کامران خرم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: اکنون در دشت قروه نیز مقدار کمبود کسری مخزن سفره های آب زیرزمینی حدود 56 میلیون مترمکعب و در دشت چاردولی 82 میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه در دشت قزلچه تغییر آنچنانی در مخزن آب های زیرزمینی روی نداده است، اضافه نمود: در دشت بیجار 12 میلیون مترمکعب و در دشت مریوان نیز 400 هزار مترمکعب کسری مخزن در آب های زیرزمینی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با بیان اینکه در دشت های استان با 661 میلیون مترمکعب کسری مخزن روبرو هستیم، اضافه نمود: با این وجود طی چند سال اخیر فرایند افت سطح آب زیرزمینی دشت های استان کاهش یافته است.

خرم تاکید نمود: کاهش فرایند افت سطح آب های زیرزمینی استان ناشی از نظارت گروه های گشت و بازرسی بر سطح زیرکشت اراضی کشاورزی و نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های آب است.

وی بر برخورد با حفر چاه غیرمجاز در دشت های شرقی استان تاکید نمود و گفت: امیدواریم طی برنامه ای 20 ساله فرایند کسری مخزن سفره های زیرزمینی دشت های استان را متوقف و جبران کنیم.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ای است که موجب بارندگی هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می گردد.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره نمود.

تعداد دشت های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه محسوب می گردد.

18 سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد 12 سد در اختیار استان و چهار سد قشلاق، سنگ سیاه، بانه و سد زریوار به بهره برداری رسیده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1377

به "خبرنگاران سفره های آب زیرزمینی دهگلان 511 میلیون مترمکعب کسری مخزن دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سفره های آب زیرزمینی دهگلان 511 میلیون مترمکعب کسری مخزن دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید