تیموری: پر کردن خلا ژئوتوریسم در صنعت گردشگری ، دنبال تخصصی کردن بخش های گردشگری هستیم

به گزارش مجله دور زمین، معاون گردشگری کشور گفت: به موضوع ژئوتوریسم و پر کردن خلا آن در صنعت گردشگری توجه خواهد شد.

تیموری: پر کردن خلا ژئوتوریسم در صنعت گردشگری ، دنبال تخصصی کردن بخش های گردشگری هستیم

برای دریافت خدمات ویزای کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

خبرنگاران : ولی تیموری در سمینار ژئوپارک ها در ایران، در محل سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار گردید، اضافه کرد: سازمان جهانی جهانگردی سال جاری به مناسبت فرارسیدن روز جهانی گردشگری شعار گردشگری و اشتغال: آینده ای بهتر برای همه را انتخاب نموده است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در مورد تحقق این شعار برنامه ریزی هایی انجام داده است که اولین اقدام ما سه شنبه هفته جاری عملیاتی می گردد و در تفاهم نامه ای با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمینه اشتغال برای هزاران نفر فراهم خواهد شد.

او به تشریح گزارشی در مورد مهم ترین اقدامات این معاونت در ماه های اخیر پرداخت و گفت: یکی از اتفاقاتی که در ماه های اخیر با آن روبه رو بودیم، خروج آمریکا از برجام بود که باعث از دست رفتن پروازهای مستقیم به ایران شد و نگرانی هایی را در مورد رشد گردشگری در کشور به وجود آورد که با تدابیر گرفته شده در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ازجمله تمرکز بر روی کشورهای منطقه، علاوه بر جلوگیری از رکود در حوزه گردشگری شاهد رشد این حوزه نیز بودیم.

معاون گردشگری کشور اضافه کرد: در این شرایط، سال 97 شاهد ورود هفت میلیون و 800 هزار گردشگر به کشور بودیم که رشد 52 درصدی را نشان می دهد، در پنج ماهه سال جاری نیز با جذب چهار میلیون و 100 هزار گردشگر خارجی شاهد رشد 30 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم که نشان از رشد و توسعه گردشگری در ایران دارد.

او اضافه کرد: در این میان با همکاری بعضی از دستگاه ها ازجمله وزارت امور خارجه تسهیلاتی را برای جذب هرچه بیشتر گردشگران در نظر گرفتیم و با تشکیل معاونت مالی در وزارت امور خارجه شاهد تحرک بیشتر از سوی این وزارت خانه در حوزه گردشگری هستیم و در ادامه توافق هایی با وزارت امور خارجه برای استقرار میز گردشگری در بعضی از سفارت خانه ها صورت گرفت. در ادامه گام مهم دیگری را در مورد لغو ویزا با بعضی از کشورها برداشتیم که باعث شد تا شاهد افزایش ورود گردشگر از این کشورها از جمله عمان و چین باشیم.

تیموری در بخش دیگری از صحبت های خود به اهمیت گردشگری داخلی اشاره نمود و گفت: اگر گردشگری داخلی به صورت متوازن و توسعه یافته رونق یابد، شاهد ایجاد درآمد بیشتر برای فعالان این بخش هستیم و به طور حتم توسعه گردشگری داخلی ارتباط مستقیمی با رشد همه جانبه گردشگری در داخل دارد، ازاین رو برگزاری تورهای برنامه ریزی شده یکی از اقداماتی است که در دستور کارداریم تا شاهد توسعه و رونق هرچه بیشتر گردشگری داخلی در کشور باشیم.

او در ادامه به بعضی دیگر از اقدامات برای توسعه گردشگری اشاره نمود و اضافه کرد: تنوع بخشی به مسیرهای گردشگری و تعریف مسیرهای جدید ازجمله مسیرهایی در غرب کشور باعث شده است تا شاهد رونق هرچه بیشتر گردشگری در کشور باشیم.

معاون گردشگری کشور در ادامه اظهار کرد: با توجه به این که جمهوری اسلامی ایران به دلیل شرایط اقلیمی خاص و همچنین نوع جاذبه های گردشگری، نمی تواند به عنوان یک مقصد برای گردشگری انبوه موردتوجه قرار بگیرد، سیاست های ما تخصصی کردن بخش های مختلف گردشگری است. از این منظر به دنبال تنوع بخشی به محصولات و بسته های سفر گردشگری هستیم.

او اضافه کرد: در عرصه گردشگری خارجی و داخلی، موضوع گردشگری زمین شناسی یا ژئوتوریسم را دنبال می کنیم. با توجه به ظرفیت های بالایی که کشور در این حوزه دارد می تواند یکی از ابزارهای صنعت گردشگری برای تنوع بخشی به محصولات این حوزه قلمداد گردد.

تیموری در ادامه به موضوع ژئوتوریسم اشاره نمود و گفت: درگذشته به موضوع ژئوتوریسم کمتر پرداخته می شد اما در این خصوص برنامه ریزی های بسیار مناسب و تخصصی از سوی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرا شده است و به دنبال رونق هرچه بیشتر این حوزه هستیم.

او اضافه کرد: ژئوتوریسم تاکنون ذیل طبیعت گردی و کمیته ملی طبیعت گردی بود، در بازنگری سند ملی طبیعت گردی کشور که در دست انجام است، به موضوع ژئوتوریسم و پر کردن خلا آن در صنعت گردشگری توجه خواهد شد.

معاون گردشگری کشور اظهار کرد: نقش ما ایجاد هماهنگی با دستگاه های مرتبط در این زمینه و حمایت از بخش خصوصی و دانشگاهی است. مؤسسات آموزشی ما به شکل تخصصی در این زمینه واردشده اند و راهنمایان ژئوتوریسم چند سالی است که در چهار شهر کشور آموزش دیده و وارد بازار کارشده اند.

او اضافه کرد: در این میان بعضی از معادن نیز به عنوان مقصد گردشگری به علاقه مندان معرفی شده اند و بعضی از این معادن به عنوان یک سایت ژئوتوریسم معرفی می شوند.

سمینار توسعه ژئوپارک ها در ایران: از نظریه تا عمل با همکاری های مشترک دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه گیسن آلمان برگزار گردید.

در این سمینار تجارب پیروز کشورهای ایران و آلمان در زمینه ژئوتوریسم و غارها مطرح شد.

منبع: چمدان
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 755

به "تیموری: پر کردن خلا ژئوتوریسم در صنعت گردشگری ، دنبال تخصصی کردن بخش های گردشگری هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیموری: پر کردن خلا ژئوتوریسم در صنعت گردشگری ، دنبال تخصصی کردن بخش های گردشگری هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید