تقویت همکاری های استراتژیک قزاقستان با اتحادیه اروپا

به گزارش مجله دور زمین، تقویت همکاری های استراتژیک میان قزاقستان و اتحادیه اروپا مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

تقویت همکاری های استراتژیک قزاقستان با اتحادیه اروپا

برای رزرو قطار اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از ترند، قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان و پیتر بوریان نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور آسیای مرکزی با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری قزاقستان با اعلام این خبر، گفت که طرفین طیف گسترده ای از موضوعات پیرامون تقویت همکاری های استراتژیک میان قزاقستان و اتحادیه اروپا در چارچوب توافقنامه گسترش مشارکت و همکاری و با توجه به راهبرد اتحادیه اروپا در خصوص آسیای مرکزی مورد بحث و آنالیز قرار دادند.

این گفت وگوها در جریان نشستی دوجانبه در نورسلطان پایتخت قزاقستان صورت گرفت.

قاسم ژومارت توکایف در این دیدار گفت: قزاقستان توسعه همکاری های جامع و چند جانبه با اتحادیه اروپا را که اصلی ترین شریک مالی و سرمایه گذاری خارجی کشور ما است، مهم می داند.

وی همچنین ابراز اطمینان کرد که گفت وگوی صریح و صادقانه با رهبری جدید اتحادیه اروپا باعث فعال شدن بیشتر همکاری های سیاسی و مالی میان دو طرف خواهد شد.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور آسیای مرکزی نیز گفت: اتحادیه اروپا از اصلاحات و روندهای نوسازی در قزاقستان پشتیبانی و از تعهد این کشور برای همکاری های منطقه ای و تعامل بین المللی از جمله با سوریه، ایران و افغانستان قدردانی می نماید. ما یقین داریم که قزاقستان با هدف تأمین صلح، ثبات و امنیت نقش مهمی در همکاری های منطقه ای ایفا خواهد نمود.

طرفین همچنین بر اهمیت افزایش اتصال اروپا و آسیا تأکید کردند که این امر مزایایی را برای کشورهای آسیای مرکزی به همراه خواهد آورد و به روشی پایدار، باز و غیر انحصاری زمینه ای برای توسعه در سطح تمامی کشورهای این منطقه را به ارمغان خواهد آورد.

اتحادیه اروپا در اوایل ماه مه 2019 نسخه به روز رسانی شده استراتژی اش درباره روابط با کشورهای منطقه آسیای مرکزی را برای اولین بار بعد از سال 2007 ارائه کرد.

این استراتژی با هدف ارائه برنامه ای برای توسعه سریع ارتباطات اروپایی- آسیایی، اصلاحات و باز شدن فضای این کشورها در منطقه و ایجاد نیروی محرکه ای برای همکاری های منطقه ای، ارائه شده است.

بر اساس داده های منتشر شده، حجم مبادلات تجاری مشترک میان قزاقستان و کشورهای عضو اتحادیه مالی اوراسیا از ژانویه تا آوریل سال 2019 بالغ بر 6 میلیارد و 125 میلیون دلار بوده است که نشان دهنده 0.1 درصد رشد در مقایسه با بازه مشابه در سال 2018 می باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 374

به "تقویت همکاری های استراتژیک قزاقستان با اتحادیه اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت همکاری های استراتژیک قزاقستان با اتحادیه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید