تشدید فشارها برای استعفای عبدالمهدی؛ توطئه چینی سفارت واشنگتن

به گزارش مجله دور زمین، خبرنگاران، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: به نظر می رسد که فشارهای داخلی و خارجی برای استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق از پست خود بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.

تشدید فشارها برای استعفای عبدالمهدی؛ توطئه چینی سفارت واشنگتن

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

برهم صالح نخست وزیر عراق نیز در همین خصوص اخیرا اظهاراتی را مطرح نموده است. رئیس جمهور عراق با اعلام اینکه با انتخابات زودهنگام موافق است، تأکید می نماید: عادل عبدالمهدی با ارائه استعفای خود موافقت نموده است و از گروههای سیاسی خواسته تا جایگزینی برای وی معین نمایند. رئیس جمهور عراق با محکوم کردن خشونت علیه معترضان گفت با قدرت در کنار مردم عراق است.

وی اضافه کرد: مخالف هر گونه سرکوب علیه معترضان هستم. وی خطاب به معترضان گفت که آنها و نیروهای امنیتی از همدیگر هستند. صالح با اشاره به اینکه هیچ راه امنیتی برای حل وضعیت کنونی وجود ندارد گفت: اصلاحات راه چاره وضعیت عراق است. درخصوص این اظهارات رئیس جمهور عراق 2 نکته حائز اهمیت به نظر می رسد. نکته اول اینکه عبدالمهدی تنها موافقت خود را با استعفا اعلام نموده و تحقق آن را منوط به تفاهم احزاب و جریان های سیاسی پیرامون شخصیت سیاسیِ جایگزین خود، نموده است. بنابراین، آنگونه که بعضی رسانه های بیگانه القاء می نمایند، اکنون نمی توان استعفای عبدالمهدی را حتمی دانست.

نکته دوم درخصوص اظهارات برهم صالح این است که این اظهارات نشان می دهد عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به خوبی از شرایط و اوضاع سیاسی حاکم بر عراق آگاه است و نیک می داند که حتی در صورت استعفا از سِمَتش، احزاب و جریان های سیاسی بر سَر گزینه جایگزین حداقل در کوتاه مدت توافق نخواهند کرد و این مسأله سرشروع یک بحران بزرگ با ابعادی پنهان خواهد بود. درست به همین دلیل است که وی با گزینه استعفای مشروط موافقت نموده است تا بدین ترتیب، عراق با بحران سیاسی خلأ قدرت روبرو نگردد.

در حال حاضر آنچه که واضح به نظر می رسد، تشدید فشارهای داخلی و خارجی علیه دولت بغداد با هدف وادار کردن عبدالمهدی به استعفا است. فشارهای داخلی عمدتا از سوی یک جریان خاص دنبال می گردد و این جریان پیشتر نیز بارها و در مناسبت های مختلف با صدور پیغام ها و ارسال نامه های متعدد خواستار استعفای نخست وزیر و برگزاری انتخابات زودهنگام شده است. اوضاع حتی به گونه ای شده است که مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق پیشتر اعلام نموده بود که اگر عبدالمهدی استعفا ندهد، عراق به سوریه و یمن دیگر تبدیل خواهد شد!

این فشارها از سوی احزاب و شخصیت های داخلی عراق همچون مقتدی صدر در حالی است که دولت عراق تاکنون گام های مثبتی را در راستای ایجاد اصلاحات در این کشور برداشته و هم افزایی و هماهنگی زیادی نیز با مجلس در این زمینه داشته است. درهمین راستا، یکی از جدیدترین بسته های اصلاحی دولت عراق شامل آموزش افراد جویای کار، کاهش سن بازنشستگی، کاهش اقتصادیات بر مشاغل و صنایع کوچک و نیز لغو اقتصادیات بر درآمد آنها است.

طبق بیانیه ای که اخیرا دولت عراق صادر کرد، در بسته اصلاحات جدید افراد جویای کار توسط وزارت نیرو آموزش داده شده و یاری های اقتصادی جهت استخدام آنها در نهادهای دولتی و یا یاری به اجرای پروژه های کوچک توسط آنها، در نظر گرفته شدند. همچنین دولت عراق سازمان بازنشستگی این کشور را مسئول تدوین طرحی برای کاهش سن بازنشستگی در مشاغل دولتی جهت ایجاد فرصتی برای استخدام جوانان نموده است.

طبق این بسته قرار است اقتصادیات ها بر مشاغل کم درآمد و صنایع کوچک کاهش یافته و نیز اقتصادیات بر درآمد این گروه ها به طور کامل لغو می شوند. هفته گذشته نیز عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق پیغام مهمی را در مورد اصلاحات فوری در عراق صادر و گفت که دولت بر اهمیت تشکیل (دیوان مرکزی ویژه مبارزه با فساد) توسط دیوان عالی قضاء به منظور محاکمه مفسدان تأکید دارد.

با تمامی این ها، فشارهای داخلی علیه نخست وزیر عراق به ویژه از سوی جریان صدر به منظور وادار ساختن آن به استعفا جای تأمل بسیار دارد. علاوه بر این فشارهای داخلی، فشارهای خارجی نیز به ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا برای استعفای عبدالمهدی از پست نخست وزیری از همان روزهای ابتدایی شروع ناآرامی ها در عراق، شروع شد. آمریکایی ها نقش آفرینی در ناآرامی های عراق را به وسیله سفارتشان در بغداد کلید زدند تا شاید از این رهگذر با بحران سازی در این کشور، نخست وزیر آن را وادار به استعفا نمایند.

درهمین ارتباط، پیشتر روزنامه لبنانی الأخبار در مطلبی با اشاره به دست های پشت پرده اغتشاشات در عراق، نوشته بود: کوشش برای کودتای سیاسی در عراق از سوی ایالات متحده آمریکا حمایت می گردد. این روزنامه همچنین تأکید نموده بود: هزینه این کودتا 150 میلیون دلار است که عربستان سعودی مسئولیت تامین آن را بر عهده گرفته و اجرای این طرح نیز بر عهده سازمان های جامعه مدنی عراق گذاشته شده که تحت حمایت سفارت آمریکا در بغداد قرار دارند.

اما این تمام ماجرا نیست و حتی پای سفیر ایالات متحده آمریکا در عراق در موضوع اعمال فشار بر نخست وزیر برای استعفا از سِمَتش، در میان است. این مسأله به ویژه از اظهارنظرهای سفیر واشنگتن در بغداد درخصوص نا آرامی های عراق، کاملا واضح است. در همین ارتباط، اخیرا متیو تولر سفیر واشنگتن در بغداد در پاسخ به سؤالی پیرامون استعفای عبدالمهدی از پست خود گفته است: من این موضوع را بعید نمی دانم!

علاوه بر این، حدود سه هفته پیش بود که یک رسانه آمریکایی از نامه نگاری های متیو تولر با مقامات واشنگتن درخصوص استعفای عبدالمهدی پرده برداشت. این رسانه آمریکایی به نام تسک اند پریز دراین خصوص نوشت: سفیر آمریکا در عراق در نامه ای طبقه بندی شده به فرماندهان نظامی آمریکا، استعفای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق را قریب الوقوع خواند.

طبق اعلام این رسانه آمریکایی، در نامه سفیر ایالات متحده آمریکا در بغداد، اینطور آمده است: برآورد ما این است که مقتدی صدربه دنبال بهره برداری از بحران کنونی و تقویت موضع خود است. حیدرالعبادی، نخست وزیر پیشین نیز خواستار انتخابات زودهنگام شده است. با این تحولات جدی، استعفای عادل عبدالمهدی تا امروز به نظر حتمی بوده و آینده سیاسی دولت عراق نامعلوم و پرتنش خواهد بود. بر همین اساس، واضح است که فشارهای داخلی و خارجی برای استعفای نخست وزیر عراق تشدید شده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 555

به "تشدید فشارها برای استعفای عبدالمهدی؛ توطئه چینی سفارت واشنگتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشدید فشارها برای استعفای عبدالمهدی؛ توطئه چینی سفارت واشنگتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید