طراحی ویلا دوبلکس مدرن: کاشت بذر در خانه؛ 8 اشتباه مهم که باغبان های تازه کار مرتکب می شوند

به گزارش مجله دور زمین، کاشت بذر کار سختی نیست چرا که در طبیعت بذرها بدون دخالت انسان رشد می نمایند. اما اگر می خواهید بذرهایی که کاشته اید به گیاهانی سالم و قوی تبدیل شوند، ضروری است چند نکته را رعایت کنید که بسیاری از باغبان های تازه کار این نکات را رعایت نمی نمایند. رعایت نکردن هر یک از این نکات یک اشتباه است که نباید آن را تکرار کنید. با خبرنگاران مگ همراه باشید؛ ما فهرستی از این اشتباهات رایج را گردآوری نموده ایم.

طراحی ویلا دوبلکس مدرن: کاشت بذر در خانه؛ 8 اشتباه مهم که باغبان های تازه کار مرتکب می شوند

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا دوبلکس مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

برای کاشتن بذرها فضای باز مناسب تر است یا فضای بسته؟

برای اینکه بذرها بتوانند در هر فصلی رشد نمایند، کاشتن آن ها در فضای بسته یک راه حل ایدئال است. با این کار می توانید از گیاهچه های خودتان در یک فضای کوچک و قابل کنترل که در معرض هجوم آفت ها نیست به خوبی مراقبت کنید.

در بعضی از منطقه ها، اگر بذرها در باغچه کاشته شوند، بعضی از محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی و فلفل زمان کافی برای رشد و میوه دادن ندارند یا اگر میوه بدهند میوه آن ها به مقدار ای نمی رسد که قابل استفاده باشد. اگر بذر این محصولات در فضای بسته کاشته گردد، فرصت بیشتری برای رشد خواهند داشت. اگرچه بعضی از محصولات کشاورزی مانند هویج و چغندر وقتی که در باغچه کاشته شوند بهتر رشد می نمایند اما بسیاری از این محصولات در محیط بسته هم به خوبی رشد می نمایند و فرصت بیشتری که برای رشد کردن دارند برای آن ها یک مزیت محسوب می گردد.

اشتباهات رایج در کاشت بذر

بسیاری از افراد دوست دارند سبزی ها و گل ها را در خانه بکارند. در خانه هم در فضای باز مثل باغچه و پشت بام می توانید سبزی کاری و کاشت بذر را تجربه کنید و هم در داخل خانه و جایی که آفتاب بگیرد. اما گاهی اوقات تجربه ما با شکست روبرو می گردد و نمی توانیم نتیجه مطلوب را از کوششمان بگیریم.

اگر تجربه شما هم برای کاشت بذر و سبزیجات با شکست روبرو شده است، احتمالا یکی از اشتباهات زیر را تکرار نموده اید. کاشت بذر راحت به نظر می رسد ولی باید حتما نکاتی را درباره آن بدانید و در نظر بگیرید. اشتباهات زیر، رایج ترین اشتباهات باغبان های تازه کار است که باعث می گردد نتوانند بذرهای مختلف گیاهان و سبزیجات را داخل محیط خانه پرورش دهند.

1. زمان بندی نادرست

هنگامی که زمان کاشت نهال ها فرا می رسد، اینکه نهال ها به مقدار کافی رشد ننموده باشند یا بیش از مقدار رشد نموده باشند، هر باغبانی را ناامید می نماید. سرعت جوانه زدن بذرها با یکدیگر فرق دارد. بعضی بذرها وقتی در خاک کاشته می شوند به سرعت جوانه می زنند اما بعضی دیگر چند هفته طول می کشد تا جوانه آن ها از خاک بیرون بیاید. قبل از اینکه بخواهید نهال های بذری را به جایی که برای کاشتن آن ها آماده نموده اید انتقال دهید، باید به مقدار کافی رشد نموده باشند و حداقل چهار برگ سالم و کامل داشته باشند. باید یک تا دو ماه به بذرهای کاشته شده در فضای بسته فرصت دهید تا به نهال های بذری آماده کاشت مجدد تبدیل شوند.

اگر از بذرهای بسته بندی شده استفاده می کنید، معمولا روی بسته بندی این بذرها درباره زمان بندی صحیح برای کاشت آن ها در فضای بسته توضیحاتی درج شده است. برترین راه حل برای انتخاب زمان کاشت بذرها و کاشت مجدد نهال های بذری، رعایت زمان بندی درج شده روی بسته بندی بذرها است.

2. خاک نامناسب

خاک های مخصوص باغچه یا گلدان برای کاشت بذر مناسب نیستند. این نوع از خاک ها برای یاری به رشد گیاهان بالغ تهیه شده اند و به قدری سنگین هستند و بافت درشتی دارند که بذر نمی تواند در آن ها جوانه بزنند. باید از خاک های مخصوص کاشت بذر بهره ببرید. این خاک ها سبک تر هستند، بافت ریزی دارند و با ترکیباتی فراوری می شوند که می توانند رطوبت لازم برای جوانه زنی بذرها را در خودشان نگه دارند و برای رشد جوانه ها هم مناسب هستند. معمولا خاک های مخصوص کاشت بذر از ترکیب پیت ماس، ورمیکولیت و پرلایت فراوری می شوند.

بافت ریز و سایر ویژگی های خاک های مخصوص کاشت بذر به نهال های بذری جوان یاری می نمایند تا با کمترین کوشش ریشه بزنند و رشد نمایند.

3. زاویه تابش نور

اگر بذرهای کاشته شده را روی لبه بیرونی پنجره های آفتاب گیر قرار دهید، ممکن است جوانه بزنند اما معمولا این جوانه ها به نهال های سالم و کاملی تبدیل نمی شوند. شدت نور می تواند مفید باشد اما زاویه تابش هم مهم است. گیاهان به سمت نور خورشید رشد می نمایند و تابش از یک طرف باعث می گردد که آن ها ساقه هایی بلند و برگ های کمتری داشته باشند. البته برای اصلاح این شرایط به یک سیستم نورپردازی گران قیمت احتیاج ندارید چرا که در عرض چند هفته نهال های بذری بالغ می شوند. راه حل ارزان این است که از لامپ های فلورسنت یا LED قابل حمل بهره ببرید. این لامپ ها را به گونه ای بالای سینی نشا نصب کنید که بین 5 تا 15 سانتی متر از سطح برگ ها فاصله داشته باشد.

4. آب دادن زیاد یا خشک ماندن گیاه

آب زیاد و کم، هر دو گیاه را از بین می برد. بنابراین، آبیاری صحیح اهمیت دارد. قبل از اینکه خاک مخصوص کاشت بذر را در سینی نشا بریزید، آن را به قدری مرطوب کنید که حالت اسفنجی پیدا کند. در مرحله بعد، بذرها را بکارید و سینی نشا را با یک پوشش پلاستیکی به طور کامل بپوشانید. تا زمانی که بذرها جوانه بزنند و پوشش برای تهویه ی هوا برداشته گردد، احتیاجی به آبیاری نیست. بعد از کاشتن بذرها، وزن سینی نشا را به صورت حدودی در نظر بگیرید یا آن را به طور دقیق یادداشت کنید، چرا که این وزن معیاری برای تشخیص زمان مناسب برای نوبت های بعدی آبیاری است. وقتی وزن سینی نشا کاهش پیدا کرد، زمان آبیاری فرا رسیده است. نباید به قدری در آبیاری تأخیر بیاندازید که یا رنگ خاک تغییر کند یا خاک از لبه های سینی جدا گردد.

از یک ظرف آب پاش کوچک بهره ببرید تا بتوانید از بالا و از فاصله ای مناسب آبیاری را انجام دهید. روش دیگر برای آبیاری نهال های بذری این است که حدود نیم سانتی متر از زیرگلدانی این نهال ها را با آب پر کنید تا خاک اطراف ریشه گیاه رطوبت را جذب کند. البته در این روش باید آب اضافی را تخلیه کنید.

5. کم بودن دمای خاک

بیشتر بذرها در محیطی با دمای بین 18 تا 24 درجه سانتی گراد به سرعت جوانه می زنند. البته بعضی از بذرها در محیط های گرم تر از این جوانه می زنند. باید به این نکته توجه کنید که هم دمای محیط و هم دمای خاک روی جوانه زنی بذرها تأثیر می گذارد. اگر خانه شما معمولا هوای خنکی دارد، از صفحه های حرارتی بهره ببرید تا دمای خاک را افزایش دهید. این صفحه ها که در زیر سینی نشا قرار می گیرند باعث می شوند دمای خاک بین 5 تا 11 درجه سانتی گراد گرم تر از دمای محیط باشد. بعلاوه می توانید سینی نشا را روی یخچال بگذارید تا گرمای موتور یخچال به گرم تر شدن خاک یاری کند.

وقتی آبیاری نهال های بذری را آغاز می کنید، برای به گردش درآوردن هوای محیط، از یک پنکه رومیزی بهره ببرید. این کار یاری می نماید تا نهال های بذری دچار بیماری مرگ گیاهچه (Damping off) نشوند. نوعی قارچ که در خاک های خنک و مرطوب رشد می نماید باعث بروز این بیماری می گردد. البته نباید باد پنکه به صورت مستقیم به نهال ها برخورد کند چرا که این باد برای نهال ها یک باد شدید محسوب می گردد. باید برای اینکه هوای محیط اطراف گردش داشته باشد از پنکه بهره ببرید.

6. رعایت نکردن نکات درج شده روی بسته بندی بذرها

معمولا روی بسته بندی بذرها اطلاعات زیادی درباره زمان، فاصله و عمق مناسب برای کاشت درج شده است. حتی در بعضی مواقع برچسب روی این بسته بندی ها حاوی اطلاعات بسیار کامل تری است. از آن جایی که بذرهای مختلف به مراقبت های متفاوتی احتیاج دارند که با انجام دقیق این مراقبت ها برترین عملکرد را خواهند داشت، رعایت نکات درج شده روی بسته بندی هر یک از بذرها به شما یاری می نماید به نتیجه ای مطلوب برسید. البته بعضی از عرضه نمایندگان برای همه بذرها از یک نوع بسته بندی استفاده می نمایند که اطلاعات دقیقی روی آن درج نشده است. در این صورت باید اطلاعاتی را که احتیاج دارید به وسیله جست وجو در فضای مجازی به دست آورید.

7. رشد بیش از حد متراکم نهال های بذری

نباید شرایطی ایجاد کنید که نهال ها برای بهره مندی از منابع با یکدیگر رقابت نمایند. یکی از مزیت های استفاده از سینی نشا این است که می توانید بیشترین تعداد بذر را به نهال تبدیل کنید. از آن جایی که هر بذر به یک نهال تبدیل می گردد، سینی های نشا به گونه ای طراحی شده اند که هر یک از حفره های آن ها برای کاشت یک نهال مقدار مناسبی داشته باشند. اگر از بذرهای تازه بهره ببرید، کاشتن دو عدد بذر در هر حفره کافی است؛ یکی برای جوانه زدن و دیگری به عنوان جایگزین برای مواردی که بذر اول جوانه نمی زند. البته در بیشتر مواقع احتیاج نیست بذر دوم را بکارید. برای اطمینان از اینکه به تعداد کافی نهال بذری خواهید داشت، باید حفره های بیشتری را به کاشت بذر اختصاص دهید نه اینکه در یک حفره تعداد بیشتری بذر بکارید.

8. انتقال به باغچه

وقتی می خواهید نهال ها را از محیط محافظت شده ای که در فضای بسته برایشان فراهم نموده بودید خارج کنید و به باغچه انتقال دهید، باید به تدریج آن ها را با شرایط نو سازگار کنید. اگر نهال ها را بدون ایجاد این سازگاری ها و به صورت ناگهانی به باغچه انتقال دهید، احتمال از بین رفتن آن ها وجود دارد. ابتدا نهال ها را برای چند ساعت به مکانی سایه در فضای باز انتقال دهید. به تدریج و در یک دوره یک تا دو هفته ای، زمانی را که نهال ها در فضای باز هستند و نوری را که در فضای باز دریافت می نمایند افزایش دهید و بعد از آن نهال ها را در باغچه بکارید. هنگام کاشت نهال، حتما نکات لازم درباره فاصله و عمق کاشت و بعلاوه شرایط آب وهوایی محل کاشت را رعایت کنید.

آغاز کنید

اگر اشتباهاتی را که بیان شد تکرار نکنید، بذرهایی که می کارید به نهال هایی سالم تبدیل می شوند و وقتی این نهال ها را به باغچه انتقال دهید گیاهانی سرسبز خواهید داشت. فرقی نمی نماید که می خواهید برای اولین بار در خانه نهال های بذری پرورش دهید یا اینکه یک باغبان باتجربه هستید، سعی کنید قبل از آغاز اطلاعات بیشتری کسب کنید.

منبع: Bobvila

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2172

به "طراحی ویلا دوبلکس مدرن: کاشت بذر در خانه؛ 8 اشتباه مهم که باغبان های تازه کار مرتکب می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی ویلا دوبلکس مدرن: کاشت بذر در خانه؛ 8 اشتباه مهم که باغبان های تازه کار مرتکب می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید