دانستنی های بتاکاروتن

به گزارش مجله دور زمین، بتاکاروتن به اسم ماده پیش ساز ویتامین A و محلول در چربی در بدن شناخته می گردد که در مواد غذایی گیاهی وجود دارد. بتاکاروتن یکی از مواد آنتی اکسیدانی قوی به تعداد می رود که از فراوری رادیکال های آزاد اکسیژن در بدن جلوگیری می نماید و از این رو در بدن عملکرد مستقل از ویتامین Aدارد.

دانستنی های بتاکاروتن

دانستنی های بتاکاروتن

بتاکاروتن به اسم ماده پیش ساز ویتامین A و محلول در چربی در بدن شناخته می گردد که در مواد غذایی گیاهی وجود دارد. بتاکاروتن یکی از مواد آنتی اکسیدانی قوی به تعداد می رود که از فراوری رادیکال های آزاد اکسیژن در بدن جلوگیری می نماید و از این رو در بدن عملکرد مستقل از ویتامین Aدارد.

رادیکال های آزاد اکسیژن گونه ای از واکنش های سریع وپایدار هستند که طی فرایند متابولیک طبیعی بدن و به دلیل قرار گرفتن در معرض منابع خارجی مثل دود سیگار، مواد سمی محیطی و نور ماورای بنفش در بدن فراوری می شوند و می توانند مخاطرات زیادی برای سلامت انسان ایجاد نمایند. رادیکال های آزاد قادرند پروتئین و چربی های غشای سلول ها را تخریب نمایند. بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی، سکته های مغری و قلبی، کاتاراکت (آب مروارید)، بیماری پارکینسون، اختلال هماهنگی حسی وحرکتی در سیستم عصبی و روماتیسم مفصلی نمونه هایی از مسائلی است که در اثر رادیکال های آزاد ایجاد می گردد. بتاکاروتن در مقابل این مسائل اثر حفاظتی دارد. در چند آنالیز بالینی نشان داده شده است که در بیش از 50 درصد بیمارانی که لکه های سفید روی مخاط دهان دارند مثل علایم قبل از سرطان، بتاکاروتن نقش برگرداننده دارد. در چند مطالعه دیگر روی بیمارانی که زخم های پیش سرطانی در ناحیه شش ها داشته اند هم برگشت مشابهی به عمل بتاکاروتن به اثبات رسیده است.

چون بدن قادر به ساختن بتاکاروتن نیست بنابراین به منابع خارجی آن احتیاجمند است. مقادیر توصیه شده روزانه بتاکاروتن برای مردان 6 میلی گرم و برای زنان 8/4 میلی گرم است. در دوران بارداری وشیردهی اندازه احتیاج افرایش می یابد. به طور میانه 2/1 تا 3/1 ویتامین A رژیم غذایی از بتاکاروتن تامین می گردد. اگر به توصیه های کارشناسان عمل کنیم باید نسبت بتاکاروتن به ویتامین A در رژیم غذایی حدود 9 به 1 باشد. منابع غذایی غنی بتاکاروتن شامل سبزی های زرد ونارنجی و میوه ها وسبزی های دارای برگ سبز تیره هستند. بتاکاروتن موجود در میوه ها و سبزی ها بسته به گونه آنها، فصل، طول مدت نگهداری، موقعیت رشد و درجه رسیدگی به آنها متغیر است. هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه ای زرد و قرمز، گوجه فرنگی، برگ های سبزتیره کاهو، چغندر، اسفناج، هلو، شلیل، آلو، زردآلو، گرمک، طالبی، انبه، خرمالو و نارنگی از جمله منابع غذایی عمده بتاکاروتن هستند.

بتاکاروتن به دلیل عمل آنزیم ودر معرض نور و اکسیژن قرار گرفتن، بعضی از فعالیت هایش را در موادغذایی در طی نگهداری آنها از دست می دهد. ازدست دادن آب سبزی ها و میوه ها به طور عمده فعالیت بیولوژیکی بتاکاروتن را کاهش می دهد. اما منجمد کردن مواد غذایی پایداری بتاکاروتن را کاهش نمی دهد. از نظر جذب، عوامل زیادی در رژیم غذایی از جمله چربی ها و پروتئین جذب بتاکاروتن را تحت تاثیر قرار می دهند. تقریبا 10 تا 50 درصد از کل بتاکاروتن مصرفی در مجرای گوارشی جذب می گردد. در دیواره روده کوچک بتاکاروتن از طریق آنزیم دی اکسیژناز به ویتامین A (رتینول) تبدیل می گردد. وقتی دریافت بتاکاروتن از رژیم غذایی زیاد می گردد، اندازه جذب آن کاهش می یابد. اگر فردی ویتامین A کافی داشته باشد، تبدیل بتاکاروتن کاهش می یابد. بنابراین، بتاکاروتن یک منبع خوب ویتامین A برای بدن به تعداد می رود. بعضی از افراد بیشتر در معرض خطر کمبود بتاکاروتن قرار دارند. برای مثال پایین بودن سطح بتاکاروتن خون در افراد سیگاری و کسانی که داروهای کاهش دهنده فشار خون و یا قرص های ضدبارداری مصرف می نمایند، گزارش شده است. بتاکاروتن اضافی به طور عمده در بافت های چربی بدن ذخیره می گردد و به طور مستمر تبدیل به ویتامین A می گردد. اما مصرف زیادتر از معمول آن می تواند موجب هایپرکاروتنوئید بگرددکه طی آن رنگ پوست به خصوص در کف دست و پاها زرد رنگ می گردد، اما این رنگ زرد پوست در زمانی که مصرف آن کاهش یافته و یا قطع می گردد، رفع می گردد.

مطالعاتی که در انسان برای ارزیابی ایمنی بتاکاروتن صورت گرفته است نشان داده است در افرادی که روزانه 50 تا80 میلی گرم بتاکاروتن مصرف می کردند، آثار مضر مشاهده نمی گردد و نتیجه گرفته شده که بتاکاروتن برای انسان یک ماده غیر سمی است. خواص آنتی اکسیدانی بتاکاروتن به اثبات رسیده است و مطالعات اپیدمیولوژیکی متعددی ارتباط کاهش خطر سرطان را با دریافت بالای بتاکاروتن نشان داده است. در صنایع غذایی بتاکاروتن به اسم رنگ خوراکی و منبع ویتامین A، به محصولات غذایی از جمله روغن های خوراکی، غلات و نوشیدنی ها اضافه می گردد. کره، مارگارین و آب میوه های صنعتی اغلب با بتاکاروتن غنی می شوند. مراجع علمی و متخصصان تغذیه و بعلاوه انستیتو ملی سرطان آمریکا گنجانیدن انواع سبزی ها و میوه ها را در برنامه غذایی روزانه برای تامین ویتامین ها و املاح به ویژه ویتامین های آنتی اکسیدان مانند بتاکاروتن قویا توصیه می نمایند.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1949

به "دانستنی های بتاکاروتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های بتاکاروتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید