طرز تهیه قورمه سبزی تبریزی؛ متفاوت و خوشمزه

به گزارش مجله دور زمین، در گزارش زیر طرز تهیه قورمه سبزی تبریزی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه قورمه سبزی تبریزی؛ متفاوت و خوشمزه

به گزارش، قورمه سبزی یک غذای اصیل آذری است که به مرور زمان این غذا در سرتاسر ایران مورد توجه قرار گرفته و در هر شهر بنابه سلیقه های متفاوت به روش مخصوص پخته میگردد.

قورمه سبزی غذای خوشمزه و پر هوادار ما ایرانیهاست، اصل این غذا آذری است، قورماق (ghormagh) نوعی سرخ کردن است که در آن از روغن استفاده نمی گردد، قورمه به گوشتی گفته می گردد که بدون روغن و با چربی خود گوشت سرخ می گردد، قدیم از این نوع گوشت خیلی در منطقه آذربایجان استفاده می شد که معروفترین آن ها شوربای قورمه و قورمه سبزی است. چون این روش سرخ کردن گوشت کمی وقت گیر و مشکل است به مرور روش طبخ گوشت قورمه سبزی فرق نموده و شده آن چیزی که امروزه باهاش قورمه سبزی پخته می گردد، قورمه سبزی در منطقه ها مختلف ایران با تغییراتی پخته می گردد و روش های طبخ آن هم فرق دارد سبزیجات و چاشنی هایی که استفاده می گردد و حتی نوع گوشت آن هم فرق می نماید. در این قسمت طرز تهیه قورمه سبزی تبریزی شرح داده شده است.

لوبیا چشم بلبلی (از لوبیای قرمز، لوبیا چیتی یا کنسرو لوبیا هم میتوانید بهره ببرید) 200 گرم

سبزی قورمه (معمولا در تبریز تنها از تره و جعفری در قورمه سبزی استفاده میگردد)

گوشت گوسفند یا گوساله نیم کیلو

2 عدد لیمو عمانی و یک قاشق آبلیمو

زعفران مایع دم نموده

نمک، فلفل، زردچوبه

رب گوجه فرنگی (معمولا بین 1 تا 2 قاشق استفاده میگردد)

آبغوره به مقدار دلخواه

گوجه فرنگی

آلو خشک

آموزش آشپزی؛ از فوت و فن های طلایی قیمه نجفی و گلت خوشمزه بادمجان و قارچ تا روش های خاص برای طعم دار کردن جوجه + تصاویر

لوبیا های چشم بلبلی احتیاجی به خیس شدن از شب قبل ندارند (اما اگر از لوبیا قرمز و یا لوبیا چیتی استفاده میکنید آن ها را از شب قبل پخت در اب جوش بریزید تا نرم شوند و حالت نیم پز به خود بگیرند) لوبیای چشم بلبلی را میتوانید همان موقع پخت بگذارید کمی بپزند و زمانی که نیمه پز شدند آن ها را داخل ظرف دیگری بریزید یعنی آبش را جدا کنید.

سبزی قورمه که شامل تره و جعفری است را بشویید، اما لازم نیست آن ها را ساطوری خورد کنید. کمی سبزی ها را ریز کنید و درون قابلمه تفت دهید. گوشت های تکه شده را جداگانه با پیاز تفت دهید. سپس سبزی ها را به آن اضافه کنید. بعد از آن لوبیا ها را هم به مواد اضافه کنید؛ و ادویه ها (فلفل و زردچوبه) همچنین آبغوره و آب لیمو و زعفران دم نموده را روی مواد بریزید و با همدیگر تفت دهید و شعله گاز را روی حرارت میانه تنظیم کنید. بعد از کمی تفت دادن رب گوجه فرنگی را هم به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد کاملا یکدست شوند. 3 لیوان آب جوش روی مواد بریزید و صبر کنید تا خورش جا بیفتد. زمانی که خورشت تقریبا آماده هست مثلا 10 دقیقه مانده به سرو غذا، میتوانید تکه های عظیم گوجه فرنگی را به خورش خود اضاف کنید و بعد از ان آلوچه خشک را هم اضاف کنید. حواستان باشد که الوچه را قبل از انداختن درون خورش حتما خیس کنید. زمانی که خورش شما لعاب دار شد و روی آن لایه ای از روغن تشکیل شد، بدانید که آماده سرو میباشد.

در پخت خورش قورمه سبزی انتخاب با شماست که غذای سالمی بپزید یا سلامت غذا را فدای زیبائی ظاهری خورش بکنید!

نگران زمان پخت همزمان گوشت و لوبیا نباشید، هرکدام که زودتر پخت وا نمی رود این مساله به خاطر وجود لیمو عمانی است همچنین اگر گوشت گوساله بهره ببرید زمان پخت آن ها تقریبا برابر است.

زعفران قابل حذف است، ولی توصیه می کنم آن را حذف نکنید، چون خورش را خوشمزه می نماید.

شما می توانید به جای پودر شنبلیله از خود شنبلیله بهره ببرید به این صورت که داخل 500 گرم سبزی این خورش حدود 100 گرم شنبلیله استفاده نموده و به همراه سایر سبزیجات سرخ کنید، اما به نظر من استفاده از پودر شنبلیه عطر خورش را بهتر می نماید، برخی ها مخصوصا آذری ها عطر شنبلیه را دوست ندارند در این صورت می گردد این سبزی را حذف کرد.

نمک را به هیچ وجه اول به خورش اضافه نکنید، چون گوشت را دیر پز می نماید.

در تبریز سبزی این خورش فقط جعفری و تره هست، اما در سایر منطقه ها گشهم و اسفناج هم اضافه می نمایند.

تبریزی ها سبزی را ساطوری نمی نمایند بلکه ریز خرد می کنیم.

می توانید از لوبیا چشم بلبلی یا لوبیا سفید هم بهره ببرید.

در بین انواع خوراک ها شاید کمتر غذایی باشد که مانند قورمه سبزی مجموعه ای کامل از تمام مواد مورد احتیاج بدن را داشته باشد.

لوبیا

مهم نیست که در این غذا از چه نوع لوبیایی استفاده می گردد، لوبیا سرشار از فیبر، کلسیم و پروتئین گیاهی است و حتی اگر کسی اهل خوردن گوشت نباشد، تمامی مواد مورداحتیاج بدنش را از این غذا دریافت می نماید.

سبزی قورمه

سبزی قورمه به طور معمول ترکیب تره، جعفری، گشهم و اندکی شنبلیله است. شنبلیله مسئول تقسیم بوی خوش و منحصربه فرد قورمه سبزی است. علاوه بر آن حاوی مقادیر زیادی آهن، فسفر و ویتامین D است و با آنکه مقدار آن در بین دیگر سبزیجات کم است، اما اثر تقویتی آن کاملا موثر است. درعین حال شنبلیله مانند یک داروی گوارشی عمل می نماید و اشتهاآور و کاهش دهنده فشارخون است. سایر سبزیجات هم در کنار شنبلیله علاوه بر تامین ویتامین ها و املاح مورد احتیاج بدن را تامین می نمایند.

لیموامانی

استفاده از لیموامانی در قورمه سبزی یکی از ابداعات بی نظیر آشپزی است. لیموامانی تازه به علت آنکه بسیار ترش است، به صورت تازه مصرف نمی گردد. به همین علت آن را خشک نموده و در غذا به کار می برند. وجود لیموامانی در قورمه سبزی کاربردی چندگانه دارد یکی آنکه عمدتا ویتامین C آن از سایر مرکبات بیشتر است، بنابراین علاوه بر طعم دهندگی، چربی غذا را کنترل نموده و بخش مهمی از مضرات گوشت قرمز را از بین می برد. از سوی دیگر لیموامانی در خورش روغن اضافه غذا را به خودش جذب می نماید. به همین علت از چاقی و جذب بیش از مقدار روغن جلوگیری می نماید، پس اگر استعداد چاقی دارید، دور خوردن لیموی خورش را خط قرمز بکشید.

منبع: ساعدنیوز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1921

به "طرز تهیه قورمه سبزی تبریزی؛ متفاوت و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قورمه سبزی تبریزی؛ متفاوت و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید