چند شایعه درباره واکسن&zwnjهای کرونا که حتما باید بدانید دروغ هستند

به گزارش مجله دور زمین، از همان روزهای اول که کرونا سروکله اش پیدا شد، بازار شایعه ها درباره پیدا شدن و حتی نوع درمان آن داغ بود.

چند شایعه درباره واکسن&zwnjهای کرونا که حتما باید بدانید دروغ هستند

فلورا کارمایکل و جک گودمن / ترجمه عاطفه مرادی

اینکه شیوع آن از آزمایشگاهی در چین عمدی بوده و درمان اش هم کاری است که ابرقدرت ها برای افزایش سلطه شان بر سایر انسان ها قرار است انجام دهند. در این گزارش، بی بی سی شایعه هایی را که درباره واکسن کرونا وجود دارد، آنالیز نموده است.

ادعای ایجاد تغییر در DNA

این روزها در شبکه های اجتماعی یک شایعه را مدام درباره واکسن ها می بینیم؛ اینکه یک واکسن، تغییراتی در DNA افراد ایجاد می نماید. بی بی سی در این باره از سه دانشمند مستقل سوال نموده است. این دانشمندان معتقدند واکسن کرونا قرار نیست تغییری در DNA شما ایجاد کند.

بعضی واکسن هایی که اکنون برای کرونا ساخته شده اند - از جمله واکسن شرکت فایزر که در انگلیس تأیید شده- از ماده ای ژنتیکی به نام RNA که در ویروس وجود دارد استفاده می نمایند. این ماده ژنتیکی نقش پیغام رسان دارد.

جفری آلموند، استاد دانشگاه آکسفورد در این بار می گوید: تزریق RNA به DNA افراد هیچ کاری ندارد.

تأثیری که این واکسن در بدن دارد این است که دستور می دهد پروتئین بیش تری در سطح ویروس کرونا فراوری گردد تا سیستم ایمنی بدن این فرصت را داشته باشد که آنتی بادی این پروتئین را فراوری کند.

این اولین مواجهه ما با این ادعا نیست که یک واکسن- و اینجا واکسن کرونا- باعث ایجاد تغییراتی در DNA می گردد. در ماه مه [اردیبهشت] فیلمی در همین رابطه در شبکه های اجتماعی منتشر شد. نوشته ها در این باره ادعا نموده اند که فناوری مورد استفاده در واکسن کرونا -یعنی همان استفاده از پیغام رسان های ژنتیکی mRNA- قبلا هرگز آزمایش یا تأیید نشده اند.

درست است که پیش از این هیچ واکسنی با استفاده از چنین فناوری ای فراوری نشده است اما مطالعات متعددی در خصوص واکسن mRNA و تأثیر آن روی انسان صورت گرفته. از زمان آغاز همه گیری کرونا هم چنین واکسنی روی ده ها هزار نفر در سراسر دنیا آزمایش شده و مراحل تأیید ایمنی دشواری را پشت سر گذاشته است.

واکسن کرونا هم مثل هر واکسن دیگری قبل از استفاده گسترده، باید تحت آنالیز های جدی ایمنی قرار گیرد. در آزمایشات بالینی فاز اول و دوم، واکسن روی تعداد کمی از داوطلبان آزمایش می گردد تا ایمن بودن آن ها و معین دوز مناسب انجام گردد.

در فاز سوم آزمایش ها، این واکسن ها روی هزاران نفر آزمایش می شوند تا میزان موثر بودن آن ها تعیین گردد. گروهی واکسن و گروه دیگری دارونما را دریافت می نمایند تا از نظر واکنش های جانبی -مثل عوارض جانبی- از نزدیک کنترل شوند. نظارت بر ایمنی پس از تأیید واکسن باز هم ادامه پیدا می نماید.

بیل گیتس و ادعای میکروچیپ

مدتی بعد ادعای جدیدی مطرح شد؛ یک تئوری توطئه. این تئوری ادعا می نماید که بیماری کرونا پوششی برای برنامه کاشت ریزتراشه های قابل ردیابی است و گفته می گردد که بیل گیتس، بنیان گذار مایکروسافت از نظریه پردازان آن است.

هیچ میکروچیپی در واکسن وجود ندارد ضمن اینکه هیچ مدرکی هم برای اثبات ادعای نسبت داده شده به بیل گیتس نیست. بنیاد بیل و ملیندا گیتس در این باره به بی بی سی گفته اند که این ادعا نادرست است.

شایعات در این باره از ماه مارس [اسفند] آغاز شد. زمانی که گیتس در مصاحبه ای گفت که بالاخره ما باید برای هر فرد گواهی دیجیتال داشته باشیم؛ گواهی ای که نشان دهد چه کسانی بهبود یافته، مورد آزمایش قرار گرفته و در نهایت چه کسانی واکسن دریافت نموده اند. او البته در این مصاحبه هیچ اشاره ای به میکروچیپ یا همان ریزتراشه ننموده است.

این مصاحبه باعث انتشار مقاله ای شد که به سرعت در شبکه های اجتماعی چرخید: بیل گیتس از کاشت میکروچیپ برای مبارزه با ویروس کرونا استفاده خواهد نمود. در این مقاله به مطالعه ای با حمایت بنیاد گیتس اشاره شده که درباره تزریق هم زمان واکسن و ماده جوهری دیگری گفته است؛ ماده ای که قرار است سوابق واکسن را در خود ذخیره کند.

با این حال [اگر چنین اتفاقی هم بیفتد] این فناوری هیچ ارتباطی به ریزتراشه ندارد و بیش تر شبیه یک خالکوبی نامرئی است. آنا جاکلنک، دانشمندی که در این مطالعه مشارکت داشته در این باره می گوید: این برنامه که هنوز قابلیت اجرایی شدن ندارد، اجازه ردیابی افراد و ورود اطلاعات شخصی به پایگاه داده را نمی دهد.

بنیان گذار میلیاردر مایکروسافت طی همه گیری کرونا، نامش در شایعات دروغین زیادی مطرح شده است. او احتمالا به دلیل کارهای خیرخواستاره اش در بهداشت عمومی و فراوری واکسن مورد هدف قرار گرفته است.

با این حال در صورتی که شواهد چندانی وجود ندارد، در ماه مِی [اردیبهشت] نظرسنجی YouGov از 1640 نفر، نشان داد که 28درصد از آمریکایی ها معتقدند بیل گیتس می خواهد از واکسن کرونا برای کاشت ریزتراشه ها در افراد استفاده کند. این درصد در میان جمهوری خواستار بیش تر و 44 درصد بوده است.

ادعاها درباره بافت جنینی

ادعای دیگری که درباره این واکسن ها گفته شده این است که آن ها حاوی بافت ریه جنین سقط شده هستند. این ادعا غلط است.

مایکل هد از دانشگاه ساوت هامپتون می گوید: هیچ سلول جنینی در هیچ مرحله ای از فراوری واکسن استفاده نشده است. در همین رابطه فیلمی در یکی از عظیم ترین صفحات مخالف واکسن کرونا در فیس بوک منتشر شد که در آن به مطالعه ای اشاره شده که شواهدی علیه واکسن دانشگاه آکسفورد را ارائه می دهد. اما تفسیر راوی در این فیلم اشتباه است چرا که در این مطالعه نحوه واکنش واکسن هنگام ورود به سلول های انسانی در آزمایشگاه مورد آنالیز قرار گرفته است.

این سردرگمی ها ممکن است ناشی از این باشد که در فرایند فراوری واکسن از سلول های رشدیافته در آزمایشگاه استفاده می نمایند؛ سلول هایی که از سلول های جنینی گرفته می شوند و در هر صورت نابود می شدند. این تکنیک از دهه 1960 رایج شده و مسئله این است که تا به امروز هیچ جنینی برای اهداف چنین تحقیقاتی سقط نشده است.

دیوید متیوس از دانشگاه بریستول شرح می دهد که بسیاری از واکسن ها به این روش ساخته می شوند و این سلول ها [سلول های جنینی] در بالاترین استاندارد موجود از واکسن جدا می شوند.

فراورینمایندگان واکسن دانشگاه آکسفورد می گویند که آن ها با سلول های شبیه سازی شده کار می نمایند اما این سلول ها خود سلول های نوزادان سقط شده نیستند.

سلول ها مانند یک کارخانه کار می نمایند تا یک نوع بسیار ضعیف شده ویروس را فراوری نمایند؛ سلولی که قرار است در نهایت کارکرد واکسن را داشته باشد. اما حتی اگر ویروس ضعیف شده با استفاده از این سلول های شبیه سازی شده ایجاد گردد، این ماده سلولی با خالص سازی ویروس و استفاده نشدن در واکسن از بین می رود.

ادعاها درباره میزان بهبودی

در شبکه های اجتماعی، سوال دیگری وجود دارد و آن این است که چرا با وجود احتمال بسیار پایین مرگ ناشی از کرونا، ما به واکسن احتیاج داریم.

حرف مشترک بسیاری از مخالفان واکسیناسیون این است که میزان بهبودی کرونا 99.97درصد اعلام شده و به این ترتیب اینکه کرونا بگیریم بهتر از آن است که واکسن بزنیم.

برای آغاز [تحلیل این ادعا]، رقمی که این افراد درباره میزان بهبودی کرونایی ها می گویند، درست نیست. جیسون اوک، آمارگر دانشگاه آکسفورد می گوید، حدود 99 درصد از افراد مبتلا به کرونا از آن جان سالم به در می برند.

بنابراین حدود 100 نفر از 10هزار نفر مبتلا جان شان را در مقابل کرونا از دست می دهند- بسیار بالاتر از سه در 10 هزار نفری که مخالفان واکسیناسیون می گویند. با این حال اوک در این باره اضافه می نماید که در همه موارد، خطرات کرونا به سن بیمار و نه طول شیوع آن بستگی دارد.

موضوع فقط بقا نیست؛ به ازای هر فردی که می میرد دیگرانی هستند که درگیر کرونا و مراقبت های سخت پزشکی هستند و گروه دیگری که تا مدت ها از عوارض کرونا رنج می برند.

واکسن می تواند به کادر درمان که بیش از همه در معرض کرونا قرار دارند و با منابع محدود بیمارستانی برای درمان بیماران کوشش می نمایند، یاری کند.

لیام اسمیت، استاد دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن می گوید، تمرکز بر میزان مرگ ومیر کلی یا تقلیل دادن واکسیناسیون به یک رفتار فردی، فرصت واکسیناسیون را از ما می گیرد. او می گوید باید به واکسیناسیون به عنوان کوششی جمعی برای محافظت از یکدیگر نگاه کنید: در انگلیس، بدترین قسمت همه گیری و دلیل اصلی قرنطینه، خستگی بیش از حد کادر درمان است. گروه های آسیب پذیر مانند افراد مسن و بیمار در مراکز بهداشتی هم در صورت ابتلا به کرونا در معرض خطر بیش تری قرار دارند.

آنچه خواندید ترجمه ای بود از مطلبی که با تعیینات زیر در تاریخ 2 دسامبر 2020 در وب سایت بی.بی.سی منتشر شده است:

Vaccine rumours debunked: Microchips, ‘altered DNA and more

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1524

به "چند شایعه درباره واکسن&zwnjهای کرونا که حتما باید بدانید دروغ هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند شایعه درباره واکسن&zwnjهای کرونا که حتما باید بدانید دروغ هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید