واکسن هندی کرونا همه را غافلگیر کرد

به گزارش مجله دور زمین، در روز هایی که فراوری واکسن کرونا و زمان رسیدن آن به همه کشور های دنیا، داغ ترین اخبار و بحث های مردم دنیا است، اما موفقیت آمیز بودن واکسن هندی کرونا و فراوری انبوه و عرضه آن در سراسر دنیا خبری است که در چند روز گذشته همه را غافلگیر نموده است.

واکسن هندی کرونا همه را غافلگیر کرد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور بمبئی ما را تجربه کنید.

در روز های اخیر خبر های خوبی از واکسن هندی کرونا در جهان منتشرشده که امید ها را برای درمان بیماری کرونا تا حد بالایی افزایش داده است. هند یکی از عظیم ترین مراکز ساخت واکسن در جهان است که بیشتر واکسن های موجود در جهان فراوری همین کشور است. این واکسن همان واکسن آکسفورد خواهد بود که در انستیتو سرم هند در حال فراوری است و کشور ما نیز 20 میلیون دوز از آن را خریده است.

برخلاف واکسن کشور های چین و روسیه که با شایعات و ابهامات زیادی همراه بود، اما به گفته بیشتر پژوهشگران و دانشمندان، این واکسن هندی کرونا است (همان واکسن آکسفورد)، که این روز ها اخبار مربوط به آن در صدر خبر رسانه های بین المللی قرار گرفته است. طبق اطلاعات منتشرشده، می توان بالای 70 درصد به اثربخشی این واکسن اطمینان داشت.

با توجه به اینکه چین اولین کشور پیش قدم در فراوری واکسن کرونا بود، و روسیه نیز رونمایی از واکسن خود را با ابهامات و خبر های ضدونقیضی که پیرامون بی خطر بودن آن منتشر شد، زودتر از موعد تعیین شده و مراحل بالینی شروع کرد، اما بالاخره این واکسن هندی کرونا است که این روز ها خبر های خوبی از آن در جهان منتشر می گردد.

این واکسن که چند هفته گذشته به دلایلی تحقیقات آن متوقف شده بود، اکنون در حال فراوری انبوه است که می توان امیدوار بود تا خاتمه پاییز و اوایل زمستان بتوان در سراسر جهان از آن استفاده کرد. میزان کار آیی این واکسن بالای 70 درصد اعلام شده و تحقیقات آن نیز توسط شرکت سازنده آن منتشرشده است. این واکسن به تأیید سازمان بهداشت جهانی رسیده و اکنون در انستیتو سرم هند در حال فراوری انبوه است.

این روز ها خبر پیروزیت آمیز بودن واکسن کرونا در رسانه های معتبر بین المللی حسابی خبرساز شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده این واکسن امید های اصلی برای مهار و خاتمه کرونا در جهان را افزایش داده است. این واکسن که همان واکسن آکسفورد است قرار است در عظیم ترین شرکت داروسازی هند به نام انستیتو سرم فراوری گردد.

آیا واکسن هندی کرونا امنیت دارد؟

قطعاً هند یکی از معتبرترین کشور های فراوری دارو و واکسن در جهان است که انستیتو سرم آن نیز یک شرکت پیروز و معتبر در این زمینه به شمار می رود. به تازگی دارا پونواولا رئیس انستیتو سرم اعلام نموده که احتمالاً واکس کرونا (واکسن آکسفورد) تا خاتمه ماه سپتامبر میلادی (9 مهرماه) باقیمتی حدود 13 دلار به بازار عرضه کند. البته نباید منتظر بود که این واکسن در این تاریخ به ایران بیاید، چراکه ابتدا باید در انگلستان و شهفرایندان همان کشور استفاده گردد.

شرکت سرم یکی از عظیم ترین شرکت های فراوریکننده واکسن در جهان است که در حال همکاری با دانشمندان آمریکایی و انگلیسی برای فراوری واکسن کرونا است. این واکسن به تأیید سازمان جهانی بهداشت رسیده و اطلاعات آن نیز به صورت شفاف در مجلات معتبر منتشرشده است. پس واکسن هندی کرونا می تواند امنیت خاطر را برای استفاده کنندگان ایجاد نماید. این واکسن هم چنین قیمت مناسبی نسبت به سایر واکسن های کشور های مختلف داردکه این امر نیز می تواند در انتخاب آن تأثیرگذار باشد.

اگرچه قیمت این واکسن ارزان است، اما از کیفیت مطلوبی برخوردار است چراکه همان طور که اشاره کردیم این واکسن نظارت و تأییدیه نهاد های مطرح علمی جهان را به دست آورده است. برخلاف واکسن روسی که با ابهامات زیادی همراه است و واکسن چینی که هنوز در مرحله بالینی خود است، این واکسن می تواند گزینه مناسبی برای انتخاب و تزریق باشد.

گفته می گردد که آمریکا 100 میلیون دوز از واکسن آکسفورد هندی را پیش خرید نموده است. کشور ما نیز به تازگی 20 میلیون دوز از این واکسن را پیش خرید نموده است. اما زمان رسیدن آن هنوز تعیین نیست.

بیشتر دانشمندان زمان تقریبی ساخت واکسن برای مردم کل جهان را حدود 2 تا 18 ماه تخمین زده اند، این در حالی است که به اعتقاد همین دانشمندان ایمنی نسبی واکسن نیز می تواند تا حدود زیادی در جلوگیری فرایند صعودی این بیماری مؤثر باشد.

سرمایه گذاری کشور های مختلف برای واکسن کرونا

هم اکنون در جهان حدود 220 پروژه واکسن کوید 19 در حال اجرا است که بعضی از آن ها به فاز سوم و نهایی خود رسیده اند. کشور های زیادی در این زمینه سرمایه گذاری نموده اند که ازاین بین آلمان با اختصاص بودجه 885 میلیون دلاری برای سه شرکت داروسازی خود اختصاص داده است. گفته می گردد اولین واکسن این کشور تا سال 2021 آماده خواهد شد.

چین نیز برای ساخت واکسن بودجه ای چند صد میلیارد دلاری در نظر گرفته است. در حال حاضر چندین واکسن چینی در مراحل خاتمهی خود هستند. پیش بینی می گردد برای سال آینده بتواند تا یک میلیون دوز از واکسن های خود را به فراوری و به بازار عرضه کند.

در این میان کشور انگلستان نیز 84 میلیون پوند بودجه برای فراوری واکسن اختصاص داده که از این مبلغ 5/65 میلیون پوند برای فراوری واکسن آکسفورد اختصاص داده شده است. این مبلغ قابل توجهی خواهد بود که در پیروزیت این واکسن نیز نقش مهمی داشته است.

پس ازآن آمریکا نیز با اختصاص 9 میلیارد دلار بودجه فراوری واکسن، و 5/2 میلیارد بودجه ذخیره سازی ویال و سرنگ برای تزریق واکسن، در فراوری واکسن گام برداشته است.

کشور های ایتالیا با بودجه 5 میلیون یورویی، ایران، روسیه، استرالیا و بعضی کشور های دیگر نیز درزمینه فراوری واکسن کرونا سرمایه گذاری نموده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1318

به "واکسن هندی کرونا همه را غافلگیر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن هندی کرونا همه را غافلگیر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید