پیش بینی اقلیم آینده ایران ، میانگین بارش : کم، بارش های سیل آسا: زیاد ، هشدار درباره بارش های خسارت بار

به گزارش مجله دور زمین، سرپرست پژوهشکده اقلیم شناسی ضمن تشریح علت بارش های سیل آسا در خوزستان، گفت: اقلیم کشور در آینده به سویی حرکت خواهد نمود که میانگین بارش ها کم اما بارش های سیل آسا بیشتر خواهد شد.

پیش بینی اقلیم آینده ایران ، میانگین بارش : کم، بارش های سیل آسا: زیاد ، هشدار درباره بارش های خسارت بار

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، استان خشک و کم بارشی مانند خوزستان از ابتدای سال تا به امروز دو بارش شدید و سیل آسا را تجربه نموده است که در نوع خود کم سابقه بود. از سوی دیگر در شهرهای دیگر کشور از جمله تهران طی سال جاری شاهد بارش هایی بودیم که در مدت زمانی کوتاه به سیلاب تبدیل می شدند. سازمان هواشناسی کشور پیش از این اعلام نموده بود که پدیده های این چنینی، پدیده های حدی هستند اما سوال اینجا است که این پدیده ها چقدر با تغییر اقلیم در ارتباط هستند و از سوی دیگر در اقلیم خوزستان چه تغییراتی اتفاق افتاده که دو سیل مخاطره آمیز را ابتدای سال تا به امروز تجربه نموده است؟

ایمان باباییان، سرپرست پژوهشکده اقلیم شناسی در این باره اظهار کرد: رخدادهای حدی را به شرطی می توان به تغییر اقلیم ربط داد که به دفعات زیاد تکرار شوند. صرفا با یک یا دو رخداد حدی نمی توان گفت که تغییر اقلیم اتفاق افتاده است بنابراین می توان گفت که عامل رخداد حدی نمی تواند تغییر اقلیم باشد اما تغییر اقلیم می تواند این رخدادها را تشدید کند.

باباییان با اشاره به آنالیز سیل ابتدای سال کشور در پژوهشکده اقلیم شناسی، توضیح داد: علت بارش های سیل آسا در اواخر اسفند و ابتدای فروردین ماه شکستگی جت قطبی یا رودبادرها بود. این جت ها در سطوح بالاتر از سطوح میانی جوی هستند و یکی از دلایلی که ابتدای سال بارش سنگینی در خوزستان داشتیم شکستگی رودبار قطبی بود. رودبار یا جت قطبی در نقطه ای رخ می دهد که بیشترین تغییرات دمایی را در سطوح بالایی جو داشته باشیم و در سطوح بالا بیشترین تغییرات دمایی نزدیک قطب است.

سرپرست پژوهشکده اقلیم شناسی ادامه داد: سرعت گرم شدن قطب بر اثر گرمایش جهانی دو برابر عرض های پایین تر است. سرعت گرم شدن قطب، آشفته شدن جت ها را به دنبال دارد و در پی آن هوای سرد قطبی به عرض های جنوبی حرکت می نماید. در فروردین ماه سال جاری این جت قطبی در آستانه ورود به اروپا شکسته و قسمتی از آن از مرکز اقیانوس اطلس وارد شبه جزیره عربستان و خلیج فارس شد. این جت مجددا روی خلیج فارس دچار شکستگی شد که این شکستگی بارش های شدیدی را به دنبال داشت.

به گفته وی، انتظار می رود که اقلیم کشور در آینده به سویی حرکت کند که میانگین بارش ها در مجموع بر اثر پدیده گرمایش جهانی کم گردد اما بارش های سیل آسا و سنگین بیشتر گردد که در نتیجه آن خسارت های بیشتری در پی این بارش ها وارد خواهد شد.

باباییان با بیان اینکه این موضوع در بخش های جنوبی کشور از جمله استان های بوشهر، خوزستان و هرمزگان مشهودتر خواهد بود، توضیح داد: حتی طوفان های دریایی نیز در آینده بیشتر خواهد شد چون دمای اقیانوس آرام شمالی در حال گرم شدن است و این شرایط سبب می گردد که رطوبت بیشتری وارد جو گردد.

سرپرست پژوهشکده اقلیم شناسی در خاتمه گفت: در مجموع گرمایش جهانی سبب افزایش بارش می گردد اما در اقلیم منطقه غرب آسیا این پدیده برعکس است بنابراین در منطقه ما هر چه هوا گرمتر گردد بارش کمتر خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 792

به "پیش بینی اقلیم آینده ایران ، میانگین بارش : کم، بارش های سیل آسا: زیاد ، هشدار درباره بارش های خسارت بار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی اقلیم آینده ایران ، میانگین بارش : کم، بارش های سیل آسا: زیاد ، هشدار درباره بارش های خسارت بار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید