به آواز قطب جنوب گوش دهید!

به گزارش مجله دور زمین، آواز قطب جنوب

باورتان می شود که قطب جنوب هم می تواند که آواز بخواند؟ بله درست خوانید! پژوهشگران به تازگی کشف کرده اند که قطب جنوب آواز می خواند. در داستان های اساطیری و افسانه ای علی الخصوص در قسمت قاره اروپا و قاره آمریکا بسیار آمده است که زمین آوار می خواند یا مادر طبیعت با مخلوقات زمین حرف می زند اما به هر حال همه به چشم یک داستان افسانه ای به آن نگاه می کنند و آن ها را زیاد جدی نمی گرفتند تا این که علم ثابت کرد که این داستان ها و افسانه ها به احتمال زیاد بر اساس یک پدیده کاملا واقعی بوده اند! آواز قطب جنوب یکی از جالب ترین پدیده هایی است که داشنمندانی که علی الخصوص به قطب جنوب علاقه دارند، به تازگی آن را کشف کرده اند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، بررسی کنیم تا ببینیم که ماجرا و داستان آواز قطب جنوب از چه قرار است.

به آواز قطب جنوب گوش دهید!

شاید حتی به مقدار انگشتان یک دست هم نباشد تعداد روزهایی که در سر تیتر تمامی خبرگزاری های بزرگ و کوچک این خبر قرار گرفته است که: دانشمندان کشف کرده اند که قطب جنوب آواز می خواند! در واقع پدیده آواز قطب جنوب امروزه یکی از سر تیتر خبرهایی است که ما می توانیم همه جا ببینیم.

اگر بعضی از شما مخطبانی که این مطلب را می خوانید، از شنیدن این خبر تعجب نکنید؛ حق دارید زیرا از دسته این کشف ها بسیار صورت می گیرد اما این که بفهمیم که صدای آوازی از زمین و آن هم از قفطب جنوب شنیده شده است، خبری است عجیب و متحیر نماینده.

به هر حال باید شما این را بدانید که پژوهشگران در مطالعه لایه های یخی که در قطب جنوب وجود دارد، با استفاده از ابزار فوق پیشرفته خود توانسته اند تا امواجی را ضبط نمایند که تمامی صداها را به چالش بکشند. امواج ضبط شده از این یخ ها، صداهایی را ضبط کرده است که وزش باد بر روی سطح برف تولید می نماید.

بگذارید همین جا توضیحاتمان را نگه داریم، آواز قطب جنوب دقیقا همین صدای باد و برف نیست بلکه اگر در ادامه با ما باشید خواهید خواند که دانشمندان با برسی این امواج بر روی دستگاه صدابردای و همچنین در ابعاد و زوایا های مختلف به این نتیجه رسیدند که این صدا در واقع صدایی بسیار عجیب است که بیشتر شبیه به موسیقی متن فیلم های ترسناک است.

دقیقا به همان مقدار وهمناک و ترس آور! آن ها برای این که مقدار وقوع احتمالی این صداها را بررسی نمایند، چندین بار و با ضریب های آزمایشی متفاوتی امتحان کردند و تقریبا باز هم به همان نتیجه ای رسیدند که برای بار اول به آن نائل آمده بودند.

به نظر نباید مسئله قطب جنوب را به همین راحتی به حال خود گذاشت. برای این که هم بیشتر با قطب جنوب آشنا شوید و هم به ابعاد مهم کشف آواز قطب جنوبوذعلا پی ببرید، بیایید تا کمی بیشتر قطب جنوب را به شما معرفی نماییم.

قطب جنوب به یکی از دو نقطه ای گفته می شود که خط وصل نماینده آن با حول محور زمین منطبق و یکسان است. قطب جنوب خود دارای چهار نقطه فرق دارد که عبارتند از قطب جنوب جغرافیایی، قطب جنوب مغناطیسی، قطب جنوب ژئومغناطیسی و قطب جنوب دسترس ناپذیر.

قطب جنوب در سال 1820 میلادی برای اولین بار از طریق یک کاوشگر روسی کشف شده است وآن قدر اهمیتش زیاد است که حتی همین حالا هم کشورهای زیادی تلاش می نمایند تا بخشی از این سرزمین یخی را به مالکیت خود در آورند. در این میان تنها کشور شیلی توانسته است تا یک منطقه غیر نظامی در قطب جنوب داشته باشد و در آن یک مدرسه، بیمارستان، مسافر خانه، اداره پست، اینترنت، تلویزیون و پوشش تلفن همراه را تحت پوشش خود دایر نماید.

این را باید بدانید که قطب جنوب به خاطر دمای پایین تر معمولا پدیده دگردیسی زمین اتفاق نمی افتد. این یعنی این که تغییر شکلی در یخ ها نخواهید دید. اما خب طبق نظر متخصصان بعید نیست که گرمای زمین روی این منطقه هم تاثیر گذاشته باشد و کم کم یخ ها را ذوب کند.

البته در این وسط، کشور آرژانتین ادعا می کند که 965 هزار 597 کیلومتر مربع از مساحت قطب جنوب یعنی جایی که بشر از سال 1904 میلادی در آن حضور یافته، متعلق به این کشور است.

البته این نکته درباره سفر به قطب جنوب گفتنی است که کسانی که می خواهد در این قاره باشند و یا به آن مسافرت نمایند باید بدانند که، شما تا زمانی که دندان عقل خود را نکشید و آپاندیس خود را نیز بیرون نیاورید، نمی توانید تحت هیچ شرایطی در قطب جنوب کار و یا حتی زندگی کنید.

با این حال باید بدانید که یک معاهده از طریق 38 کشور به امضا رسیده است که طبق آن فعالیت هایی از قبیل تحرکات نظامی، استخراج مواد معدنی، انفجارات هسته ای و همچنین جمع آوری زباله های هسته ای در قطب جنوب ممنوع اعلام شده است و با این حال آواز قطب جنوب به گوش دانشمندان رسیده است.

به هر حال قطب جنوب و آواز عجیبش، یکی از تکه های عادی از زمین نیستند و باید بدانید که سردترین مکان روی زمین در بالای خط الراس در قطب جنوب قرار گرفته است که دمای آن به 93/2ـ درجه سانتی گراد نیز می رسد و در نقطه مقابل آن، گرم ترین دمایی که تا به الان در قطب جنوب به ثبت رسیده است، نزدیک به 15 درجه سانتی گراد بوده است.

باورتان می شود که تا به الان از این منطقه سرد که به تازگی آواز قطب جنوب هم از آن شنیده شده است، از دقیقا حدود 2 میلیون سال قبل، نه بارانی باریده است و نه برفی؟ و یا حتی یخ لایه های قطب جنوب حداقل از 40 میلیون سال قبل تا به الان در این منطقه وجود داشته اند؟

البته با این شرایط عجیب هم نیست که به شما بگوییم که قطب جنوب تنها قاره ای است که هیچ خزنده ای در آن زندگی نمی کند زیرا یارای زندگی کردن را نخواهد داشت اما به طور مثال این قاره برای حیواناتی همچون پنگوئن می باشد و باز هم در مقابل آن در قطب جنوب هیچ خرس قطبی زندگی نمی کند و این خرس های سفید و با زمره تنها در قطب شمال یافت می شوند.

از جمله نکات جالبی که درباره قطب جنوب وجود دارد این است که قطب جنوب تنها قاره ای است که منطقه زمانی ندارد. می دانستید آیا که از سال 1994میلادی بر اساس قانون، وجود سگ های هاسکی در قطب جنوب ممنوع اعلام شده است.

شاید باورتان نشود اما در همین مدت کمی که دانشندان آواز قطب جنوب را کشف کرده اند هستند تا عده ای که بگویند، که ذوب شدن یخ ها در قطب جنوب، باعث به وجود آمدن تغییر کوچکی در گرانش منطقه قطب جنوب شده است و همین باعث شده است تا آواز قطب جنوب به گوش ما انسان ها برسد.

بیایید تا بیشتر به آواز قطب جنوب بپردازیم. جالب است بدانید که فرکانس صدای این آواز آن قدر کمتز 1000 مگا هرتز است که بی شک باید بگوییم که اگر شما هم از دسته افرادی هستید که دوست دارید تا این آواز را بشنوید باید بدانید که این صدا پائین تر از آن است که گوش انسان به طور طبیعی آن را بشنود پس به خودتان زحمتی ندهید.

و اما در این میان نکته جالب که وجود دارد این است که یکی از ژئوفیزیست های هیئت تحقیقی که بر روی قطب جنوب کار می کرده است، آواز قطب جنوب را به نواختن ممتد و دائمی فلوت بر روی سطح یخ تشبیه کرده است.

البته با این که این پدیده به شدت عجیب و جالب است اما باید به شما بگوییم که تنها پدیده خارق العاده این قسمت از کره زمین نبوده است. به طور مثال، جنوبی ترین آتشفشان فعال زمین در قطب جنوب قرار گرفته است که هنگام فوران کردن از آن کریستال خارج می شود!

اگر روزی خواستید همچون عبدالله امیدوار در سال 1345 و یا چندین ایرانی دیگر به این منطقه سفر کنید، بد نیست تا این نکته را بدانید که این آتشفشان در نزدیکی مرکز تحقیقات آمریکا قرار گرفته است.

البته به جز آواز قطب جنوب یک آبشار وجود دارد که آب آن مانند خون به رنگ قرمز می باشد. واقعیت این است که اگر بخواهیم از قطب جنوب بگوییم، موارد گوناگون تمامی ندارد و بسیار بسیار هم گوناگون و متنوع است اما به نظر می آید که آواز قطب جنوب از تمام این مسائل عجیب تر و جالب تر است.

قضیه آواز قطب جنوب به همین ها پایان پیدا نمی نماید زیرا از جمله دیگر نتایجی که پژوهشگران به آن دست پیدا کرده اند این است که آن ها بر این نظر هستند که مطالعه صدای لایه های یخ قطب جنوب از دور می تواند به آن ها در زمینه شناسایی و مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک های شایانی را بکند.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2162

به "به آواز قطب جنوب گوش دهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به آواز قطب جنوب گوش دهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید