نت نویسی ترانه های سنگبر، موسیقی هرمزگان را جهانی می نماید

به گزارش مجله دور زمین، صالح سنگبر مردی بزرگ بود که با تمام مهربانی ها و خدماتش به ورزش، فرهنگ و اجتماع هرمزگان رنگ اعتنای روزگار را به خود ندید. زندگی صالح پر از فراز و فرود است.

نت نویسی ترانه های سنگبر، موسیقی هرمزگان را جهانی می نماید

به گزارش خبرنگاران، انگار روزگار به عمد نسبت به او این همه سختی روا می داشت. تنها و بریده در شهریوری گرم و سوزان به انزوای هتل اطلس پناه می آورد تا با خود درنگی داشته باشد، بی تردید فکر خلاص از زندگی، فکری نیست که در ثانیه و آنی به ذهن آدم برسد بلکه باید با آن زیسته باشی تا در فشاری دوباره به سویش بروی!

مرگ سوژه اش را انتخاب نموده است. بالاخره هیولای مرگ بر قربانی اش چنگ می اندازد، صالح پلان به پلان مرگش را طراحی نموده بود. نامه به دادستان وقت بندرعباس می نویسد، باجناقش را وصی خود قرار می دهد، در نامه ای با عنوان نامه ای به هیچ کس گلایه و شکوائیه فراوانی از روزگار دارد، از همگان حلالیت می طلبد، شوکران سکرآوری می نوشد! دست بر سینه می گذارد و پاهایش را نیز روی هم قرار می دهد و پرشتاب فرشته مرگ را در آغوش می کشد ... حکایت غریبی است، آس های هنر و فرهنگ هرمزگان با مرگی خودخواسته از جهان رفته اند!

ابراهیم منصفی،حسن کرمی، صالح سنگبر، رحمت الله عباسی دمشهری، محمدحسن جمشیدی و به روایتی ناصر عبداللهی؛ به هرحال صالح سنگبر در بین ما نیست و دریغ و درد که صالح سال ها در بین ما بود قدر شناسانه با او برخورد نکردیم.

به همت جمعی از فعالین فرهنگی و هنری استان هرمزگان و در رأس آن ها منصور نعیمی پس از دوازده سال از نبود زنده یاد صالح سنگبر در میان ما، نخستین یادواره این هنرمند و ورزشکار نامی هرمزگان با حضور جمعی از مسئولان و دوستدارانش در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار گردید.

نت نویسی ترانه های سنگبر، موسیقی هرمزگان را جهانی می نماید

یک فعال عرصه فرهنگ و هنر استان هرمزگان گفت: اگر خوانندگان به سراغ نت نویسی ترانه های زنده یاد سنگبر بروند، ترانه های صالح سنگبر و موسیقی هرمزگان با درخشش جهانی همراه خواهد شد.

منصور نعیمی در گفت وگو با خبرنگاران، اضافه نمود: برخی از چهره ها به صورت تابو درآمده و مسئولان امر نمی دانم برچه اصلی نمی خواهند به برگزاری یادواره ها و گرامیداشت آن ها تن دهند.

وی با بیان اینکه ازآنجایی که مسئولان معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد با توجه به شناختی که از بنده به عنوان طراح این یادواره داشتند، با برگزاری آن موافقت کردند، توضیح داد: خدا را شاکرم این یادواره برگزار و بدون هیچ اتفاق حاشیه ای برگزار و تابوشکنی شد.

نعیمی با اشاره به اینکه افرادی همچون زنده یاد سنگبر نباید پشت پرده بمانند و باید به همگان و نسل های آتی معرفی شوند، افزود: با وجود تمام نواقص ازجمله دیر شروع شدن مراسم، نتیجه لازم را گرفتیم و زحمات تمامی دوستان سبب شد مراسمی درخور شأن با کوشش یک هفته ای برگزارنمایندگان به اجرا درآید.

این فعال عرصه فرهنگ و هنر استان هرمزگان با بیان این که زنده یاد سنگبر عمدتاً در بخش ترانه کار نموده است، اعلام کرد: ترانه گنوغ برگ برنده ای برای زنده یاد ناصر عبداللهی بود و سبب پیشرفت این خواننده شد و بسیاری از ترانه های صالح سنگبر امکان نت نویسی دارد و باید خوانندگان به سراغ آن ها بروند.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد ترانه های صالح سنگبر و موسیقی هرمزگان با درخشش جهانی همراه خواهد شد.

دلبستگی به گویش و زبان بندری، سنگبر را جاودانه کرد

یک فعال رسانه ای در حوزه فرهنگ و هنر گفت: امروز صالح در میان ما نیست اما میراث ارزشمند او یادتن و کغاربا ما است، باشد که سنگبرهای زنده را دریابیم تا حسرتی دیگر بر دلمان نماند.

عباس رفیعی در گفت وگو با خبرنگاران، اضافه نمود: وجود صالح برای سیاست پیشگانی که پلکان ترقی شان گردیده بود و در میتینگ های سیاسی انتخاباتی شان تمام قد شعر می خواند و خوش بینانه از اصلاحات دفاع می کرد پشیزی ارزش نداشت نه کمکی، نه سفارشی، به روایت خود صالح در وصیت نامه اش، دوستان و نزدیکانش همیشه شرمسار عهد و عیال و خانواده بود و در چنبره افعی معشیت گرفتار، حکایت درخواست وام از بانک که در قالب شعری گزنده در کتاب به یادگار مانده اش کغار آمده است، مؤید همین موضوع است.

وی با بیان اینکه کتابی که یکی از دو یادگار سنگبر است و حکایت عجیب چاپ آن توسط یکی از همین سیاست پیشگان از زبان محمد مذنبیوصی مرحوم صالح سنگبر شنیدنی است، اظهار کرد: کتابی که با صرف هزینه زیاد به خاطر منفعت طلبی کاسب کارانه با اغلاط املائی و اشتباهات فاحش به چاپ رسید، کتابی که باید خمیر می شد، فرد مدعی فرهنگ از پس دادن پول چاپ کتاب کغار استنکاف می نماید و خرج مضاعفی بر روی دست محمد مذنبی که به صالح قول چاپ کغار داده بود، می گذارد.

رفیعی با اشاره به اینکه به هرحال همت بلند مذنبی سبب شد کتاب در فرصت بعدی به نحو آبرومندانه ای چاپ و عرضه گردد، اظهار داشت: به شخصه اولین بار نام صالح سنگبر را در سال هفتادوچهار شنیدم، وقتی ترانه معروف گنوغ از حنجره طلایی ناصر عبداللهی خارج شد، ترانه ای فوق العاده قوی و تأثیرگذار که در همه جا شنیده می شد. استفاده از کلمات زیبا، بزنگاه های تأثیرگذار که با زبانی فصیح ادا می شد، برگیرائی ترانه می اضافه نمود.

وی ادامه داد: همه محافل موسیقیایی از تولد شاعر ترانه سرای با استعدادی صحبت می کردند که گرچه تازه وارد است اما جهانی ترانه سرایی و وسعت واژگانی بی نظیری دارد که می تواند در قالب کلمات وزین و نغز جملاتی دلنشین به گویش مردمان دردمند و پاکباز جنوب بگوید.

این فعال رسانه ای افزود: صالح در آن سال ها در اجراهای مختلف ناصر حتی در روستاها هم دیده می شد. دو زوج هنری که می توانستند سال ها مکمل هم باشند با اختلاف کوچکی ارتباطشان از هم گسسته شد.

رفیعی با بیان این که زنده یاد سنگبر در سال های ابتدائی دهه هشتاد در نشریاتی چون ندای هرمزگان، گامرون و ارمغان بندر به مدیرمسئولیعظیم دادرس هم حضوری فعال داشت، اظهار کرد: دلبستگی به گویش و زبان بندری سبب شد صالح ستونی را به گویش بندری داشته باشد و با این زبان (وی بندری را زبان می دانستند) که تا آن موقع رسمی کتابت نگردیده بود، بنویسد. سنگبر بی شک پس از نصرک و رامی که کوشش شایسته ای در مطرح کردن و فخامت دادن به زبان و ادبیات بندری داشتند، نامی جاوید در عرضه ادبیات این سامان خواهد بود.

وی اعلام کرد: یادتن منظومه ای بلند در حسرت بندر نوستالژیک است. بندری که چهره اش در رهگذر تحول در حال دگرگونی بود. بندری که فقط به بندری ها تعلق داشت! انتشار این کتاب با جلد و کاغذی کاهی که بوی قدیم پسندی می داد چنان مورد استقبال هرمزگانی ها نهاده شد که هر خانواده اصیل بندری یک نسخه چون زبوری در خانه داشت.

رفیعی در سرانجام گفت: امروز صالح در میان ما نیست اما میراث ارزشمند او یادتن و کغاربا ما است، باشد که سنگبرهای زنده را دریابیم تا حسرتی دیگر بر دلمان نماند.

حرکات با توپ صالح سنگبر در فوتبال امروز به تکامل رسید

یکی از دوستان زنده یاد سنگبر گفت: زنده یاد سنگبر به عنوان اسطوره ورزش ملی و استان پدری مهربان بود و زندگی خوبی داشت و درگذشتش نا به هنجار بود.

غلام توسلی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این که زنده یاد سنگبر به نوعی بنیان گذار تیم ملوان نیروی دریایی در کشورمان است، توضیح داد: حرکات با توپ صالح سنگبر در فوتبال، امروزه در فن مربیگری جهان به تکامل رسیده و حرکاتش در گذشته مشابه گارینشاه برزیلی بود و در قهرمانی کشور در اهواز چنان درخششی داشت که روزنامه کیهان ورزشی به ستایش از سنگبر پرداخت.

وی ادامه داد: طبق گفته نزدیکان و خود زنده یاد سنگبر، وی به قطر سفر کرد و پس از مدتی در زمین فوتبال مشغول بازی تمرینی شد اما کسی تحویلش نگرفت تا اینکه یک روز مربی یمنی حاضر در زمین دو تیم را به زمین فرستاد تا بازی نمایند و سنگبر در بیرون زمین روپایی می زد که مربی یمنی صدایش زد که به زمین برو و سپس وارد زمین شد و با دریبل های پیاپی گل های زیادی به ثمر رساند، سپس آن ها خواهانش شدند و وی عضو باشگاهی قطر شد و مدتی در قطر بازی کرد.

توسلی با بیان این که شش ماهی گذشت و به یکی از بهترین بازیکنان فوتبال قطر تبدیل شد، اظهار داشت: سنگبر به مدیرعامل اظهار داشت که باید به ایران برود که با مخالفت مسئولین قطری روبرو شد و مقامات عالی رتبه قطری به منزلش آمدند و مدیرعامل باشگاه که شهردار دوحه هم بود، گفت باید با تیم نماینده بحرین بازی کند و سپس برود که آن بازی با شکست دو بر یک تیم قطری و البته گلزنی صالح همراه شد و سپس اجازه برگشت به بندرعباس پیدا کرد.

زنده یاد سنگبر تبحر خاصی در سرایندگی اشعار داشت

یک هنرمند هرمزگانی اعلام کرد: زنده یاد صالح سنگبر شخصیت بسیار خاصی داشت و با هر قشر به راحتی خو می گرفت، هر فردی که با وی دیداری داشت شیفته وی می شد و با همه ارتباط بسیار خوبی داشت.

عیسی بلوچستانی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: از خصوصیات وی که هم اکنون در خاطر دارم این بود که زنده یاد صالح سنگبر تبحر خاصی در سرایندگی اشعار داشت و در خصوص هر موضوعی که به وی گفته می شد به سرعت می توانست شعر بسراید.

سنگبر دل پر دردی از عدم توجه به حوزه فرهنگ هرمزگان داشت

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان این که از برگزارنمایندگان بزرگداشت زنده یاد صالح سنگبر تشکر می کنم، اظهار کرد: این که فردی به مانند صالح سنگبر را به جوانان کنونی معرفی می کنیم نشان از این است که به فعالیت های بزرگ وی در دوران حیاتش اهمیت داده ایم.

فیصل دانش در گفت وگو با خبرنگاران، اضافه نمود: موردی که صالح سنگبر را در جامعه مطرح می نماید، سابقه ورزشی وی است و اولین موضوعی که وی را معرفی می نماید اقدامات ورزشی اش است و بعدازآن فعالیت های هنری اش مطرح است.

وی ادامه داد: قطعاً کسانی که در آن موقع ورزش می کردند وی را به عنوان فوتبالیستی شایسته می شناختند و بازی فوق العاده ای را در آن موقع ارائه می نموده است و در شعر یادتن نیز به گلزنی های شگفت خودش اشاره نموده است.

دانش افزود: بسیار خوشحالم بدون دعوت در این مراسم که برای بزرگداشت زنده یاد صالح سنگبر برگزار گردیده بود توانستم حضور یابم.

وی اظهار داشت: امیدوارم قدر افرادی به مانند صالح سنگبر که هم اکنون هم در جامعه ما وجود دارند را قبل از این که از دست بدهیم بدانیم و این عادت بدی است که برای فردی که از دست رفته یادبود برگزار کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس ابراز کرد: در روزهای سرانجامی که زنده یاد صالح سنگبر در قید حیات بود وی را ملاقات نموده بودم و دل پر دردی از عدم توجه به حوزه فرهنگ داشت که امیدوارم این نگاه ها عوض گردد و این بزرگداشت ها نشان از آن دارد که اوضاع در حال تغییر است.

دانش افزود: یکی از وظایف شورای اسلامی شهر می تواند همراهی با ناشرین کتاب باشد و در این موضوع می توانیم بسیار مؤثر عمل کنیم.

وی ابراز کرد: کمیسیون فرهنگی در حال حاضر به مقوله فرهنگ و مذهب بیش از هر موردی می پردازد و دیدگاه من این است که فرهنگ ابعاد مختلفی دارد که یکی از بعدهای آن مذهبی است و باید توجه ویژه ای به نویسندگان و اهل قلم داشته باشیم و حتماً در این مقوله اعلام آمادگی خواهیم کرد.

این مقام مسئول اظهار کرد: برای چاپ مجدد کتاب صالح سنگبر قبل از اینکه موضوع را به شورای اسلامی شهر بندرعباس ببریم من و اسماعیل بواشه، اعضای حاضر شورای شهر در این مراسم رأی مثبت خود به این موضوع را اظهار داشتیم و امیدوارم با نگاه خاص و ویژه فرهنگی دیگر اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس بتوانیم نظر مثبت دیگر اعضا را بگیریم و برای چاپ این کتاب همکاری های لازم را صورت دهیم.

همبازی زنده یاد سنگبر در تیم فوتبال آرش اعلام کرد: با زنده یاد سنگبر از کودکی در یک محله بزرگ شدیم و با هم فوتبال بازی می کردیم و در مسابقات مختلف در کنار هم بازی کردیم.

محمد مرادی در گفت وگو با خبرنگاران، ادامه داد: صالح بسیار علاقه به ورزش داشت و استعداد بسیاری در سرایندگی شعر داشت.

وی اظهار داشت: به خاطر دارم در بسیاری از دیدارهایی که با صالح هم بازی بودم، آن مسابقات را با پیروزی پشت سر گذاشته ایم.

یاد نشدن از وی جفا است

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان توضیح داد: برگزاری یادواره برای زنده یاد صالح سنگبر که از پیشکسوتان و ترانه سرایان استان هرمزگان بود، در سال های گذشته مقدور نشد و سال جاری با همراهی دوستان زنده یاد سنگبر برگزاری این یادواره صورت گرفت.

سعید موحدی در گفت وگو با خبرنگاران، اضافه نمود: حوزه فرهنگ و هنر، حوزه ریشه داری است و اگر بخواهیم ریشه های خود را فراموش کنیم، طبیعتاً امروز اتفاقی رخ نمی دهد و تمام کوشش ما این است به سوی زنده کردن این ریشه ها پیش رویم.

وی ابراز کرد: زنده یاد صالح سنگبر از ریشه های فرهنگی و هنری هرمزگان محسوب می گردد و تأثیر وی در حوزه موسیقی و حتی ورزش در حال حاضر نیز دیده می گردد.

موحدی افزود: به تعبیر من یاد نشدن از وی جفا است، ما برای برپایی این مراسم کار خاصی را صورت ندادیم، تنها همکاری کردیم تا دوستان هنرمند در کنار هم جمع شوند و یاد آن مرحوم را گرامی دارند تا حرکتی برای جوانان آینده باشد.

باید هنرمندان را در زمان حیاتشان یاد نمایند

دختر زنده یاد سنگبر اعلام کرد: بسیار خوشحالم که بعد از سال ها چنین یادواره ای برای پدرم برگزار گردید و دوست داشتم اگر یادواره ای برایش برگزار می گردد، مراسمی سزاوار شخصیتش باشد.

صدیقه سنگبر در گفت وگو با خبرنگاران، اضافه نمود: در این سال ها اگر یادواره ای برای پدرم برگزار نشد، شاید شرایط برگزاری یادواره ای شایسته نبود و این نخستین یادواره که برای پدرم برگزار گردید، مسرت بخش بود و خوشحالم بعد از سال ها از پدرم به شیرینی یاد شد.

وی افزود: شخصیت پدرم کلاً دوست داشتنی بود و من به هنر وی بیشتر علاقه داشتم و از زمانی که من در خاطر دارم بیشتر فعالیت های هنری اش در ذهنم مانده است.

سنگبر اظهار داشت: همه اعضای خانواده ذوق و قریحه هنری داریم اما آثار هنری مان را منتشر ننموده ایم.

وی در سرانجام گفت: باید هنرمندان را در زمان حیات شان یاد نمایند البته نا گفته نماند زنده نگه داشتن یاد هنرمندان هم بسیار خوب است و برگزاری یادواره مفاخر در زمینه های مختلف، تجلیل صندلی فعالیت آنان است.

تهیه و تنظیم از امیرحسین طالبی و محمد ذاکری نژاد، خبرنگاران خبرنگاران، منطقه خلیج فارس

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 101

به "نت نویسی ترانه های سنگبر، موسیقی هرمزگان را جهانی می نماید" امتیاز دهید

1 کاربر به "نت نویسی ترانه های سنگبر، موسیقی هرمزگان را جهانی می نماید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نت نویسی ترانه های سنگبر، موسیقی هرمزگان را جهانی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید