عمده عایدی حاصل از فروش نفت به صورت ارزی و نقدی بوده است، احداث اولین پتروپالایشگاه کشور در سال آینده کلید می خورد

به گزارش مجله دور زمین، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر نفت از افزایش دو نیم برابر درآمدهای نفتی کشور در دولت سیزدهم خبرداد و گفت: اولین پتروپالایشگاه کشور در سال آینده کلید می خورد.

عمده عایدی حاصل از فروش نفت به صورت ارزی و نقدی بوده است، احداث اولین پتروپالایشگاه کشور در سال آینده کلید می خورد

به گزارش خبرنگار خبرنگاران وزیر نفت در حاشیه مراسم رونمایی از اسناد تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره در جمع خبرنگاران گفت: با توانمندی پژوهشگاه صنعت نفت امروز شاهد تکمیل زنجیره نفت کوره هستیم؛ در پالایشگاه نفت بندرعباس که یکی از محصولات آن نفت کوره است، از این پس شاهد تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره، کاهش نفت کوره فراوریی و ارتقای کیفیت آن هستیم.

وی ادامه داد: دانش فنی زنجیره نفت کوره در کشور به وسیله پژوهشگاه تکمیل شد و به زودی این پروژه آغاز خواهد شد؛ از جمله محصولات جانبی نیز فراوری کک اسفنجی است که مورد احتیاج صنایع آلومینیوم است.

وزیر نفت با بیان اینکه :کشور وارد نماینده کک است و در آبان سال 97 صادرات کک به ایران تحریم شد، گفت: امروز صاحب دانش فنی فراوری کک شده ایم و فراوری کک اسفنجی و سوزنی در کشور انجام خواهد شد.

وی اعلام کرد: فرایند پالایشی کشور تغییر نموده و نگاه علاوه بر تامین امنیت انرژی، تامین خوراک پتروشیمی ها است.

اوجی در پاسخ به سوالی درباره اندازه عایدیهای نفتی و تاثر مذاکرات وین بر این موضوع گفت:در دولت سیزدهم هیچ گاه معطل انجام مذاکرات نمانده ایم و ازظرفیت ها و توانمندی های داخلی استفاده نموده ایم و خوشبختانه وصول عایدیهای ناشی از صادرات نفت، گاز، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی در دولت سیزدهم 2.5 برابر شده است.

وی در مورد نحوه دریافت مبالغ حاصل از فروش نفت و اندازه تهاتر در این زمینه شرح داد: عمده عایدی حاصل از فروش نفت به صورت ارزی و نقدی بوده است و در سررسید وصول شده و بخش کوچکی نیز تهاتر صورت گرفته است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه فروش نفت در حیطه و اختیارات وزارت نفت است، اضافه نمود: در بودجه سال 1401 این ظرفیت ایجاد شده تا سایر بخش های کشور از این ظرفیت استفاده نمایند.

وزیر نفت در مورد احداث پتروپالایشگاه ها در کشور گفت: احداث اولین پتروپالایشگاه 300 هزار بشکه ای را خود صنعت نفت در استان هرمزگان آغاز خواهد نمود و در سال 1401، فرآیند احداث این پتروپالایشگاه در نزدیکی پالایشگاه ستاره خلیج فارس آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: برای افزایش ظرفیت فراوری گاز و نفت با برنامه ریزی های صورت گرفته در بحث توسعه میادین نفتی و گازی 4.5 میلیارد دلار قرارداد با شرکت های داخلی و خارجی به امضا رسید و امروز بعد از ظهر نیز قرارداد دیگری به امضا می رسد.

اوجی با بیان اینکه در سال آینده در میادین مشترک نفت و گازی و به ویژه میادین غرب کارون شاهد امضای قراردادهایی هستیم، گفت: با آغاز دولت سیزدهم وزارت نفت در این حوزه شاهد افزایش صادرات نفت، گاز و فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی بوده و در مجموع در دولت سیزدهم، وصول عایدیهای ناشی از صادرات نفت، گاز، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی 2.5 برابر شده است.

این عضو کابینه دولت توضیح داد: در صنعت نفت در مورد پالایشگاه هایی که مورد بهره برداری هستند، برنامه کیفی سازی ارزش اضافه نموده محصولات در قالب 8 پروژه تعریف شده و هر 2 ماه در وزارت نفت جلساتی داریم و این پروژه ها در سال های آینده به بهره برداری می رسند.

اوجی خارنشان کرد: در دولت سیزدهم و وزارت نفت هیچ وقت منتظر مذاکرات نبودیم و با توجه به توانمندی صنعت نفت بالغ بر 16.5 میلیارد دلار قرارداد و تفاهم نامه به امضا رسیده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2192

به "عمده عایدی حاصل از فروش نفت به صورت ارزی و نقدی بوده است، احداث اولین پتروپالایشگاه کشور در سال آینده کلید می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمده عایدی حاصل از فروش نفت به صورت ارزی و نقدی بوده است، احداث اولین پتروپالایشگاه کشور در سال آینده کلید می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید