عراقچی: درباره لغو یکجای تحریم ها مذاکره می کنیم

به گزارش مجله دور زمین، عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین عصر امروز پش از ملاقات با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی توضیحات تازه ای را درباره مذاکرات وین ارائه کرد.

عراقچی: درباره لغو یکجای تحریم ها مذاکره می کنیم

عراقچی دیدار با گروسی را خوب ارزیابی کرد و گفت: لازم بود ایشان را در جریان آخرین شرایط مذاکرات قرار بدهم و هماهنگی بیشتری بین ما به عمل بیاید، برای زمانی که ضروری است آژانس ورود پیدا کند و نقش خود را ایفا نماید.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: همین طور در رابطه با بقیه مسائلی که بین ما و آژانس وجود دارد و بعضی از سوالاتی که از قدیم بوده هم هماهنگی کردیم. تعامل بین ایران و آژانس در مورد موضوعات مورد اختلاف و سوالاتی که وجود دارد، ادامه پیدا خواهد نمود و اطمینان داریم که در یک تعامل سازنده اگر حسن نیت وجود داشته باشد، این مسائل می تواند حل و فصل گردد و برای همواره این مسائل را کنار بگذاریم.

عراقچیگفت که همه همکاری های ما چه مربوط به راستی آزمایی آژانس و چه مربوط به یاری های فناوری و تکنولوژی آژانس در حوزه های مختلف به ایران، ادامه دارد.

معاون وزیر امور خارجه همچنین در مورد مذاکرات دو روز اخیر خود در وین گفت: ما ظرف دیروز و امروز هر دو کار گروه ، که یکی در حوزه هسته ای و دیگری در حوزه تحریم هاست، به صورت فشرده کارشناسان همه کشورها کار کردند و خیلی جامع مسائل را مد نظر قرار دادند که هدف آنها هم تنظیم اقداماتی است که هر دو طرف در یک مرحله باید انجام دهند.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

عراقچی با بیان اینکه بحث گام به گام و اقدامات اولیه و یا میانی مدتهاست کنار گذاشته شده است، گفت: کاری که ما می کنیم این است که طبق مواضع جمهوری اسلامی ایران، در مورد برداشته شدن یکجای تحریم ها مذاکره نموده و به طور دقیق تعیین و روشن می کنیم که چه تحریمهایی چگونه باید برداشته گردد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین با بیان اینکه از نظر ما همه تحریم های برجامی و تحریم های دوران ترامپ باید به طور یکجا برطرف گردد، اضافه کرد: از طرف دیگر اقداماتی که ایران باید حوزه فعالیت های هسته ای خود انجام دهد تا به پایبندی کامل برگردد اینها هم تعیین می گردد و بعد از آن ترتیب و توالی اقدامات دو طرف را تنظیم و بحث خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: از نظر ما آمریکا باید همه اقدامات را یکجا انجام دهد، ما راستی آزمایی میکنیم و بعد ایران اقدامات خود را انجام خواهد داد. اینکه چگونه ما راستی آزمایی می کنیم این هم موضوع دیگر بحث است که در چه دوره زمانی و چگونه صورت بگیرد درباره آن هم بحث خواهد شد.

عراقچی با بیان اینکه کار آسانی نیست، درباره ادامه فرایند مذاکرات گفت: دیروز و امروز کارگروه ها کار کردند، فردا یک جمع بندی خواهیم داشت، جلسه کمیسیون مشترک یک بار دیگر تشکیل می گردد و کار این کارگروه ها را ارزیابی می نماید و تصمیم داریم بعد از آن چند روزی را تنفس بدهیم و هیات ها به پایتخت های خود برگردند.

او اضافه کرد: ما نیز در تهران نتیجه مذاکرات را منتقل خواهیم کرد و انشاالله ظرف هفته آینده برای ادامه مذاکرات به وین خواهیم آمد. ممکن است لازم باشد چند بار این کار را تکرار بکنیم تا بتوانیم به نهایتا به آن جمع بندی ای که مطلوب ما است منافع ما را تامین می نماید برسیم.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین ادامه داد: فضای جلسات سازنده است و جهت ما جهت رو به پیشرفتی است ولی هنوز از نقطه ای که امیدوار باشیم که به یک فرایند مثبتی خواهیم رسید فاصله داریم اگرچه ناامید نیستیم.

منبع: فرارو
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1739

به "عراقچی: درباره لغو یکجای تحریم ها مذاکره می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراقچی: درباره لغو یکجای تحریم ها مذاکره می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید