ساخت بتنی ویژه کاربرد در شرایط سخت با فناوری نانو

به گزارش مجله دور زمین، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو،بتنی حاوی افزودنی نانو در روسیه ساخته شده که می توان آن را در شرایط دمایی بسیار سرد و هوای مرطوب تولید و استفاده کرد.

ساخت بتنی ویژه کاربرد در شرایط سخت با فناوری نانو

از وبسایت دولت جمهوری اسلامی ایران دیدن نمایید.

مهندسان مرکز آموزش نظامی دانشگاه فدرال خاور دور در روسیه با همکاری همتایان خود در دانشگاه رودن پیروز به ساخت بتنی شدند که می تواند در دمای بسیار کم و در محیط مرطوب استفاده شود. این بتن که در آن از افزودنی های نانو استفاده شده در آب و هوای بسیار مرطوب و دمای تا منفی 5 درجه سانتیگراد قابل تولید است. چنین بتنی تا 50 سال نیاز به نوسازی اساسی ندارد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله ای در نشریه Construction and Building Materials به چاپ رسیده است.

ساخت و به کارگیری بتن در دماهای بسیار پایین چالش برانگیز است. اگر آب موجود در بتن منجمد شود، سیالی بودن بتن اشتباه محاسبه شده در نتیجه توده هایی در بتن شکل می گیرد که به عملکرد بتن آسیب می زند. در حال حاضر برای تولید بتن در دمای پایین تر از منفی 5 درجه نیاز به فناوری خاصی است. در صورتی که هر یک از اجزاء بتن دچار مسئله ای شود، ساختار بتن تضعیف شده و عمر آن کاهش می یابد.

برای حل این مشکل، محققان از نوعی افزودنی نانو که در واقع یک فوق پلاستیک ساز است، استفاده می کنند که به حفظ استحکام و دوام سازه بتنی که در فصل سرما احداث می شود، کمک می کند. با این کار هزینه ساخت سازه های بتنی در فصل سرما افزایش نمی یابد.

این بتن نانویی تمامی الزامات قانونی را برای صنعت ساختمان برآورده می کند. با استفاده از این بتن می توان در شرایط مرطوب، ساختمان هایی به ارتفاع ده طبقه را ساخت. این سازه ها تا 50 سال بدون هیچ تغییری باقی می مانند.

این گروه تحقیقاتی نسبت مواد افزودنی اصلاح شده را به صورت تجربی به دست آورده و سپس با استفاده از مدل های ریاضی، آن را دوباره اصلاح کردند. براساس اطلاعات منتشر شده، این بتن، 40 درصد آب کمتری نیاز دارد و در عین حال استحکام آن بسیار بالا است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1008

به "ساخت بتنی ویژه کاربرد در شرایط سخت با فناوری نانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت بتنی ویژه کاربرد در شرایط سخت با فناوری نانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید