درماندگی مرکل در مسئله یونان بحران زده

به گزارش مجله دور زمین، خبرنگاران: یک روزنامه آلمانی در مطلبی از کاهش نفوذ صدر اعظم آلمان روی مسئله یونان و درماندگی وی در قبال این کشور بحران زده منطقه یورو خبرداد.

درماندگی مرکل در مسئله یونان بحران زده

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه دی ولت در مطلبی نوشت: یونان خسته از اصلاحات اتحادیه اروپا را در معرض تهدید تزلزل قرار داده است. حالا این مسئله به چالشی برای مرکل تبدیل شده است. البته نفوذ وی در قبال این مسئله کاهش پیدا نموده است.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به بحران های فراوانی که اتحادیه اروپا با آن ها روبرو است نوشت شرایط بار دیگر جدی تر شده است. بعد از یک سال 2014 که در آن صلح اروپایی در سایه بحران اوکراین شنماینده شده است به نظر می رسد حالا در سال 2015 امنیت داخلی اروپا در معرض تهدید قرار گرفته است.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: بحران یورو در این هفته بار دیگر دورخیزی (برای انجام یک پرش) انجام داد و ایجاد نماینده چنین شرایطی حداقل ظاهرا مرکل بود.

به گزارش هفته نامه اشپیگل ظاهرا دولت آلمان یک تغییر اساسی رویکرد خود در قبال یونان را در پیش گرفته است. به نوشته این هفته نامه آلمانی برلین بر این عقیده است که خروج یونان از منطقه یورو ناگهان قابل تصور است چرا که بقیه این اتحادیه ارزی بسیار بهتراز سال 2012 برای چنین شرایطی آمادگی دارند.

بر اساس این گزارش دولت آلمان خروج یونان از منطقه یورو را در صورت پیروزی رهبر چپ گرای این کشور در انتخابات 25 ژانویه (5 بهمن) و کنار گذاشتن سیاست های ریاضتی از طرف دولت جدید یونان ممکن ارزیابی نموده است. ظاهرا اشپیگل این خبر را با استناد به محافل دولتی و یک کارشناس عالی رتبه ارزی منتشر نموده بود.

پس از انتشار این گزارش نه دفتر صدر اعظم نه وزارت دارایی این خبر هفته نامه آلمانی را تکذیب نکردند و تازه یک روز بعد از انتشار این خبر یک معاون سخنگوی دولت آلمان اعلام نمود که هیچ تغییر رویکردی از طرف برلین در قبال یونان وجود ندارد. اما هیچکس این پیام را نشنید و این مسئله تاثیری در وضعیت وحشتناک بورس و بازار نداشت.

به این ترتیب در سطح بین المللی همچنان این برداشت وجود داشت که مرکل یونانی ها را تهدید نموده است که انتخاب غلطی نداشته باشند.

به گزارش نیویورک تایمز کمیسیون اتحادیه اروپا نیز در موضعی دور از رویکرد به اصطلاح جدید مرکل در قبال یونان گزارش داد که صدر اعظم آلمان برای چیزی متلاطم شده است که هنوز اتفاق نیفتاده است. تازه زمانی که مرکل خودش در روز چهار شنبه و سه روز بعد از انتشار گزارش هفته نامه اشپیگل لب به سخن گگردد شرایط کمی آرام شد و این مدت سه روز وحشتناک برای وضعیت بورس در بروکسل، برلین و آتن بود به گونه ای که گویا بحران یورو دوباره بازگشت.

دی ولت در ادامه توضیح داد: مرکل می خواست یونانی ها را تهدید کند اما اشتباها بازارهای مالی به وحشت افتادند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب توضیح داد که ما نباید گفته ها و تاکیدهای دولت آلمان مبنی بر اینکه می خواهیم به هر گونه تصمیم انتخاب نمایندگان یونانی احترام بگذاریم را خیلی جدی بگیریم. برلین در جریان بحران یونان چندین بار قدرتمندانه این کشور را طرد نموده است.

زمانی که دولت یونان در تابستان سال 2011 تصمیم گرفت درباره طرح های ریاضتی در یک همه پرسی تصمیم گیری کند وزیر دارایی وقت آلمان آتن را تهدید کرد که همه یاری های اتحادیه اروپا به این کشور را متوقف می نماید.

مرکل نیز در جشنواره کن فرانسه همراه با رئیس جمهوری وقت این کشور هفت تیر را روی سینه نخست وزیر یونان قرار داد و از وی خواست که یکی از این دو را انتخاب کند یا لغو همه پرسی درباره طرح های ریاضتی و یا ورشکستگی سریع دولتی که البته برگزاری رفراندوم در یونان لغو شد. به این ترتیب مرکل هفت تیر خود را به روی یونان کشیده و این کشور را تهدید نموده است اما هرگز شلیک ننموده و امروز هم وی نمی تواند این کار را انجام دهد.

البته مرکل همچنان مانند سابق به بازی خود در نقش قهرمان سرسخت نظم اروپایی که می خواهد در سراسر این منطقه اصلاحات و بخصوص ریاضت های مالی را القاء کند ادامه می دهد. اما در واقع وی دیگر چنین قدرتی ندارد، این مسئله خیلی با یونان در ارتباط است.

دی ولت همچنین نوشت: در حالی که قرار بود طرح مد نظر آلمان مبنی بر یاری های اتحادیه در قبال اصلاحات در سال 2012 خاتمه یابد اما اوضاع یونان در این سال رو به وخامت نهاد. در آن موقع نیز نظر سنجی ها از احتمال پیروزی چپ گراهای مخالف طرح های ریاضتی در این کشور خبر دادند.

در آن موقع مرکل در تعطیلات تابستانی به جنوب تیرول سفر نموده و یکی از مهم ترین تصمیمات دوران صدر اعظمی خود را مطرح نمود و آن اینکه من یونان را از منطقه یورو خارج نمی کنم و از ضمیر من استفاده و بر آن تاکید نمود.

در آن موقع احتمالا اتحادیه ارز مشترک اروپایی به اندازه کافی استحکام داشت که از خروج یونان عبور کند. اما مرکل در عین حال نگران ورشکستگی دولت در یونان بود.

صدر اعظم آلمان نمی خواست به عنوان قاتل کشور یونان مطرح گردد. البته در انتخابات آن موقع آراء به سود ساماراس (راستگرایان) به گردش درآمد و یونان مدتی دیگر به سیاست های ریاضتی تن داد. اما در این سال دیگر اقتدار مرکل در اروپا در سایه این وقایع تمام شد.

محافظه کاران پیروز در انتخابات یونان هم نتوانستند اعتماد بازارها را کسب نمایند. اما منابع مرکل برای رویارویی با این مسئله دیگر تمام شده بود.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت: مرکل دیگر نمی تواند یونان را از منطقه یورو بیرون بیاندازد.

همچنین از نظر سیاست داخلی خروج یونان برای مرکل بسیار خطرناک تر شده است. در حالی که در سال 2012 تنها حزب چپ آلمان مخالف نجات یورو بود، اما حالا یک حزب ضد یورو در آلمان ظهور پیدا نموده که موفقیت هایی را نیز کسب نموده است.

به این ترتیب مرکل در بحران یورو یک بار هفت تیر خود را روی یونان کشید و امروز دیگر نمی تواند شلیک کند.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 6 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 430

به "درماندگی مرکل در مسئله یونان بحران زده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درماندگی مرکل در مسئله یونان بحران زده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید