خواص عناب ؛ 6 خاصیت درمانی عالی، نحوه مصرف و عوارض

به گزارش مجله دور زمین، میوه عناب میوه ای بسیار خوشرنگ است که بومی آسیای جنوبی است، اما در حال حاضر در سراسر دنیا کشت و استفاده می گردد. استفاده دارویی از این میوه در طب چینی و طب سنتی قدمت 2500 ساله دارد. به دلیل طعم شیرین و بافت خاصی که دارد در مناطق آسیا در انواع دسرها کاربرد دارد و البته از خواص عناب در طب سنتی نیز برای درمان بعضی بیماری ها مانند سرماخوردگی، بهبود خواب و کاهش اضطراب استفاده می نمایند.

خواص عناب ؛ 6 خاصیت درمانی عالی، نحوه مصرف و عوارض

در این مقاله می خواهیم به طور کامل درباره خواص عناب و کاربردهای دارویی و غیر دارویی آن و نحوه استفاده از آن ها برایتان شرح دهیم.

مهم ترین خواص عناب

پزشکان طب سنتی از میوه عناب از قدیم الایام برای درمان اختلالات مربوط به خواب و آرامش استفاده می کردند و هنوز هم در بین افراد علاقه مند به طب سنتی کاربرد دارد. مطالعات اجرا شده نشان می دهند که این میوه مزایای سلامتی قابل توجهی برای سیستم عصبی، ایمنی و گوارش دارد. در زیر به طور دقیق تر خواص دارویی این میوه را برایتان شرح می دهیم.

1. خواص عناب برای لاغری

میوه عناب با اینکه سرشار از فیبر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد، کالری پایینی دارد و افراد دارای رژیم لاغری نیز می توانند با خیال راحت از آن استفاده نمایند.

یکی از مهم ترین ویتامین هایی که به مقدار فراوان در عناب وجود دارد ویتامین C بوده که به عناب خاصیت آنتی اکسیدانی داده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. همچنین پتاسیم موجود در عناب، باعث تقویت عضلات بدن می گردد. از طرفی مقادیر زیاد کربوهیدرات در این میوه یک منبع انرژی عالی برای بدن است. البته این نکته نیز قابل ذکر است که از عناب بیشتر به صورت خشک در سراسر دنیا استفاده می گردد و میوه تازه آن کمتر قابل دسترس است.

2. عناب، سرشار از آنتی اکسیدان

میوه عناب سرشار از فلاونوئیدها، پلی ساکاریدها و اسیدهای ترترپنیک است که همگی آن ها از آنتی اکسیدان های بسیار قوی و مورد احتیاج بدن هستند. این میوه خوشرنگ همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که آن هم یک آنتی اکسیدان قوی است.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد (موادی که از ترکیب سلول های بدن با چربی های محیطی تشکیل می شوند) را کاهش داده و آن ها را از بین می برد.

به علاوه خواص عناب برای جوش نیز ثابت شده است؛ عناب برای برطرف جوش و جوانسازی پوست بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

3. بهبود عملکرد مغز و خواب

عصاره میوه و هسته عناب باعث افزایش زمان و کیفیت خواب می گردد. همچنین در طب سنتی از این میوه برای کاهش اضطراب استفاده می نمایند. به علاوه تحقیقات اجرا شده نشان می دهد که این میوه در بهبود حافظه و حفاظت از سلول های مغزی در برابر آسیب های عصبی بسیار مفید است. در نتیجه می تواند از بیماری های مربوط به حافظه مانند آلزایمر و پارکینسون در عظیمسالان جلوگیری کند.

4. مبارزه با سلول های سرطانی

عناب دارای پلی ساکاریدهایی است که با از بین بردن رادیکال های آزاد سلول های مضر برای سلامت بدن را خنثی نموده و التهابات را کاهش می دهد. در نتیجه از تکثیر این سلول ها و تبدیل شدن آن ها به انواع سرطان ها جلوگیری می نماید. ویتامین C موجود در عناب نیز به جلوگیری از ایجاد سرطان یاری می نماید.

آزمایشات اجرا شده در سطح آزمایشگاهی نشان داده است که عناب، تاثیر قابل توجهی بر درمان و کاهش سرطان های تخمدان، دهانه رحم، پستان، کبد، روده عظیم و روده دارد.

5. خواص عناب برای یبوست

عناب دارای مقادیر فراوانی از فیبر است که به بهبود هضم غذا یاری می نماید. همچنین به دلیل آسان کردن حرکت مواد غذایی در روده باعث نرم شدن و حجیم شدن مدفوع شده و مصرف آن یکی از راه های درمان خانگی یبوست نیز می باشد.

همچنین عصاره عناب یک درمان عالی برای زخم معده و به طور کلی یک ماده تقویت نماینده معده و کاهش دهنده التهاب روده است. همچنین این عصاره می تواند باکتری های مضر روده را از بین برده و شرایط رشد و تکثیر باکتری های مفید روده را فراهم کند.

6. خواص عناب در بارداری

یکی از مسائل شایع خانم های باردار تهوع و استفراغ در ماه های اول بارداری است. عناب به خوبی از این عوارض جلوگیری می نماید. همچنین گرفتگی های شکمی را کم می نماید. البته در همه ماه های بارداری مصرف عناب توصیه نمی گردد.

به دلیل حساسیت دوران بارداری، برای مصرف هر نوع ماده درمانی، بهتر است با مشورت پزشک انجام گردد تا عارضه ای برای مادر و جنین ایجاد نکند.

نحوه مصرف عناب

میوه عناب کوچک و شیرین است. اگر عناب کاملا خشک نگردد و به حالت نیمه خشک مصرف گردد، طعمی شبیه به خرما دارد. همچنین اگر بتوانید به نوع تازه آن دسترسی داشته باشید یک میان وعده عالی و بسیار مغذی برایتان محسوب می گردد که طعمی شبیه به سیب دارد. اما عناب خشک و پودر عناب نیز معمولا برای دسرها استفاده می گردد و حتی با آن کیک رژیمی درست می نمایند.

اگر به طور خاص بخواهیم اشاره ای به کاربرد عناب در آشپزی و درست کردن دسر داشته باشیم، از عناب در موارد زیر استفاده می گردد:

  • دسرها و کیک های رژیمی مانند دسر خرما و عناب و کیک رژیمی ادویه و عناب
  • ترشی عناب
  • شربت عناب
  • چای و دمنوش عناب
  • طبخ غذاها و خورش ها از جمله خورش عناب و بادام، خورش مرغ و عناب، خوراک سبزیجات با مرغ و عناب، خورش عناب و آلو
  • سوپ و آش عناب
  • سرکه عناب
  • مربا، مارمالاد و عسل عناب

عوارض احتمالی مصرف عناب

مصرف عناب برای بیشتر مردم بی خطر است و با خیال راحت می توانند از مزایای آن بهره مند شوند. اما در موارد زیر باید با احتیاط از این میوه بهره ببرید:

  • اگر شما دچار بیماری هایی مانند افسردگی و اضطراب حتی به صورت افسردگی خفیف هستید و در حال حاضر تحت نظر پزشک هستید و داروهایی مانند داروی ضد افسردگی ونلافاکسین یا سایر مهارنماینده های برگشت مجدد سروتونین مانند نوراپی نفرین را مصرف می کنید، به هیچ وجه نباید از عناب بهره ببرید؛ در صورت تمایل به مصرف آن حتما باید قبل از استفاده با پزشک معالجتان مشورت کنید.
  • افرادی که از داروهای خاص ضد تشنج مانند فنوباربیتون و کاربامازپین استفاده می نمایند نیز بهتر است قبل از مصرف عناب با پزشکشان مشورت نمایند.

سخن آخر

خواص میوه عناب چه به صورت خشک و چه به صورت تازه تاثیر بسیار زیادی در افزایش سلامتی اندام های مختلف بدن به خصوص سلامت قلب و سیستم گوارشی دارد. بنابراین توصیه می گردد حتما از آن در رژیم غذایی خود بهره ببرید. مخصوصا افرادی که می خواهند لاغر شوند به خوبی می توانند از مزایای این ماده غذایی مقوی به دلیل پایین بودن کالری آن بهره مند شوند.

اگر شما نیز غذاها یا دسرهای دیگری را سراغ دارید که می توان با عناب تهیه کرد برای ما در پایین همین صفحه بنویسید. منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما عزیزان هستیم. همچنین پیشنهاد می کنیم حتما مطلب خواص عناب خشک؛ 21 خاصیت عالی از درمان دیابت تا لاغری را نیز در خبرنگاران بخوانید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1843

به "خواص عناب ؛ 6 خاصیت درمانی عالی، نحوه مصرف و عوارض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص عناب ؛ 6 خاصیت درمانی عالی، نحوه مصرف و عوارض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید