تخطی از فرایند گذار، روابط سودان با آمریکا را به خطر می اندازد

به گزارش مجله دور زمین، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیان کرد که هرگونه حمایت این کشور از سودان از جمله حمایت سیاسی، مالی و یاری های نظامی به پایبندی سودان به انتقال و گذار به رهبری غیرنظامیان بستگی دارد.

تخطی از فرایند گذار، روابط سودان با آمریکا را به خطر می اندازد

جفری فلتمن نماینده ویژه آمریکا در امور سودان جهت تایید مجدد حمایت واشنگتن از انتقال به رهبری غیرنظامیان، از روز 28 سپتامبر (6 مهر) تا یکم اکتبر (9 مهر) به این کشور سفر نموده بود .

پرایس در این باره گفت: او (فلتمن) تاکید نمود که چنین حمایتی بستگی به پایبندی سودان به دستوری انتقالی است که در اعلامیه قانون اساسی 2019 و توافقنامه صلح جوبا در سال 2020 مشخص شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعلاوه هشدار داد که انحراف از این راستا روابط دوجانبه سودان با آمریکا، از جمله یاری های قابل توجه واشنگتن را در معرض خطر قرار خواهد داد.

طبق اظهارات پرایس، معیارهای کلیدی در فرایند گذار در سودان شامل دستیابی به اجماع در خصوص تاریخ انتقال ریاست شورای حاکمیت به یک غیرنظامی، توافق بر روی پارامترهای نو امنیت ملی، ایجاد شورای قانونگذاری انتقالی و سازوکارهای عدالت انتقالی است.

پرایس در این باره اضافه نمود: آمریکا همچنان در هماهنگی با تروئیکا و دیگر شرکای ما در اروپا، سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا به نظارت بر تحولات ادامه خواهد داد.

اواخر ماه گذشته، دولت سودان اظهار داشت که کودتای نظامی را که تصور می گردد به وسیله طرفداران عمر البشیر رئیس جمهور پیشین سازماندهی شده بود، خنثی کرد. رئیس جمهور سابق در کودتای نظامی در آوریل 2019 پس از اعتراضات گسترده علیه وخامت اوضاع مالی و کاهش استانداردهای زندگی در این کشور سرنگون شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1976

به "تخطی از فرایند گذار، روابط سودان با آمریکا را به خطر می اندازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخطی از فرایند گذار، روابط سودان با آمریکا را به خطر می اندازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید