برون دادهای دانشگاه علمی کاربردی برطرف نیازهای مهارتی و یاری به اشتغال پایداراست

به گزارش مجله دور زمین، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برون دادهای دانشگاه جامع علمی کاربردی از نظر فارغ التحصیلان در برطرف نیازهای مهارتی و یاری به اشتغال پایدار تاثیرگذار است.

برون دادهای دانشگاه علمی کاربردی برطرف نیازهای مهارتی و یاری به اشتغال پایداراست

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از وزارت علوم ، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاح ساختمان جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان گفت: امیدوارم زیارت ها مقبول درگاه الهی قرار گیرد و سال جاری هم همایش بزرگ جهانی اربعین حسینی باعث سرافرازی شیعیان گردد.

وی بیان نمود: چهارچوب برنامه های ما در آموزش عالی برنامه های مصوبی است که در جمع وزارت علوم ایجاد تکلیف نموده است؛ یکی از مصوبات بحث ساماندهی آموزش عالی با تکیه بر محور آمایش بود.

وزیر علوم توضیح داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی جزء دانشگاه های مهارتی است و ظرفیت های بسیار بالایی دارد که در تمام استا ن ها این ظرفیت ها وجود دارد و به کارگیری آن مهم است؛ رفع احتیاجهای فنی به حل مسائل زندگی و اشتغال بهتر و پایدارتر یاری می نماید.

وی مطرح کرد: اگر چهارچوب حفظ گردد، تحقق اهداف و برنامه ها برای تامین نیروی انسانی کاردان و ماهر به خوبی می تواند پیش برود.

غلامی بیان داشت: آموزش عالی کشور از گذشته تا به حال خدمات خود را به خوبی انجام داده است؛ قبل از انقلاب آنچه از آموزش عالی کشور داشتیم عملاً ظهور و بروزی نداشت، لذا قریب به اتفاق آن چه که ما امروز داریم، حاصل کوشش مجموعه های دانشگاهی کشور بعد از انقلاب اسلامی است.

وی گفت: دانشگاه ها یک مرحله تربیت نیروی کارشناس را برعهده داشتند؛ در گذشته نیروی انسانی خارجی داشتیم که دلیل آن عدم وجود فرصت تحصیل برای جوانان بود.

وزیر علوم، خاطر نشان کرد: احساس خلاء جدی به نیروی کارشناسی داشتیم و در اواخر دهه 70 احتیاج کارشناسی را تقریباً در تمام تخصص ها و مقاطع رفع کردیم. دوره های تحقیقات و گسترش پژوهش داشتیم که باعث رشد علمی کشور در بین مجامع علمی کشور شد؛ به دلیل وجود دانشگاه ها، ما در جهان به دلایل مختلف حضورمان جدی است.

وی تاکید نمود: صندلی علمی کشور حیثیت علمی نظام است و نشان دهنده توجه نظام و دین به علم است لذا برای نظام و اسلامیت نظام ما تاثیرگذار است و جهان نیز باور نموده که جمهوری اسلامی در حوزه علمی علی رغم تمام محدودیت ها روی پای خود ایستاده است.

غلامی در رابطه با کاربردی کردن علوم نیز گفت: بحثی که در حدود 10 سال گذشته وجود داشته بحث کاربردی کردن علوم است؛ یعنی علم باید در زندگی تاثیر داشته باشد و در دانشگاه های کشور فعالیت های بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی در ادامه تشریح کرد: اگر هر بخشی از کشور به عنوان کارفرما پشت کارهای فناوری و علمی کشور بماند، حتماً دانشگاه ها از عهده تمام کار هایی که بر عهده دارد بر می آید؛ هم اکنون در دوره تحریم یک فرصت جدی برای ورود دانشگاه ها فراهم شده است.

وزیر گفت: در حوزه تحقیق و توسعه کارها با سرعت و حجم زیاد صورت گرفته که قطعاً در آینده در این حوزه کارهایی انجام می دهیم که تعجب کانون های علم و فناوری و جهان برانگیخته خواهد شد.

وی اضافه نمود: علی رغم اینکه نقدهای سازنده را می پذیریم باید در نظر داشته باشیم که در دوره 10 ساله گذشته کارهای بسیار ارزشمندی صورت گرفته که اکنون در حال نشان دادن خود است.

غلامی اظهار کرد: ضرورت انجام این کارها این است که آموزش عالی را از گسیختگی، پراکندگی، بی کیفیت کار کردن و تشویق به فراوری مدرک در بیاوریم و ساماندهی کنیم و به این سمت ببریم که هر کسی درس می خواند با هدف تاثیرگذاری در زندگی خود باشد.

وی یادآور شد: مدرس باید با هدف تربیت نیروی انسانی آموزش دهد. همچنین باید برای هر مجموعه ای که درس می دهد یک تاثیرگذاری در آینده نزدیک مشخص گردد.

غلامی ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی جزء اولین ها دانشگاه هایی است طرح ساماندهی را شروع نموده و به جد دنبال می نماید؛ قطعاً توسعه آموزش عالی و تحول در آن مبتنی بر آمایش بر احتیاجهای کشور است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مجموعه آموزشی بسیار توانمندی دارد ،گفت: اگر سازماندهی ها تحت حمایت های دولت تحت عنوان حمایت های ترمیمی قرار بگیرد اثرگذاری خود را نشان خواهد داد.

وزیر علوم مطرح کرد: نگرانی ها مانند مدرک گرایی و گردش مالی جامعه در به کارگیری جوانان تحصیل نموده مسائلی ایجاد نموده که ان شالله به زودی از این محدودیت ها عبور خواهیم کرد وجوانان تحصیل نموده موتور حرکت سریع توسعه مالی کشور خواهند بود.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،ضمن افتتاح کلینیک اشتغال و کارآفرینی و همچنین ساختمان جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان، از 20 عنوان کتاب تالیف و منتشر شده دانشگاه علمی کاربردی نیز رونمایی کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 599

به "برون دادهای دانشگاه علمی کاربردی برطرف نیازهای مهارتی و یاری به اشتغال پایداراست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برون دادهای دانشگاه علمی کاربردی برطرف نیازهای مهارتی و یاری به اشتغال پایداراست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید