بالغ بر 52 میلیون دلار انواع صنایع دستی آذربایجان شرقی به کشورهای مختلف صادر شد

به گزارش مجله دور زمین، ایرنا/ براساس خبرهای بدست آمده، بالغ بر 52 میلیون دلار انواع صنایع دستی آذربایجان شرقی به کشورهای مختلف صادر شد.

بالغ بر 52 میلیون دلار انواع صنایع دستی آذربایجان شرقی به کشورهای مختلف صادر شد

احمد حمزه زاده با اشاره به اینکه بیشتر صادرات صنایع دستی آذربایجان شرقی به صورت چمدانی و انفرادی صورت می گیرد، اضافه نمود: تا پیش از دولت سیزدهم فعالیتهای مربوط به صنایع دستی و صادرات محصولات این حوزه با رکود کامل روبرو بود که از 2 سال پیش شاهد رونق دوباره هستیم.

وی کشورهای حوزه خلیج فارس، قفقاز، آسیای شرقی و اروپا را از مقاصد اصلی و مهم صنایع دستی آذربایجان شرقی اعلام و اظهار کرد: این حجم از صادرات به غیر از فرش دستبافت تبریز و آذربایجان شرقی را شامل می گردد که جزو حوزه های تحت مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شمار نرفته و صادرات آن زیر نظر اتاق های بازرگانی انجام می گردد.

حمزه زاده معرق کاری، سبدبافی، سوزن دوزی، سفالگری، گلیم بافی و ساخت تابلو سنگهای با ارزش و مهمتر از آنها صنایع مربوط به نقره کاری را از صنایع دستی مجذوب کننده و مشتری پسند آذربایجان شرقی اعلام کرد که هر کدام در شهرستانهای مختلف رواج داشته و مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و روز به روز شاهد رشد صادرات در این زمینه هستیم.

به گفته وی، صنایع دستی همانند کیف، کفش، پوشاک و بعضی اقلام خانگی و نقره کاری و معرق کاری از محصولاتی است که به علت کیفیت عالی مشتری های خوب از اقصی نقاط دنیا به خصوص کشورهای اروپایی دارد.

حمزه زاده انتخاب شهرهای تبریز، اهر و اسکو به عنوان شهرهای ملی فراوری صنایع دستی فرش، گلیم و چاپ کلاقه ای را مزیت بزرگ و مهم آذربایجان شرقی برشمرد و ادامه داد: با کوششهای اجرا شده ثبت ملی شهرهای سردرود برای فراوری تابلو فرش، کوزه کنان در حوزه سفالگری و ممقان دوزی در شهر ممقان در دستور کار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفته است که امیدواریم بزودی این مهم نیز محقق گردد.

وی از معرفی روستای نجف تراکمه شهرستان کلیبر از سوی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی به عنوان روستای ملی فراوری ورنی اطلاع داد و اضافه نمود: مقدمات و تمهیدات این امر اجرا شده است و در آینده نزدیک با تصویب این پیشنهاد میتوان در توسعه و رونق این صنعت دستی در منطقه نقش آفرینی کرد.

حمزه زاده توجه به آموزش در حوزه صنایع دستی را یکی از اولویتهای مهم و محوری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی عنوان و اضافه نمود: در طول سال برنامه های بسیار متنوع و مختلف در شهرها و بخش های استان در این زمینه اجرا می گردد.

وی یادآور شد: طی 2 سال اخیر برای تعداد 6 هزار و 783 نفر از علاقمندان و فعالان حوزه صنایع دستی آذربایجان شرقی دوره های آموزشی برگزار شده که نتایج آن در سالهای آینده با رونق گیری فعالیتها نمود عینی خواهد داشت.

حمزه زاده شرکت در نمایشگاه های مختلف صنایع دستی را از دیگر روینمودهای میراث فرهنگی آذربایجان شرقی دانست و با بیان اینکه کوشش می گردد فعالان این حوزه در رویدادهای نمایشگاهی ایران و حتی خارج از کشور حضور داشته باشند، گفت: طی 2 سال گذشته تعداد 152 نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی در استان برپا شده و یا هنرمندان استانی در سایر شهرها و کشورهای خارجی شرکت نموده اند.

وی ایجاد خانه ورنی در شهرستان اهر، خانه صنایع دستی کلیبر و خانه باتیک در اسکو را از اقدامات موثر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در 2 سال اخیر برای توسعه صنایع دستی با هدف رونق صادرات اعلام کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر افزون بر 14 هزار نفر در تعداد 85 رشته مختلف و متنوع صنایع دستی در این استان فعالیت دارند.

منبع: همگردی
انتشار: 14 شهریور 1402 بروزرسانی: 14 شهریور 1402 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2438

به "بالغ بر 52 میلیون دلار انواع صنایع دستی آذربایجان شرقی به کشورهای مختلف صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالغ بر 52 میلیون دلار انواع صنایع دستی آذربایجان شرقی به کشورهای مختلف صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید