بازار سرمایه در هفته ای که گذشت، فرایند شاخص بورس در روزهای پیش رو چگونه خواهد بود؟

به گزارش مجله دور زمین، شاخص کل بورس در هفته گذشته فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرد، فرایند طی شده، اتفاقات رخداده و اظهارنظرات مسئولین به پیش بینی آینده بازار در روزهای پیش رو یاری می نماید.

بازار سرمایه در هفته ای که گذشت، فرایند شاخص بورس در روزهای پیش رو چگونه خواهد بود؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، شاخص بورس و اوراق بهادار در دو هفته سرانجامی مردادماه افت بی سابقه ای را تجربه کرد. در این مدت شاخص کل بورس که با سرعت بالایی توانسته بود از قله 2 میلیون و 100 هزار واحد عبور کند به یکباره در دوازده روز کاری تا پله 1 میلیون و 600 هزار واحدی سقوط کرد.

این افت شاخص که به طور میانگین کاهش 35 درصدی را تجربه کرد در بعضی نمادهای بازار پایه و فرابورس تا حدود 60 درصد به سهامداران ضرر زد. علت اصلی این فرایند پرشتاب نزولی شاخص بورس به زعم بیشتر کارشناسان ایجاد ترس و بی اعتمادی در سهامداران علی الخصوص تازه واردان نسبت به دولت و بازار بود که از خبر لغو سهام شرکت های پالایشی دولتی در بورس یعنی عرضه دارادوم یا همان پالایشی یکم سرچشمه گرفت و با اعلام خبر گشایش اقتصادی رئیس جمهور و واکنش سایر مسئولین و کنندگان مجلس و اثرات روانی متاثر از آن در هم آمیخت و عملا یک ترس و نگرانی و سردرگمی مازاد در دل و ذهن مردم ایجاد کرد.

البته این سردرگمی و نگرانی هم با ضعف زیرساخت های بازار و بی برنامگی مدیران سازمان بورس و تغییرات ضربتی در تصمیمات اتخاذ شده برای مدیریت بازار عجین شد و به نگرانی و ترس فعالان و سهامداران خرد و تازه وارد بورس اضافه نمود و باعث شد تا آن ها روز به روز بیشتر و بیشتر در صف های سنگین فروش قرار بگیرند. در این میان بسیاری از حقوقی ها نیز به صف فروشندگان ملحق شدند و بخشی از سهام خود را فروختند و در دوازده روز متوالی بیشتر نمادهای بازار سرمایه قرمز ماند.

در هرحال شاخص کل بورس در روز شنبه یکم شهریور ماه حدود 31 هزار واحد افت کرد و به کانال 1 میلیون و 727 هزار واحدی رسید.

روز یکشنبه دوم شهریور شاخص در راستا سراشیبی تندتری نهاده شد و با نزول 65 هزار واحدی به پله 1 میلیون و 662 هزار واحدی راه یافت.

این راستا نزولی و فرسایشی که به تلخ ترین روزهای سهامداران تبدیل شده بود روز دوشنبه سوم شهریور هم ادامه داشت و با تشکیل صف های فروش چند صد میلیونی به ویژه در نمادهای شاخص ساز و شرکت های غول بورسی افت 53 هزار واحدی را رقم زد و شاخص کل را به مرز 1 میلیون و 608 هزار واحدی رساند.

شرایط بازار به جایی رسید که دولت و مدیران سازمان بورس علاوه بر اتخاذ تصمیماتی برای تقویت طرف تقاضای بازار و اطمینان بخشی به مردم و جلوگیری از فرار سرمایه ها تصمیم دریافتد تا با همکاری بیست و چند بازیگر حقوقی از بورس حمایت و صیانت کنند و تعادل را به بازار بازگردانند.

به همین منظور حقوقی ها هم پیمان شدند تا در سایه نظارت سازمان بورس و با تزریق نقدینگی صف های خرید سهم های مربوط به خود را خریداری کنند.

به همین دلیل روز سه شنبه چهارم شهریور ماه در نیمه اول معاملات با خرید سنگین 10 هزار میلیارد تومانی حقوقی ها در برابر فروش حقیقی ها فرایند نزولی شاخص کل بعد از چندین روز طاقت فرسا متوقف شد و در نیمه دوم معاملاتی به راستا صعودی بازگشت و با رشد 42 هزارواحدی به کانال 1 میلیون و 650 هزار واحدی صعود کرد.

روز بعد اما اثرات حمایت حقوقی ها از بازار با تزریق 10 هزار میلیارد تومان دیگر و جمع کردن صف های فروش به جایی رسید که شاخص در سرانجام زمان معاملات با رشد بیش از 68 هزار واحدی به کانال 1 میلیون 718هزار واحدی دست یافت.

در این روز اما بسیاری از حقیقی ها نیز به خرید سهم هایی که نسبت به هفته های گذشته قیمت پایین تری را نشان می دادند مشتاق شدند و در اتفاقی نادر در سه ماه گذشته با خرید بیش از 2 هزار میلیارد تومانی کوشش کردند تا سهم های ارزان را بدست آورند.

از طرفی وعده تشکیل صندوق پالایشی یکم و عرضه آن در روز چهارشنبه 5 شهریور عملی شد و از روز موعود فرایند پذیره نویسی خرید سهام 4 شرکت پالایشی دولتی شروع شد.

همچنین عباس نعیمی؛ قائم مقام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در جلسه ای با مدیران عامل شرکت های زیر مجموعه ایمیدرو از شکل گیری یک صندوق مشترک با سرمایه 30 هزار میلیارد تومان بین شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی برای بازارگردانی و حفظ و ثبات سرمایه های ایمیدرو در بورس اطلاع داد.

محسن خدابخش؛ مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس نسبت به رفتار بعضی حقوقی ها در هفته گذشته هم مطرح کرد: ️هر شرکت حقوقی که در این شرایط بازار در شستا فروش داشته حتما باید روز دوشنبه، خرید کند. تایید یا عدم تایید معاملات با شرکت بورس است، ولی هر حقوقی که این کار را انجام داده باید دوشنبه اقدام به خرید کند. در شرایط خاص، هیچ وقت افراد نباید استفاده خاص کنند که الحمدلله حقوقی ها هم دل بوده اند و سیاست کلی سازمان این است که بازار متعادل باشد.

فرهاد دژپسند؛ وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه بازار سرمایه می تواند نقدینگی را به سمت فراوری راهنمایی نماید گفت: سیاست دولت و وظیفه ما با توجه به کارکرد بازار سرمایه در تامین اقتصادی شرکت های فراوریی و اثرات مثبت آن در اقتصاد صیانت از بورس است.

وزیر اقتصاد اضافه نمود: معتقدم فروش بخشی از سهام در دست مردم در بورس در روزهای اخیر، به منزله خروج آنها از این بازار نیست زیرا اطلاعات نشان می دهد، افراد پول سهام خود را از بازار خارج ننموده اند بلکه در حال نظارت و آنالیز اوضاع و احوال آن هستند.

به نظر می رسد با توجه به اینکه تحلیل ها نشان می دهد شاخص در کوتاه مدت مستعد بازگشت به هدف قبلی خود یعنی کانال میلیون و 100 هزار واحد است و با توجه به حمایت دولت و حقوقی ها در هفته گذشته و وعده آن ها به ادامه حمایت ها تا رسیدن بازار به تعادل و همچنین کاهش ترس و بی اعتمادی سهامداران و تازه واردان نسبت به دولت به دلیل عرضه دارادوم یا همان پالایشی یکم بورس به فرایند صعودی خود بازگشته است و می توان امیدوار بود در روزهای های آینده چراغ بسیاری از نمادها بویژه شرکت های عظیم و دولتی سبز باشد. البته با توجه به جذابیت پالایشی یکم ممکن است بسیاری از سهامداران برای خرید آن بخشی از سهام شرکت های دیگر در پرتفوی خود را بفروشند بنابراین شاید به طور نسبی صف های فروش هرچند کوچک در بعضی نمادها تشکیل شود اما واضح است که بعد قرار دریافت نماد پالایش در تابلوی معاملات بازار اثر مثبت آن بر فرایند صعودی شاخص قابل ملاحظه خواهد بود.

در هر حال آنچه که در بلندمدت بازار سرمایه را به طور اتوماتیک و مستحکم تعمیق و تعادل می بخشد این است که سهامداران تازه وارد با دید بلند مدت وارد بورس شوند و یجای سهام بازی سهام داری کنند تا ضمن سرمایه گذاری و انتفاع شخصی به فرایند معقول و مثبت بازار یاری نموده و در تامین اقتصادی شرکت های بورسی و فراوری ملی مشارکت کنند.

غلامرضا مصباحی مقدم؛ اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با توجه به نوسان شاخص ها در بازار اوراق بهادار، افرادی که در بورس سرمایه گذاری کردند یا قصد رفتن به بورس را داشتند، این روزها نمی دانند که کار درست چیست؛ اینکه در بورس بمانند یا اصلاً وارد بورس نشوند. با توجه به شرایط به وجود آمده به ملت عزیز ایران توصیه می کنم، اگر منابع اقتصادی دارید که آزاد است یعنی سرمایه تان به شکل مسکن، خودرو، ارز و طلا نیست؛ این منابع را در بورس سرمایه گذاری کنید.

بهترین بازاری که طی سال های متمادی بازدهی مثبت داشته بورس است؛ البته بورس با افت و خیز همراه است و محتمل است که بعضی از سهام ها ریزش پیدا کند، ولی نگاه به بورس باید یکساله باشد و نگاه منتفع شدن مقطعی یک ماه و دو ماه به هیچ عنوان درست و منطقی نیست. اگر شما وارد بورس شوید و خرید سهام انجام دهید و هفته دیگر که سهم اوج گرفت خارج شوید، اشتباه کردید.

مهدی طغیانی؛ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: نوسان در ذات بازار بورس است و این بازار بالا و پایین بسیار دارد اما آنچه مهم است نگاه بلند مدت به بازار سرمایه است. امروز سرمایه گذاران خرد به دنبال سود در کوتاه مدت بوده و به محض پایین آمدن شاخص بورس با وحشت می خواهند سرمایه خود را بیرون آورند.

فرایند افزایشی شاخص بورس طی چند ماه گذشته و فرایند رو به کاهش آن در هفته های اخیر در هر دو حالت غیرطبیعی است. مسئله اصلی ایجاد شرایط پایدار بر بازار است درواقع نوسانات شدیدِ مقطعی از بازار باید دور شود و بازار به شرایط بنیادین خود باز شود بدین معنا که نوسانات به جای جنبه احساسی شکل بنیادین به خود بگیرند.

نگاه تازه واردها باید به بازار بورس بلند مدت باشد. تصور رسیدن به سود 100 درصدی در مدت کوتاه به هیچ عنوان منطقی نبوده و حتی اگر زمانی هم این اتفاق رخ دهد باز هم طبیعی نیست چرا که متوسط عایدی بازار باید با سودآوری سرمایه گذاری در اقتصاد کشور و سودآوری کارخانه جات نسبت مشخصی داشته باشد.

منبع: رادار اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1343

به "بازار سرمایه در هفته ای که گذشت، فرایند شاخص بورس در روزهای پیش رو چگونه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار سرمایه در هفته ای که گذشت، فرایند شاخص بورس در روزهای پیش رو چگونه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید