از کوچک سازی معاونت سینمایی تا درخواست شفاف سازی

به گزارش مجله دور زمین، رئیس انجمن تهیه کنندگان مستقل از اولویت هایی چون، چابک و کوچک سازی معاونت سینمایی، لزوم رسیدن به تهیه کننده مسئول، شفاف سازی در تصمیم گیری ها و توسعه و ساخت سالن های سینمایی در معاونت سازمان سینمایی یاد کرد.

از کوچک سازی معاونت سینمایی تا درخواست شفاف سازی

سید غلامرضا موسوی رئیس انجمن تهیه نمایندگان مستقل در گفت وگویی با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چه انتظاراتی از رییس جدید سازمان سینمایی وجود دارد و انجام چه کارهایی می تواند از اولویت های این مسوول باشد؟ بیان نمود: یکی از اولین اقدامات می تواند چابک و کوچک سازی معاونت سینمایی باشد. آقای شمقدری معاون سینمایی دولت دهم، با این نیت که بتوانند معاونت سینمایی را همانند سازمان حج و زیارت به سازمانی مستقل تبدیل کند، طرح سازمان سینمایی کشور را عنوان نمود. در همان موقع من و برخی از دوستان گفتیم که تبدیل معاونت سینمایی به سازمانی مانند سازمان حج و زیارت، چون نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد، نمایندگان مجلس به دلیل داشتن نگاه متفاوت به سینما، امکان ندارد درباره آن موافقت نمایند.

او ادامه داد: به این ترتیب سازمان سینمایی زیر مجموعه وزارت ارشاد ماند، فقط بزرگتر شد. یعنی ویژگی های سابق را داشت اما پست های جدیدی هم به آن اضافه شد. بنابراین یکی از اقداماتی که رئیس یا سرپرست جدید سازمان سینمایی می توانند از پس انجام آن بربیاید همین نکته است تا شاید مقداری از بروکراسی های حاکم بر سازمان کاسته گردد. این در حالی است که نمودار داخلی سازمانی معاونت هم نیاز به به یک بازبینی مجدد دارد و می تواند با یک تجدید نظر به چابک سازی و کوچک سازی یاری کند.

این تهیه نماینده درباره نهادهایی که می توانند در سازمان سینمایی حذف یا ادغام شوند، گفت: به طور مثال بنیاد سینمایی فارابی در ابتدای انقلاب برای حمایت از فراوری فیلم ایرانی تاسیس شد. در آن موقع نیاز به چنین نهادی احساس می شد اما با توجه به تغییر ماموریت های این بنیاد به مرور عملاً به محلی برای مصرف بودجه جاری تبدیل شده است و طبیعتاً این هزینه ها سربار سینمای کشور است. در این بنیاد دو ماموریت اصلی وجود دارد، بخش بین الملل که اغلب با بخش خصوصی رقابت می نماید و به جای انکه حامی پخش فیلم بین الملل توسط بخش خصوصی باشد عملا به رقیب آن تبدیل شده. امور بین الملل بنیاد فارابی می تواند در اداره کل جشنواره های معاونت سینمایی ادغام گردد. این بنیاد یک ماموریت دیگری هم دارد که از فیلم های در دست فراوری حمایت مالی می نماید. به گمان من این بخش می تواند به شورای پروانه ساخت اداره کل سینمای حرفه ای منتقل گردد و با بنیاد سینمایی فارابی خداحافظی کند.

او افزود: نمونه دیگر مدرسه ملی سینما است. من از همان ابتدای تاسیس این مدرسه هم گفته ام که این اقدام فقط دو نفع دارد، یک برای موسس ایجاد رزومه می نماید و دوم اینکه باعث اشتغال زایی می گردد و گرنه منطق می گوید شما بودجه ای دارید که می خواهید از آن برای بالا بردن کیفیت بهره ببرید اما در عین حال ما دانشکده های بسیار متعدد سینمایی هم داریم که می توان از آنها یاری گرفت و در مقابل تعهدنامه ها یا موافقت نامه ها، نکاتی را که مورد نظر معاونت سینمایی برای ارتقا سینما قرار می گیرد، به انجام رسد. به این ترتیب هم به یک محل علمی یاری می گردد و هم نیاز سازمان سینمایی برطرف می گردد.

موسوی در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینکه دکتر حسین انتظامی که اکنون سرپرستی سازمان سینمایی را برعهده گرفته است، به دلیل پست قبلی اش با وظایف مدیران مسئولان مطبوعات به خوبی آشنا است گفت: لزوم رسیدن به تهیه نماینده مسئول می تواند گام دیگری در این معاونت باشد. منظور این است که دکتر حسین انتظامی به عنوان معاونت مطبوعاتی با مدیر مسئولان مطبوعات به خوبی آشنا است و می داند سیستم کار به چه شکل است. ما باید به سمتی برویم که تهیه نماینده مسئول داشته باشیم. یعنی یک تهیه نماینده وقتی می خواهد فیلمی را بسازند خودش با مسئولیت خودش ساخت فیلم را آغاز کند اما در نهایت اثر را به شورای بازبینی ارجاع دهند. البته در آغاز به دلیل نگرانی هایی که همکاران جوانم خواهند داشت می توانند شورای پروانه فیلمسازی را به طور اختیاری در جریان قرار دهند. یعنی تهیه نماینده ای که خودش می تواند نقش مدیر مسئول را داشته باشد فیلم را فراوری کند و بعد فیلم را برای بازبینی ارائه دهد. بنابر این تهیه نماینده، همچون مدیر مسئول، مسئول نهایی فیلمی است که فراوری نموده است.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی تهیه نمایندگان مستقل درباره دیگر اولویت هایی که می تواند در دستور کار رئیس جدید سازمان سینمایی قرار بگیرد، گفت: آقای انتظامی از پیشگامان طرح شفاف سازی است. او در زمانیکه معاونت مطبوعاتی بود تمام یاری ها، حمایت ها و پرداخت های ارزی و ریالی به مطبوعات و خبرگزاری ها به طور علنی شفاف سازی کرد. او بعد از اینکه به عنوان مشاور ارشد و یا قائم مقام وزیر فعالیتش را آغاز کرد در بخش های دیگر هم این کار را انجام داد. بحث شفاف سازی باید در مسائل تصمیم سازی و تصمیم گیری ها هم باید ادامه پیدا کند. یعنی بسیاری از مسائل و تصمیم گیری ها که بر اساس سلیقه اتفاق می افتد و طبیعتاً شفاف سازی در این حوزه می تواند به شناخت چهره هایی که ادای اپوزیسیون را در می آورند و از بودجه های دولتی استفاده می نمایند، بیانجامد.

این تهیه نماینده به توسعه و ساخت سالن های سینمایی هم اشاره نمود و یادآور شد: در حال حاضر حداقل به پنج هزار سالن سینما نیاز داریم اما کمتر از یک دهم آن موجود است. از طرف دیگر ما نزدیک به 1000 شهرمان سالن سینمایی ندارد. باید راهکارهایی اندیشیده گردد که شهرداران شهرها بتوانند در مناطقی که سالن سینما وجود ندارد، اقدامات تشویقی برای ساخت سالن توسط بخش خصوصی ایجاد کند. در اوایل تشکیل دولت اول آقای روحانی با آقای رحمانی وزیر کشور صحبت داشتیم و ایشان قول مساعد داد که برای ساخت سالن سینما به وسیله استانداری ها و شهرداری ها مساعدت نمایند. اما این وضع مانند خیلی از تصمیمات در حد حرف باقی ماند و کسی نبود که اینها را پیگیری و برنامه ریزی کند. برای اینکه این اتفاق بیفتد نیاز به یک کمیته است. اکنون بخشی از این سالن سازی ها با ساخت پردیس های سینمایی در حال اجرا است اما در شهرستانها این نکته باید بیشتر مورد حمایت قرار بگیرد و وجود این کمیته در معاونت سینمایی می توانند باعث توسعه و رشد سالن های سینمایی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 173

به "از کوچک سازی معاونت سینمایی تا درخواست شفاف سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کوچک سازی معاونت سینمایی تا درخواست شفاف سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید