اجازه برندسازی به چهره های ناآشنا را نخواهم داد، دوران تحصیلم زندانی شدم

به گزارش مجله دور زمین، رییس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به بی رغبتی دانشجویان برای حضور در انواع فعالیت های دانشجویی و سیاسی طی سال های اخیر، دلایل این امر را تشریح کرد.

اجازه برندسازی به چهره های ناآشنا را نخواهم داد، دوران تحصیلم زندانی شدم

دکتر سید احمد معتمدی در گفت وگو با خبرنگاران، در خصوص دلایل بی رغبتی دانشجویان برای حضور در انواع فعالیت های دانشجویی و سیاسی گفت: در گذشته برای حضور در یک مراسم دانشجویی بیش از 400 دانشجو شرکت می کرد، اما امروزه این آمار به زیر 100 نفر می رسد که البته من سه دلیل اساسی برای این موضوع ذکر می کنم که دلیل اول این است که اگر ما جلوی فعالیتی را بگیریم برعکس بسیاری از افراد برای حضور در آن فعالیت تحریک می شوند و صدور مجوزهای متعدد برای برگزاری مراسم موجب گردیده است آن هیجان اساسی دانشجویان که تصور می نمایند باید حق خودشان را بگیرند، فرو نشسته و میزان حساسیت ها کاهش داده گردیده است.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از دلایل این است که تعداد برگزاری برنامه ها و فعالیت های سیاسی دانشجویان امروزه در مقایسه با گذشته بیشتر گردیده است؛ مثلا در همین هفته منتهی به روز دانشجو تعداد بی شماری از برنامه ها و فعالیت های سیاسی برگزار گردید و دانشجویان امکان حضور در تمامی این مراسم ها را ندارند.

وی با اشاره به اهمیت و تاریخچه واقعه روز دانشجو اشاره نمود و اضافه نمود: همه دانشجویان در جریان تاریخچه این روز و اتفاقاتی که صورت گرفت، هستند. اگر چه مبارزات دانشجویی قدمت بیشتری در کشور دارد اما به دلیل اینکه در 16 آذر سال 32 چندین نفر از دانشجویان به دلیل مبارزه با استکبار به شهادت رسیدند، این روز مبدا رسمی اعتراضات دانشجویی نام گذاری شد و این روز را در دانشگاه های مختلف به عنوان روز دانشجو نامگذاری کردند.

دانشجویان نباید تک بعدی رشد نمایند

وی در ادامه توضیح داد: بحث های اعتراضی دانشجویان در دوران قبل از انقلاب اسلامی همواره وجود داشت و بعد از پیروزی انقلاب نیز این سنت به شکل دیگری تداوم پیدا کرد. در واقع اهمیت این روز از آن جهت است که به دانشجویان و جامعه یادآوری می نماید صرفاً به تحصیل نپردازند. اگر چه کار اصلی آنها تحصیل است، اما از آن جا که در سنین حساسی قرار دارند و باید شغل و مسئولیت خانواده را عهده دار باشند ضروری است با حضور در فعالیت های دانشجویی شخصیت خود را برای حضور در فعالیت های اجتماعی شکل دهند و این فرایند دانشجویان باید در دانشگاه طی گردد.

رییس دانشگاه امیرکبیر، خاطر نشان کرد: 16 آذر فرصتی است که به دانشجویان امکان فعالیت در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دانشجویی را می دهد و باعث می گردد که دانشجو به صورت تک بعدی رشد نکند و افراد در آن یاد می گیرند که چگونه می توانند یک زندگی مستقلی را داشته باشند و شغلی را بر عهده بگیرند. همواره اعتقاد دارم که این مسائل در کلاس درس قابل انتقال نیست، بلکه محیط دانشگاه باید به گونه ای باشد که امکان انجام انواع فعالیت ها در کنار فعالیت های آموزشی داده گردد و ما همه در این زمینه مسئول هستیم.

فضا برای فعالیت سیاسی دانشجویان وجود دارد

دکتر معتمدی همچنین در خصوص فضای دانشگاه ها برای انجام فعالیت های سیاسی و نقد دانشجویی نیز، گفت: ممکن است این فضا در حال حاضر برای دانشجویان مطلوب نباشد ولی به نظر من شرایط برای انجام این فعالیت ها وجود دارد چرا که اولا همه تشکل های دانشجویی که در گذشته اجازه فعالیت های دانشجویی به آنها داده نمی شد در حال حاضر برنامه های خود را برگزار می نمایند. در واقع به همه تفکرات در دانشگاه مجوز ایجاد تشکل های سیاسی داده می گردد. البته اگر از موارد نادر بگذریم، با هیچ فعالیتی که در چارچوب ضوابط باشد مخالفتی نکردیم و فعالیتی از سوی مسئولان این دانشگاه تعطیل نمی گردد.

به گفته وی، مثلا گاهی اوقات دانشجویان از 15 شخصیتی که برای حضور در دانشگاه ها معرفی می نمایند، با حضور یک یا دو نفر از آنها مخالفت صورت می گیرد، اما آن نیز نظر شخصی مدیریت دانشگاه نیست. به عنوان مثال عنوان می گردد افرادی که محکومیت سیاسی دارند نمی توانند در تشکل های سیاسی حضور داشته باشند، اگر چه من معتقدم که اگر کسی محکومیت سیاسی داشته باشد بعد از اتمام دور محکومیت، اگر در حکم وی ذکر نگردیده باشد که نمی تواند در فعالیت های سیاسی حضور داشته باشد؛ نباید با حضور آنها در دانشگاه ها مخالفت کرد، اما برخی از نهادها و ارگان ها با این مساله موافق نیستند و مانع حضور آنها در دانشگاه ها می شوند. اما در مجموع فعالیت سیاسی وجود نداشته است که تعطیل کنیم و اگر درخواستی صورت می گیرد با اصل آن همواره موافق بوده ایم.

اجازه برندسازی به چهره های ناآشنا را نخواهم داد

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هیچ لیست سیاهی برای حضور افراد در دانشگاه امیرکبیر وجود ندارد. اگر گاهی با حضور برخی از افراد مخالفت می گردد که ما هیچ شناختی در مورد آنها نداریم و همان طور که در یک سمینار علمی هر کسی اجازه ارائه مقاله ندارد در مورد بحث های سیاسی هم معتقد هستیم شان دانشگاه امیرکبیر به گونه ای است که اگر کسی برای سخنرانی حضور پیدا می نماید باید فرد شناخته گردیده ای باشد و ما به دنبال برندسازی برای فرد یا افرادی نیستیم. بنابراین در این زمینه ها مخالفتی با حضور افراد صورت می گیرد.

رییس دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: اغلب دانشجویان تعداد زیادی از افراد را برای حضور در دانشگاه معرفی می نمایند که اگر با حضور برخی مخالفت گردد، گزینه های دیگری نیز وجود دارد. مثلا اخیرا 13 نفر از سوی تشکل معرفی گردیده بود که ما با یازده نفر از آنها موافقت کردیم اما چون از قبل وبدون هماهنگی با دانشگاه اسامی این افراد را اعلام نموده بودند بنابراین این جنجال ایجاد شد که ما با حضور افراد مخالفت می کنیم.

فضای سیاسی دانشگاه ها در دولت روحانی بهتر شد

به گفته دکتر معتمدی، به طور کلی فضای بسیار فعال و خوبی در دانشگاه امیرکبیر از جنس سیاسی، فرهنگی و صنفی در این دانشگاه وجود دارد بطوریکه چند صد نشریه صنفی در این دانشگاه فعال است و هر و دو نفر می توانند درخواست نشریه بدهند و صاحب نشریه شوند. به گونه ای که نشریات دانشجویی در این دانشگاه ممیزی نمی شوند البته اگر تخلفی در این زمینه صورت بگیرد به آنها تذکر داده خواهد شد.

رییس دانشگاه امیرکبیر گفت: فضای برای انجام فعالیت های سیاسی در دانشگاه ها در مقایسه با قبل از دولت آقای روحانی باز است چرا که تعداد تشکل های فعال در دانشگاه افزایش یافته است و فعالیت های دانشجویی به لحاظ آماری حدود سه برابر افزایش یافته است و فرقی ندارد جناح اصولگرا و یا اصلاح طلب باشند. اگر ضوابط را رعایت نمایند می توانند مجوز فعالیت سیاسی داشته باشند.

وی یادآور شد: البته انتظارات دانشجویان برای انجام فعالیت های دانشجویی ممکن است بیشتر از آن چیزی باشد که در ضوابط دانشگاه ذکر گردیده است و ما نیز نتوانیم آن را رعایت کنیم اما به طور کلی تمامی کوشش ما بر این است که یک فضای باز سیاسی برای انجام این فعالیت ها وجود داشته باشد.

تشکل های دانشجویی سبک فعالیت های سیاسی خود را تغییر دهند

دکتر معتمدی همچنین تاکید نمود: یکی دیگر از دلایل این است که از اعضای تشکل های دانشجویی می خواهیم تنوعی در نوع برگزاری برنامه ها و فعالیت های خود اتخاذ نمایند. در واقع این برنامه ها باید متناسب با تغییر زمان، شرایط و افراد نیز تغییر کند و دیگر ما نباید همان روش های سنتی برنامه های قبل را انتخاب کنیم و صرف سخنرانی ها و مناظره ها در فعالیت های دانشجویی جذابیت خود را می توانند برای جذب مخاطب از دست داده باشند.

رییس دانشگاه امیرکبیر همچنین نقش فضای مجازی در بی رغبتی دانشجویان برای حضور در فعالیت های سیاسی را مهم ارزیابی کرد و اضافه نمود: افرادی که امروزه در مراسم مختلف دانشجویی دعوت می شوند به شکل های ویژه دیگری در فضاهای مجازی حضور دارند و نظرات و دیدگاه های خود را بیان می نمایند و یا حتی شاهد برگزاری مناظرات مختلف در فضای مجازی هستیم که این فضا موجب گردیده است که روش های سنتی برگزاری برنامه های سیاسی به نوعی جذابیت خود را از دست داده است و ما باید تشویق کنیم دانشجویان را حضور فعال تری در این مراسم ها داشته باشند.

اشتغال و بودجه دو دغدغه دانشجو و دانشگاه

دکتر معتمدی همچنین مسائل معیشتی و اشتغال را مهم ترین دغدغه دانشجویان بیان کرد و گفت: در حال حاضر بحث اشتغال یکی از مباحث دانشجویان در شرایط فعلی بیان کرد و گفت: در حال حاضر اشتغال یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان به شمار می رود بطوریکه در طول تحصیل نیز همواره این موضوع در ذهن آنها وجود دارد که اگر پروژه ای را برگزیند آیا بازار کاری برای آنها وجود دارد؟ شاید حدود 10 سال پیش این دغدغه برای آنها وجود نداشت. مثلا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما به قدری با کمبود کارشناس در کشور روبرو بودیم که حتی در دانشگاه امیرکبیر نمی توانستیم کارشناسی با مدرک لیسانس استخدام کنیم و به طور کلی حدود 130 هزار دانشجو در کشور وجود داشت، اما در شرایط فعلی وضعیت کاملا متفاوت گردیده است.

دکتر معتمدی همچنین کمبود بودجه را نیز از دیگر دغدغه های اساسی روسای این دانشگاه ها بیان کرد و گفت: البته ما در جریان مسائل کشور هستیم و سال گذشته دولت یاری مساعدت بیشتری انجام داد ولی در حال حاضر حدود هشت ماه از امسال گذشته است. 25 درصد بودجه ای که باید تخصیص می یافت هنوز به دانشگاه ها داده نگردیده است و این امر موجب گردیده است ما نتوانیم آن طور که باید مباحث مربوط به دانشجویان را دنبال کنیم. ضمن این که این بودجه ها صرف هزینه های جاری و تجهیزات آزمایشگاهی پژوهشی می گردد. لذا طبیعی است که اگر دانشگاه بودجه بیشتری داشته باشد در تامین مسائل علمی و رفاهی دانشجویان کوشش بیشتری می نماید. بنابراین دغدغه عمده دانشگاه ها در شرایط فعلی بحث تخصیص بودجه است.

سه ترم از دوران تحصیلم دانشگاه تعطیل شد

رییس دانشگاه امیرکبیر همچنین به بیان خاطره ای از فعالیت های سیاسی دوران دانشجویی خود اشاره نمود و گفت: دوره کارشناسی من به دلیل شرکت در فعالیت های سیاسی حدود هفت سالی طول کشید و نقطه جالب این بود که در آن موقع هر وقت دانشگاه ها شلوغ می شد ترم را تعطیل می کردند به طوری که سه ترم من در دوره دانشجویی تعطیل شد و از همان سال 52 که وارد دانشگاه شدم ترم اول تعطیل شدیم. اما عمدتا مسائل دانشگاه ها مسائل سیاسی بود.

یک سال و نیم حکم زندان داشتم

دکتر معتمدی خاطر نشان کرد: در دوره پهلوی با دریافت حکم انضباطی از تحصیل محروم شدم و در همان زمانی که محروم شدم در واقع حدود یک سال و نیم حکم زندان دریافت کردم و حکم بازداشت من حدود 15 ماه بود. اگر چه دادگاهی نشدم، اما بعدها به دلیل عفو بین المللی زندانیان سیاسی، بعد از چند ماه در زندان آزاد شدم. در واقع در آن موقع هر تظاهرات خیابانی حدود پنج سال زندان داشت. خاطرات من در دوران قبل از انقلاب که از دانشجویان پلی تکنیک و امیرکبیر بودم زیاد است و به دلیل اینکه خودم از فعالان سیاسی دوران دانشجویی بودم، همواره دانشجویان را برای حضور در انواع فعالیت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره تشویق می کنم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 103

به "اجازه برندسازی به چهره های ناآشنا را نخواهم داد، دوران تحصیلم زندانی شدم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجازه برندسازی به چهره های ناآشنا را نخواهم داد، دوران تحصیلم زندانی شدم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید